benq Startet 8.April.2010 Link til dette innlegget Startet 8.April.2010 Trodde at jeg hadde stormfokk til båten, men da jeg pakket opp det siste seilet så viste det seg å være en "genoa ...", den når til masten, hva er det slags nr. på den? Hvor stor stormfokk anbefales til en "Mikkel 32". Og hva ligger de på prismessig? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 (redigert) Hvis den når til masten er det kanskje en 100% fokk. Hvis den ikke når til toppen at forstaget; en hardværsfokk. I så fall trenger du kanskje ikke noe mer (evt mindre) for normal ferieseiling. Redigert 8.April.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
shaukaas Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Hva er kravene til "stormfokk" i de forskjellige ISAF sikkerhetskategoriene? Kat 2 & 3 er nok kanskje mest aktuelt. Vil f.eks. en 95% selvslående fokk som går til toppen av rulleforstaget i en 9/10 rigg kunne regnes som stormfokk? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Det er nok sannsynligvis en 100% genoa, jeg har ikke "rulleforstag". Trodde at "stormfokk" var en liten "duk", bare for å holde styrefart, er dette feil? Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Stormfokk skal være ikke større enn 5% av FH*FH. FH er fortriangelests høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Sjekket kjapt Mikkel 32 har FH på ca 11,5 Da er du nedi en 6M2 Seatronic har noe greier av ukjent kvalitet til et par båtkroner. Det viktige å tenke på er at vindtrykket i seilene øker med kvadraten av vindhastigheten. Dvs at fra 10ms til 20ms er trykket firedobblet. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Stormfokk skal være ikke større enn 5% av FH*FH.FH er fortriangelests høyde. Det var vel egentlig det svaret jeg var ute etter, med andre ord en liten "duk". Takker og bukker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.