Christian76 Startet 8.April.2010 Link til dette innlegget Startet 8.April.2010 Hadde bestemt meg for en zodiac fastroller 285 som slepejolle til 37 fots seilbåt. Og tenkte den hadde passet fint til min yamaha 8 hk. Jeg liker også at man ganske enkelt kan pakke den sammen på lange strekk med mulighet for dårlig vær. Vekt er også viktig da jeg legger jolla på tvers under bommen når jeg seiler. Men så fant jeg en test på nettet om at båten er umulig å kjøre i plan. Testen heter Kvalitetsbåt med tvilsom bunn. Det påstås at gulvet ocilerer så mye at den er farlig å kjøre. Kan dette stemme? Noen som har erfaringer med denne? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Ingen gummibåt med spilebunn kan kjøres i plan svjv. Men de er typisk lettest i vekt og lettest å stue bort. Har nettopp selv kjøpt Bombard AX2 med spilebunn som i tillegg også er litt smalere enn de fleste og ovenfornevnte var med avstand det viktigste for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Man kan vist ikke få i pose og sekk nei. Synes det er litt merkelig at den blir omtalt som Rolls Roycen av gummijoller hvis den er farlig å kjøre i plan. Hadde en plastimo med spiledørk og flat bunn på 2,4m. Den planet og gikk som et tog med 4 hk. Var ikke akkurat for offshore bruk men i smult farvann planet den helt fint. Har nå en quicksilver med oppblåsbar kjøl og fast bunn. Den er jo rene speedbåten med 8 hk og fin å kjøre i plan, men veier omtrent som voksen mann. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Jeg la ned en krysfiner platte i en slik gummi jole for spile belte. Da gikk den fint i plan og var god og kjøre... Stiva den opp med vinkler i bak kant opp mot feste av motoren og da ble den stiv og fin.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Christian76 Svart 8.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 Det er ihvertfall ikke aktuelt å begynne å bygge dørk på en ny båt. Da begynner det å lukte RIB med nedfellbar hekk isteden. Bombard og Zodiac har noen lette modeller som blir på størrelse med et surfbrett når pakket ned. Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 9.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Er det ingen her på forumet som har en fastroller som kan fortelle litt om egenskapene? Sitér dette innlegget Link to post
Concordia Svart 9.April.2010 Link til dette innlegget Svart 9.April.2010 Heisann, jeg har en fastroller 285 fra 2008. Problemet er bare 2,3 hesteren som står bakpå aldrig får båten i plan:) Kan aldrig tenke meg at det skulle være ett problem med planing selv om der er gummibunn. Jeg har nå fått tak på en 6 hester Suzuki, men har ikke fått testa den ut enda. Kommer ikke til å være redd for å plane med den... Lett og fin båt som jeg gleder meg til å ta skikkelig i bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Du får gi en lyd når du har fått prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei Har en Fastroller 265 med 5hk Merc. Planer greit med 1 voksen og 1 ungdom, viktig at bunnen er oppblåst ordentlig. Brukervennlighet for opp og nedpakking er helt konge! Men du taper noe på å få båten opp i plan kontra båt med lemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (redigert) Pump opp dørken og kjølen hardt nok og dette går i plan så det griner. Har 265 FR og har hatt det i 14 eller 15 år, vi er godt fornøyde med denne jolla. Det er bare på messer at jeg kunne tenke meg å bytte til noe annet, men jolla er like god fremdeles! Lagt til Vi har Mercury 5hk. totaktsmotor. Redigert 13.April.2010 av Mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian76 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Høres bra ut. Synes det hørtes veldig rart ut at en så dyr og annerkjent båt skulle være farlig å kjøre. Vet ikke hva de forventet av en gummibåt de som gjorde den testen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.