Å i sava Startet 8.April.2010 Del på Facebook Startet 8.April.2010 (redigert) Presterte det helt store med å glemme å slå av hovedbryter i SP 655 etter å ha klargjort den for vinteren. Ga det en lading med lader i kjelleren før jeg satt det tilbake i båten i november kontrollerte at alt virket men glemte altså å slå av hovedbryter. Før jeg koblet av batteriet nå nettopp så målte jeg 4,5volt! Det har jo vært kaldt i Bergen også nå i vinter - er det fare for at det har fryst i stykker? Kan ikke se noen sprekker og det er 2 hull oppå batteriet - se bilde. Har satt det på lading nå men frykter det har fått en knekk som gjør at jeg ikke kan stole på batteriet senere. Innspill mottaes med takk Redigert 8.April.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Lever det inn og få kjørt en test på det, vanligvis så har bilverksteder slik teste muligheter, du kan jo også måle syrevekta, da får du en indikasjon, men sikrest er en test. Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Jeg kan med hånden på roret si at batteriet ditt er ødelagt desverre. Du vil hvertfall aldrig få igjen den kapasiteten det hadde før. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Siste har nok rett, Maxxima liker dyputladning svært dårlig. Og måling av syrevekt er ikke lett på et AGM-batteri... Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
benq Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 "Og måling av syrevekt er ikke lett på et AGM-batteri..." Utilregnelig i gjernings øyeblikket er vel alt man kan si. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 4,5V = dødt dessverre, mitt var 2,5 Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Har stått på lading i 3,5 timer og viser 7,5 nå...da er det vel røket noen celler der ja. Lader slo seg helt av og kom på igjen etter 5 min og stod på 30 sek før den slo seg av igjen... Da er jo saken grei - 2 nye batterier. Noen som har forslag til hva som passer mitt bruk? Går for det meste små turer på sakte fart med et par 10-15 min på marsj. Har planer om å sette inn stereo og muligens et kjøleskap (kompressor). Dynamo på min 2007 115hk EFI Merc kan gi 50 amp. Har ikke planer om å ha 220v lader i båten. Vil jeg få problemer med å holde batteriene oppladet om de er for store? Redigert 8.April.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Knelte et gelebatteri ned i 4.5v, funker fint nå men mistet noe ytelse... Værre med veskefylte desverre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.