Jump to content

Beste ekkolodd til fritidsfiske?

håvardr

Recommended Posts

Hei

Hva er det beste ekkoloddet til liten sjark på 25ft. Fisket skal skje fra 0-300m. Kan gjerne koste noen kroner. Hva ville dere valgt om det var dere som hadde vunnet 36 mill. på lottoen igår?? :fishing: (det var ikke eg som vant :nonod: )

Edited by håvardr (see edit history)

Noe av det beste er vel et Furuno FCV-1150 med en Airmar R399 svinger, et trinn ned er FCV-295 og den fornuftige løsningen er FCV-585. De to siste kombinert med en B260 eller M260 svinger.

tja, har sett litt på hummerbird faktisk. Den hummerbirden med sideskanner ser helt rå ut, har jeg hatt dype lommer så har det blitt den. Tror simrad og furuno også har sidescan, men du snakker meget mange båtlapper da tror jeg.

Lowrance har akkurat introdusert sitt sideskanningsutstyr som heter StructureScan, dette har også et DownScan modus med et dedikert svingerelement rettet nedad. Er en blaclbox modul som kobles til HDS via Ethernet. Har sett en mange bilder av StructureScan postet av brukere på flere US forum og det ser betraktelig bedre ut enn Humminbird sitt system. Lowrance sin løsning har også lengre rekkevidde.

Nye Simrad NSE kommer også til å støtte StructureScan etter en softwareoppgradering som enda ikke er ute.

Har sett på dette structurscan og qutrabeam som gir sidescanning. Det ser voldsomt bra ut, men har ikke sett noen med erfaring med ekkoloddene som tar bølgen. Men som sagt.. ser rått ut på www.youtube.com og i reklame. Hadde vært greit med tilbakemelding fra noen som kan sammenligne gode "tradisjonelle" ekkolodd opp mot nymotens sidescans utstyr

som gir sidescanning

Reklame, dikt og jug.

Jeg har kjørt mye side-scansurvey.

Der har jeg towfish i enden av en lang kabel slik at den "flyr" rett over bunnen.

Det er ikke mulig å kjøre side-scan fra båten.

Er ikke et enten eller, StructureScan er et komplement til vanlig ekkolodd som egner seg ned til 30-60m avhengig av forholdene. Lowrance har også muligheten til å kombinere vanlig konvensjonellt 2D lodd med DownScan i samme bilde.Vil nå si at de rapportene jeg har lest til nå fra vanlige brukere med StructureScan minst ar bølgen i begeistring.

Simrad NSE 12 med Broadbandsounder og StructureScan vil jo være supre saker hvis du vil satse på en kombinasjon av side og nedskannende lodd sammen med konvensjonellt lodd.

Men som svar på spørsmålet ditt holder jeg fortsatt en knapp på Furunomodellene jeg nevnte i en tidligere post. Hvis en har stor nok båt til å montere en proffsvinger har selvsagt Simrad og Furuno proffutstyr som er bedre enn det jeg nevnte.

Sideskanning er ikke så viktig for meg, jeg kommer til å kjøpe StructureScan for å få DownScan. Bildet under kommer fra en bruker ikke fra Lowrance reklame.

fishtec%20lowrance%20downscan%20800kHz.jpg

Dette ser vannvittig bra ut. Om dette kan kombineres med godt bildet ned til 300m.+ ser jo det bra ut. Båten er en 25 viksund.. Denne har dyp kjøl som kan gi utfrodringer når giver for sidescan skal monteres.

Skalaen på bildet er fot ikke meter. StructureScan virker som jeg skrev lenger opp ned til 30-60m avhengig av frekvensens som velges og vannforholdene. Det har kommet eller kommer i nær fremtid en gjennomgående svingere for StructureScan.

Den vanlige 2D loddet på Simrad NSE og Lowrance HDS er minst like bra som et 1kW Furunolodd enten det er FCV-585 eller blackboxloddet DFF-1 som kombineres med Navnet 2vx eller Navnet 3D.

Edited by abbor (see edit history)

• 2 weeks later...

Gode tips.. Structurescan virker interessant. da den kan kombineres med vanlig giver.

Prøver å få napp på denne..

FURUNO 1100L noen kommentarer

1100L er forrige generasjons teknologi. Er erstattet av FCV-1150 med digital filtrering. Er selvsagt fortsatt et supert lodd, men du bår få en veldig god pris hvis du skal slå til på dette.

1400$ uten giver bør vel være OK. Er det veldig stor forskjell burde eg kanskje ha gått for en FCV-585 som er i nesten i samme prisklasse. Men nå er auksjonen over og er er vinner.... :crazy:

Antar du skal ha Furuno 526T-HDN ikke 526T-HTN. HTN utgaven har innebygd diplekser og har 10 pin konnektor, denne er beregnet for FCV-585 og DFF-1. Jeg har ikke sjekket FCV-1100L , men FCV-295 og 1150 bruker i hvertfall svingere uten dipleksere.

526T-HDN er en B260 Broadband svinger som betyr at den har mye lavere Q-faktor enn tidligere utgaver av B260, noe som medfører mye mindre rinmging på signalene og dermed bedre målseperasjon.

200B-82M er en ren 200kHz svinger. Hvis du vil ha noe bedre enn B260 er det de innvendige R99, R199, R299 eller R399 som gjelder.

Vanskelig å gi en anbefaling om svinger uten å vite hva du skal bruke ekkoloddet til, men B260 Broadband er alltid et godt valg.