Bitteliten Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 (edited) Vi har en Yngling av god gammel årgang (fra 1970 eller deromkring vil jeg tro) som vi driver og pusler litt med. Masse kos og morro i en enkel båt. I fjor seilte vi med et oppsett på riggen som var "noe uvant" for oss, og vi er ikke sikre på om det var rett. Fra andre båter er jeg vant til at riggen settes ganske hardt - og at vi drar til vantene med stor kraft. I fjor syntes jeg yttervantene på ynglingen var litt slakke - men innervantene hang og slang. Dette var i tråd med forrige eiers anbefalinger - men han var nok ikke helt sikker han heller.. Vi har ikke logg ombord - så vårt fartsbegrep er "ja nå går det fort - eller nå går det sakte" - så å eksperimentere oss frem til rett riggoppsett vil ta lengre tid enn vi har tålmodighet til Vi er på en måte på det nivået der vi omtrent ikke vet hva vi skal spørre om men jeg har både seilt og rigget andre båter så litt referanser har vi. Jeg fyrer løs med alle spørsmål jeg kan komme på, men det er sikkert masse jeg ikke vet at jeg skal spørre om Hva gjør yttervant med riggen og hva gjør innervant - påvirker de både riggens helning (dvs om den står loddrett) og riggens krumming? (jeg vil tro at yttervantene bestemmer helning og innervant krumning - med dette vet jeg ikke ) Er det noen som har gode tips om enkle regler på hvordan riggen skal settes? skal yttervant være stramme eller slakke. Skal innervant være stramme eller slakke? med slakke mener jeg "henge og dingle" når riggen står uten seil. Hvordan skal le vant være på hard kryss? skal det være slakt eller stramt? Og skal vi trimme vantene med akterstaget stramt eller slakt? Skal masten stå i vater når den står uten seil? Båten er ikke logjerrig som masten står nå - så jeg vil anta at den står noenlunde i vater. Bør vi få maste lenger bakover slik at båten er litt logjerrig? (jeg tror fattern setter riggen sin med litt helning akterover for å få båten litt logjerrig) Akterstagets trim har vi god koll på - det brukes aktivt i mye vind til å flate storseilet og fokket - og det merker vi godt på høyde og rortrykk. Og seiltrimmen fungerer ganske basic - vi bruker løygang og skjøteskinner aktivt. Vi har til og med vært ute på en heftig spinnakerslør. Det var utrolig morro. Men vi merker stor forskjell på styrbord og babord halser på kryss - så det kan være at riggen ikke er helt likt satt på begge sider Men på spinnakerskjøtene har vi noen tau som er koblet inn på skjøtene som drar disse ned mot dekket omtrent midt på båtens lengde. Hva kalles de og hva gjør de (er det barberhal?) Også en siste ting: spinnakerbommen vår er halvknekt midt på - dvs en gammel reparasjonssveis sprekker opp. Noen tips om hvor vi kan kjøpe ny bom? Et alternativ kan kanskje være å lage en ny bom av et nytt rør og de gamle beslagene? hvor i så fall får vi kjøpt nytt alu rør (dimensjonene har jeg ikke akkurat - men jeg tenker meg en diameter på ca 3 cm og en lengde på ca 2 meter - sånn bob bok liksom) Ambisjonene våre er ikke å vinne Ynglings VM - vi er bare ute etter å ha det morro - og kanskje knuse fattern i en onsdagsregatta en dag Edited April 7, 2010 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 (edited) Kaptein Blondebill&co har disse tipsene på sin hjemmeside om Ynglingene i Askøy Seilforening grunnregler dekksplan NYK har også endel tips Edited April 8, 2010 by Bergen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 takk for mye fin info Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 (edited) Hei bitteliten Skal prøve å børste litt støv av gammel kunnskap. Ta det flg. med en klype salt. En del vann har nok drypt i havet siden undertegnende seilte aktivt i Yngling (20 års tid). 1. Forutsetter at du har John-mast. Den gråeloxerte typen. De fleste har dette, noen gamle har Proctor-rigg. Dette er mer sært. Undervant skal normalt være slakke, type henge og slenge. Dette oppsettet gir nødvendig mastebue. Riggen justeres inn med slakt akterstag. Sjekk med et fall fra side til side at begge overvant har lik lengde. Overvant skal strammes relativt mye. Sjekk masten sideveis ved seiling, sikt opp langs masten. Den skal ikke falle av midt på/ved saling, da er undervant for slakke. 2. Logging av mast. Du måler fra storseilfallet og frem til bakkant av mast, jeg husker ikke målet, men dette kan du sikkert "fiske" frem fra ynglingklubben eller seilmaker. Prøv f.eks Granseil, Wang har seilt yngling og bør vite dette. Det som imidlertid er sikkert er at masten skal logge temmelig mye. Videre skal masten festes så langt frem på hyttetaket som klassereglene tillater. Mener å huske at målet var 30cm fra bakkant hytte. Med forbehold. 3. Akterstag må som du skriver kjøres aktivt når det frisker på. Løygang var vanlig å kjøre tidligere, men nyere båter har faktisk ikke løygang. Her justeres kun kick og skjøte. En ting mindre å stresse med. 4. Rør til sp.bom får du tak i på et hvert rigge-verksted. Prøv f.eks With-marine. Du popper enkelt over dine gamle beslag dersom disse ellers er ok. 5. Tauene du refererer er barberhal. Stram opp på lo side (på brasen) Lykke til med en fantastisk morsom båt. Savner Ynglingen, morsom tid og gode minner. PS: Hva er seilnummeret ditt? Edited April 11, 2010 by fs (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.