minitonner Startet 8.April.2010 Del på Facebook Startet 8.April.2010 jeg står foran ett vanskelig valg og trenger litt veiledning av erfaren båtfolk! :) jeg har nylig kjøpt ett seilbåt av type one off minitonner (ikke sikker på fabrikat). båten står på land langt fra der jeg bor så jeg har ikke mulighet til å undersøke de spørsmålene jeg står ovenfor så det blir litt tut å kjør sjøsetting i år. båten skal sjøsettes og seiles hjem i løpet av en uke eller to og jeg vil gjerne påføre bunnstoff før sjøsetting så jeg slipper å heise den opp igjen før våren. Da jeg kjøpte båten sjekket jeg desverre ikke hvilket type bunnstoff som var påført fra før av. forrige eier seilte båten kun en sesong deretter plasserte den i en låve i 2 år, med andre ord påførte de ikke bunnstoff og aner ikke hva forrige eier der igjen har gjort. Det lille jeg klarte å få med meg var at bunnstoffet var hvit, så gjevnt og fint ut og etter min litt amatørmessig oppfatning lignet selvpolerende stoff. Men det jeg er i tvil om er, hva slags bunnstoff bør jeg bruke? den bør være hvit da dette kler båten best. skråget er av plast men ror og kjøl er av aluminium (tror jeg! kjente iallefall sånn ut). er det nødvendig å legge på ett lag med primer oppå det gamle stoffet? og til slutt, er det så farlig å bruke en bunnstoff som ikke er egnet til aluminium når det er påført primer og bunnstoff imellom metalet og det nye bunnstoffen? alle tips tas imot med STOR takk! på forhånd takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Ja selv om aluminiumen må grunnes før den kan påføres noe som helst bør du ikke bruke koberbasert bunstoff på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Kjøl og ror i aluminium høres usansynlig ut. Spesielt kjøl. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
minitonner Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 takk bmp! du har helt rett sun flyer! kjøl av stål og ror av aluminium :) jeg tror valget blir jotun nonstop, da denne virker mest enkel å påføre og kan brukes på aluminium i tillegg til grp og stål. jeg fikk endelig tatt meg en tur ned til båten i dag, og det virket som at det gamle bunnstoffet er selvpolerende (jeg dro fingeren over og det avla hvit stoff på fingeren) er det da noen hensikt i å legge ett strøk med primer før jeg påfører nonstop da??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Om det gamle er selvpolerende trenger du ikke prime nei! Og strengt tatt, så lenge bunnstoffet er intakt trenger du heller ikke stoffe. Men vil du være på den sikre siden, kan du jo legge på et nytt strøk på toppen da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.