KMXH Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Har kjøpt min første båt, ein skibsplast 14 sportsmann med 50/60 hk Evinrude. Grei og fin båt, men hopper noe forferdelig (nyrebelte er annbefalt) lurer bare på om automat flaps kan hjelpe eller vinger på motoren noen som har peiling på dette? har også litt problem med motoren var på ein kjøretur i går da motoren plutselig ga opp, fikk start, men gjikk bare på 1 sylinder før den plutselig skaut til på den andre. lurer på om det kan vere tennings feil eller noe med bensinen. har hatt flere problemer med denne maskina, men når den først går så går den. då eg kjøpte den virka ikkje dø mans bryter så det var montert en kill switch, nå hinn dagen stoppet maskinen og hekkbølgen traff motoren og kom inni fordi eine låsen på dekselet er gåent, men da virket plutselig dødmanns bryter, men kill switch viker ikke lenger. no skal eg ha båten og maskineri på land igjen, men lurer på om noen har tips om hva som kan gjørest med både båt og maskin.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
The sailor Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 Heisann! Hadde selv en sånn båt for noen år siden. Jeg var veldig fornøyd med båten. Når det gjelder det at båten hopper veldig mys, så høres det ut som om du må trimme motoren. Motoren må lenger ned, da vil den slutte å skyve baugen opp i lufta. Trimmer du motoren for langt inn under båten vil baugen suge seg ned i sjøen, så en mellomting er tingen. Videre må motoren må trimmes etter hastighet og tyngde i båten. Vet at han som kjøpte båten av meg monterte på flaps på motoren, men jeg vet ikke hvordan det fungerte. Resten har jeg ikke peiling på. Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted April 8, 2010 Share Posted April 8, 2010 De båtene der er "stutte" og litt krumme i skroget, så de har lett for å hoppe nesten uansett. En kamerat av meg hadde en slik, først med 55hk, deretter med 60hk Yamaha. Han hadde slik flaps på motoren på begge. Og påstår det hjalp merkbart. Uten så måtte han alltid ha motoren i innerste hakk, med flapsen så kunne han ha den et hakk lenger ut - og fikk litt mer fart. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KMXH Posted April 10, 2010 Author Share Posted April 10, 2010 Kan grunnen vere at motoren er langstamme? har vurdert nyere motor helst en 40hk 4takt. Motoren er trimma heilt inn på innerste hakk, men har hørt om noen her inne som monterte ei kile mellom motor og akterspeil sånn at du får motoren lenger inn nede. har og vurdert automatflaps fra Roca, men fagfolket sier at det ikkje har noen meining så dei annbefalte manual flaps. Har og vurdert powertrim så eg kan regulere etter været. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Gratulerer med båt. En fin begynnerbåt det der. At de hopper må du nok bare finne deg i eller kjøpe mindre motor men da går det jo også saktere. Etter som jeg har forstått er ideel motor på denne 30/40 hk. Men jeg kan ikke forestille meg at det vil være lurt å henge på noen 4taktsmotor på den. Vekten bak er et av de største problemene på disse. Jeg hadde en slik med en 50 hk og for meg hjalp det mye å få vekt forover. Jeg hadde den gamle typen med benk både foran og bak. Der la jeg batteriet under dette setet. Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
KMXH Posted April 10, 2010 Author Share Posted April 10, 2010 eg og har den med benk framme og bak, skal prøve å sette batteriet framme Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.