Jump to content

Vi som planlegger jordomseiling (Avreise 2012 +/-)

mingebretsen

Recommended Posts

Nå ønsker jeg ikke å skremme noen fra å reise, og jeg lukter selv på ideen om en jordomseiling eller langtur, og jeg leser foreløpig mest mulig om hva andre har opplevd til havs. Denne boken skremte meg ikke fra å planlegge/drømme videre, men hvis du virkelig vil lese en spennende og dramatisk beretning om uvær til sjøs, livsfare, lojalitet, svik og mirakuløs redning etter et dramatisk forlis, prøv denne:

"Left for Dead. Surviving the Deadliest Storm in Modern Sailing History" v/Nick Ward & Sinead O'Brian

Den koster USD 11,99 på Amazon.com, Kindle versjon. Denne boka ga meg en våkenatt fordi den var umulig å legge fra seg!

Forøvrig er dette en interessant tråd, jeg oppfordrer så mange som mulig til å bidra med erfaringer, kunnskaper eller tanker!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Fasinerende lesning dette her for en vanlig motorbåtsbruker som jeg. Utrolig hvilken rekkevidde man har med seilbåt!

En ting jeg har lurt mye på er hvordan ensomseilere gjør når man skal sove? Bare kobler inn autopiloten og snorker ivei?

Hvor lenge kan man sove før det er på tide med en utkikk? Men hva når vinden river i båten og det er skikkelig stress i flere døgn i strekk? Etc etc

Redigert av Brumm (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Man skal ha god tid, og være klar over at reisen inneholder mye vedlikehold, nødvendige reparasjoner, utbedringer osv. Helst bør man være så handy at man kan ta det meste selv, for selv om man har tilgang på penger, er det ikke alltid at man er i nærheten av fasiliteter med både kunnskap, evne og utstyr til å håndtere reparasjonen.

Vi planlegger veldig langsiktig. Først hjem med Ingeborg om to år. Så et par års seiling i Norge, med div. oppgraderinger. Så står vi overfor valgets kvaler: Tilbake til Middelhavet for et halvt års luffing? Over til Karibien for å reke rundt der? Kanskje Brasil? Eller gjøre en fullstendig circumnavigasjon? Tiden vil vise, og imens seiler livet videre :cheers_wine:

HF: LB3GH

Tror du vil ha glede av å lese boke Eventyrlig Seilas. Det er gutter med lavbudsjett som seilte mye av samme rute. Ingen grunn til å være bekymret for båtstørrelsen. Mindre krefter er ingen ulempe, den eneste forskjellen er at den blir litt mindre behagelig. God gammel svensk overdimensjonert kvalitet kan ha sine fordeler. Lykke til.

• 11 måneder senere...

hvilket budsjett ser folket her for seg er realistisk på en jordomseiling? har selv store planer om en jordomseiling våren 2015, båten blir kjøpt til høsten.

vi er 2 stykk som garantert skal, og tenkte å selge alt vi eier å har ( ved utleie av leiligheten vil jeg gå i minus vær måned) som jeg ikke har råd til.

så for meg et budsjett på ca 100-150 tusen pr pers. høres dette realistisk ut? blir ikke å leve som en konge, men heller ikke som en blakkfant.

100-150 tusen er kansje litt lite, burde vel vært oppe i 200 som du sier, men hva har du tatt i betrakting på ditt budsjett? ser for meg at disel utgiftene ikke blir for stor da vi heller vil "vente" på vinden. og blir nok lite fancy mat. men allikavell ha penger til å oppleve noe på turen, å ikke bare seile kontinuerlig.

noen som vet en ca pris på havn priser rundt om i verden, bare sånn ca selvfølgeli.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...