MandalHero101 Startet 7.April.2010 Del på Facebook Startet 7.April.2010 Nå er jeg så forbanka lei hele dassen. Den er tett som ei potte og vi vurdere å kvitte oss med hele driten - kjøpe ei bøtte som plasseres på dekk og bruke toalettrommet som .. skammekrok. Tanken er innebygd og tett. Mistenker at den er full også.. det er iallefall himla tungt å pumpe noe inn i den for tida, luftinga funker (til de grader), men tanken er umulig å få tømt - det stopper opp et eller annet sted. Noen som har noen tips til hvordan rive ut hele dassen uten å sprute ned hele innredningen med kloakk? Evt. Tips til hvordan fikse dassen igjen på 1-2-3? mvh ps. ellers meget fornøyd med resten av båten :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Kuleventiler som ikke er i orden kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Kommer du til septiken? Isåfall må du vel bare følge slanger og koblinger til du finner problemet. Det blir nok en skikkelig grisejobb, men det er vel for det meste din egen drit.. hehe! Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
:båt1 Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 å hva slags bå.øøøøø/dass er det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Dass og septiktank er enkle greier, så det er ikke vanskelig å finne ut av. Minuset er at innholdet i septiktanken lukter ørlite, så det er greit å være litt forsiktig når problemet skal løses så ikke hele interiøret skifter farge og lukt. Om du klarer å få lurt en vannslange opp i utløpet (bruk en egen slange, ikke den på brygga) og kjørt på litt vanntrykk, kan dette løse proppen. Eventuelt staking samme vei. Om du har mannlokk på tanken, kan det greieste ofte være å utruste seg med spade, bøtte og godt humør og spa tanken tom. Da vil som regel årsaken til forstoppelsen åpenbare seg. Om ikke dette hjelper, må du nok desverre til med å ta av slanger etc. og løse problemet derfra. men da blir det straks mer griseri da. Tett septik skyldes i all hovedsak bruk av for mye papir, feil papir eller at det har blitt kastet ting i toalettet som ikke hører hjemme der. I noen tilfeller kan det også skyldes oppbygging av urinstein i slangene som innsnevrer disse. Det er lurt å tømme en kopp 35% eddik i potta en gang i uka når toalettet brukes, for å løse opp urinsteinen. Om man så benytter lite papir, og av den typen som løser seg opp (f.eks Porta Potti papir), nok vann, og ikke kaster noe i skåla som ikke hører hjemme der, ja da har man som regel et problemfritt septikanlegg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Buffalo Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Får du åpnet kuleventilen (ut) ? Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
SveinHa Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Index har vel oppsummert det rimelig greit: Enkle saker Litt systematisk leting bør avsløre synderen og slik det er beskrevet er nok tanken full og utløpet tett av en eller annen grunn. Kuleventiler har lett for å sette seg fast og når en tar litt for hardt i håndtaket løsnet kulen fra håndtaket og ventilen er søppel. Skru løs slange for slange så finner du nok problemet. Regn også med at luftingen er tett og uten lufting i tanken lukter det død&pine, kuler&krutt, pest&kolera og det som verre er Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
joshua Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Byt till en Lavac Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Er tanken din støpt i glassfiber med doen montert oppå? Har vært borti dette på en H101 tidligere, og da var noe av glassfiberen som tettet rundt tømmestussen delaminert. Dette la seg som en klaff foran og tettet. Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Hadde dassproblem selv. Og etter systematisk leting var det lufteventilen som var tett av urinsten og andre ulumskheter. Det resulterte i at drittlukta kom tilbake i båten etter at man skylte ned. Var også noe tett (ikke helt tett), i tømmeslangen, og etter å få åpnet disse helt, funka dritten bare flott..hehe.. Kan anbefale å ha i litt sanitærvæske kjøp på Claus Olsen, f.eks denne :sanitær væske Redigert 8.April.2010 av AndreHugo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Ja, her er mye å ta tak i,.. takk for mye gode tips! Bare for og understreke hvor ille dette er, jeg har selv aldri brukt dassen, ifjor (første sesongen!) brukte vi båten kun på dagsturer og behovet ble aldri veldig påtrengende. Stolte aldri helt på det kloakksystemet der så prøvde å unngå det. Insruerte også alle besøkende ombord (det ble en hel del gjennom en lang sesong) at toalettet kun skulle brukes om det stod om livet. Det ble ganske tydelig, rimelig kjapt, at jenter som har drikke 6 halvlitere øl driter i hva kapteinen sier og sniker seg under dekk istedet for å la det stå til over rekka. Denne trenden toppet seg nok på St. Hans da vi var 12-14 mennesker ombord og ølet smakte godt. Hehe.. dette er en rimelig god historie - må understreke at vi er nybegynnere i faget.. Iallefall hadde vi klart å gått tom for diesel og klarte etter mye om og men å få tak i en kompis med en 20 literskanne ombord (vi lå midt utpå fjorden). Da vi lå på kne og begynte å helle dieselen i tanken på bb side hørte vi plutselig en kar som satt på dekket stb side rope STOOPP - STOOP! "Dieselen kommer ut her borte! F*** heller gutta dere sølte til genseren min!" - Vi stoppet fyllinga kikket på hverandre og klødde oss i hodet og nybegynnere som vi var(er) i ny båt var ikke dette helt utenkelig.. Vi fyller i diesel og det kommer ut der borte, her må det være noe steingalt med koblingene- ?? - En snarrådig svenske som tilfeldigvis var ombord steg over til "lekkasjen", sveipet fingeren gjennom væsken og smakte på det: "Hva fan gutta, det her er inte diesel!" Det neste vi hører er en klukking fra under dekk, nærmere bestemt dassen, der står en halvfull kompis og pumper for harde livet - tanken er så full at driten kommer ut gjennom lufteventilen. Alle lo, untatt svensken.. Håper å unngå dette og skal prøve tipsene deres før vi sjøsetter balja i år.. Vurderer å få tak i en dass med kvern og droppe mellomlagringa på tank. Noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Sjekk ut for om det er noen som har kastet intimservietter i dassen. det skjedde meg, og måtte tømme septiken for et antall intimservietter som stengte for uttaket til lensing. De løser seg ikke opp selv Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
MandalHero101 Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Kuleventil? Er det den i selve utløpslangen? Hendelen vris greit over i åpen "tømme" stilling, så regner med det virker greit.. Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Ha den via tank. Best sånn. Hvis du ligger i gjestekai noen plasser, så er den generelle oppfatning at bæsj i sjøen inne i en marina er fy-fy !! Skal samles i tank, og tømmer langt utpå havet. Minst 300-400 meter ut fra land.. Kjøpte selv en kverndass fra Biltema, og er storfornøyd med det. Her lest her inne på PB at noen reagerer på at kverndassa støyer, men kan ikke si meg enig med vårt dass iallfall. Ja du hører når du skyller ned, men er absolutt ikke sjenerende. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 First price dasspapir er det beste toalettpapir for båter, løser seg kjapt opp..... Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Dass og septiktank er enkle greier, så det er ikke vanskelig å finne ut av. Minuset er at innholdet i septiktanken lukter ørlite, så det er greit å være litt forsiktig når problemet skal løses så ikke hele interiøret skifter farge og lukt. Om du klarer å få lurt en vannslange opp i utløpet (bruk en egen slange, ikke den på brygga) og kjørt på litt vanntrykk, kan dette løse proppen. Eventuelt staking samme vei. Om du har mannlokk på tanken, kan det greieste ofte være å utruste seg med spade, bøtte og godt humør og spa tanken tom. Da vil som regel årsaken til forstoppelsen åpenbare seg. Om ikke dette hjelper, må du nok desverre til med å ta av slanger etc. og løse problemet derfra. men da blir det straks mer griseri da. Tett septik skyldes i all hovedsak bruk av for mye papir, feil papir eller at det har blitt kastet ting i toalettet som ikke hører hjemme der. I noen tilfeller kan det også skyldes oppbygging av urinstein i slangene som innsnevrer disse. Det er lurt å tømme en kopp 35% eddik i potta en gang i uka når toalettet brukes, for å løse opp urinsteinen. Om man så benytter lite papir, og av den typen som løser seg opp (f.eks Porta Potti papir), nok vann, og ikke kaster noe i skåla som ikke hører hjemme der, ja da har man som regel et problemfritt septikanlegg... Prøvde det vannslange trikset, men det så ikke ut til å ha noen som helst effekt. Tette godt igjen rundt slangen for å få mest mulig trykk opp mot tanken, men ingen effekt. Det er forøvrig en ganske krapp sving på "tømmeslangen" rett innforbi utløpet, noe som gjør det vanskelig å få noe opp til selve tanken for å stake.. Sitér dette innlegget Link to post
MandalHero101 Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Ha den via tank. Best sånn. Hvis du ligger i gjestekai noen plasser, så er den generelle oppfatning at bæsj i sjøen inne i en marina er fy-fy !! Skal samles i tank, og tømmer langt utpå havet. Minst 300-400 meter ut fra land..Kjøpte selv en kverndass fra Biltema, og er storfornøyd med det. Her lest her inne på PB at noen reagerer på at kverndassa støyer, men kan ikke si meg enig med vårt dass iallfall. Ja du hører når du skyller ned, men er absolutt ikke sjenerende. Helt enig, skikkelig griseri å ha flytende rundti havna. Tanken var at da har man sannsynligvis tilgang til offentlige toalett og kun bruker dassen når man er langt til havs.. Innser kanskje at det er lite morsomt å være på holmetur også. Går man på do får hele reisefølge være tilskuere til driten som blir pumpet ut... case closed! Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Ja, her er mye å ta tak i,.. takk for mye gode tips! Bare for og understreke hvor ille dette er, jeg har selv aldri brukt dassen, ifjor (første sesongen!) brukte vi båten kun på dagsturer og behovet ble aldri veldig påtrengende. Stolte aldri helt på det kloakksystemet der så prøvde å unngå det. Insruerte også alle besøkende ombord (det ble en hel del gjennom en lang sesong) at toalettet kun skulle brukes om det stod om livet. Det ble ganske tydelig, rimelig kjapt, at jenter som har drikke 6 halvlitere øl driter i hva kapteinen sier og sniker seg under dekk istedet for å la det stå til over rekka. Denne trenden toppet seg nok på St. Hans da vi var 12-14 mennesker ombord og ølet smakte godt. Hehe.. dette er en rimelig god historie - må understreke at vi er nybegynnere i faget.. Iallefall hadde vi klart å gått tom for diesel og klarte etter mye om og men å få tak i en kompis med en 20 literskanne ombord (vi lå midt utpå fjorden). Da vi lå på kne og begynte å helle dieselen i tanken på bb side hørte vi plutselig en kar som satt på dekket stb side rope STOOPP - STOOP! "Dieselen kommer ut her borte! F*** heller gutta dere sølte til genseren min!" - Vi stoppet fyllinga kikket på hverandre og klødde oss i hodet og nybegynnere som vi var(er) i ny båt var ikke dette helt utenkelig.. Vi fyller i diesel og det kommer ut der borte, her må det være noe steingalt med koblingene- ?? - En snarrådig svenske som tilfeldigvis var ombord steg over til "lekkasjen", sveipet fingeren gjennom væsken og smakte på det: "Hva fan gutta, det her er inte diesel!" Det neste vi hører er en klukking fra under dekk, nærmere bestemt dassen, der står en halvfull kompis og pumper for harde livet - tanken er så full at driten kommer ut gjennom lufteventilen. Alle lo, untatt svensken.. Håper å unngå dette og skal prøve tipsene deres før vi sjøsetter balja i år.. Vurderer å få tak i en dass med kvern og droppe mellomlagringa på tank. Noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Teza Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hadde septiktanken min vært overfylt og jeg ikke fikk tømt den, hadde jeg brukt gule sider og ringt etter en septikbil som kunne tømt tanken og slangene for meg. Koster noen kroner men fordømt enkel løsning kontra å rote i andres dritt... Får til og med ren tank da :) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Steng kuleventilen og pump ut så mye du klarer,som regel et par pump før det stopper .Da holder du spaken så trykket er på topp også åpner du kuleventilen,litt flax så smeller det å guffa kommer.Eller prøv igjen til det smeller ,men slipper ikke trykket eller noe av det når du åpner kula.Ja da er det så tett tipper jeg ,at da er det bare å begynne å skru.Men du sier jo at luftinga funker da det rant ut der,da burde det kansje gå med pump å slipp ut trixet.Om ikke er det bare å skru opp å stake,ikke mye mer å finne på da. Men er lurt å bruke kun soft pappir og ikke billig dritt som blir til tapetlim ,å det er lurt å forklare landkrabber at kun det dem har spist/drukket skal i dass. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Farco Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Dette får meg til å minnes en kompis og skøyteeier som kom tilbake fra slipp. Strevde fælt med å få den tett i hekken, opp og ned på slippen 4 ganger på en dag, uten å komme helt i mål. Regnet fant veien gjennom dekket også. Temmelig mørk til sinn idet han fortøyde i hjemmehavn hørte jeg han mumle: -Det eneste som er tett ombord i denna båten er dassen... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Steng kuleventilen og pump ut så mye du klarer,som regel et par pump før det stopper .Da holder du spaken så trykket er på topp også åpner du kuleventilen,litt flax så smeller det å guffa kommer.Eller prøv igjen til det smeller ,men slipper ikke trykket eller noe av det når du åpner kula.Ja da er det så tett tipper jeg ,at da er det bare å begynne å skru.Men du sier jo at luftinga funker da det rant ut der,da burde det kansje gå med pump å slipp ut trixet.Om ikke er det bare å skru opp å stake,ikke mye mer å finne på da.Men er lurt å bruke kun soft pappir og ikke billig dritt som blir til tapetlim ,å det er lurt å forklare landkrabber at kun det dem har spist/drukket skal i dass. Tine IV Takk for den, dette har jeg ikke prøvd - blir spennende å prøve på lørdag! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Har jeg forstått deg rett er dassen ok, det er åpent mellom dass og septik? Det går altså greit å pumpe ut vann fra toalettet slik at det renner ut gjennom luftingen til septiktanken? Hvilket system har du for å tømme septiktanken? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Dass erno dritt, men kjekt å ha når det funker. På min båt var tømming også et problem til jeg byttet septikslangene. Allerede et par uker etter at jeg kjøpte båten, fant jeg ut at jeg ville nytte slangene. For å illustrere hvor liten diameter det kan være innvendig i en gammel slange, kan du se på bildet under. Det er en skikkelig drittjobb om tanken er full av ¤%&, men om du klarer å kutte av den gamle septikslangen med en baufil et sted du får plassert en bøtte under, er det bare å kutte i vei og ha ørepropper i nesa. Lykke til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
MandalHero101 Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Har jeg forstått deg rett er dassen ok, det er åpent mellom dass og septik?Det går altså greit å pumpe ut vann fra toalettet slik at det renner ut gjennom luftingen til septiktanken? Hvilket system har du for å tømme septiktanken? Det stemmer - det går fint å pumpe væske fra skåla og inn i tanken. Pumpa er riktignok litt hard, men det antar jeg er fordi trykket bygger seg opp i tanken, den er jo som sagt rimelig full. Vi fikk instruksjoner om hvordan å tømme tanken - det skulle kun være å åpne ventilen på lufteslange og utløpsslangen. Så skulle man bare kunne pumpe litt med toaletthåndpumpa for å få tømt ut godsakene. Vet ikke hvilken type toalett det er i farta, men det virker som en enkel modell og har håndpumpe. Det er bare så forbanka irriterende, føler liksom hele båten blir "skitten" av å ha den tanken og dassen der, det hendte også at det rant tilbake litt væske fra tanken og oppi skåla, det medfører jo lukt og fanteri. Sånn som det er nå så innbyr rett og slett ikke den fine skuta til overnattinger.. Må få fikset dette ASAP og er villig til å bruke endel tusen på dette hvis jeg kan få et tett og fint system som funker 100% . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.