Nidelv 28 Søgne Startet 8.April.2010 Del på Facebook Startet 8.April.2010 Hei, det legger seg en kjukk hard masse rundt propell og aksling (rundt forbi) er det normalt??hva er det? Har også litt dødgang på propell, noen cm før den drar med seg akslingen? hva gjør jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 ta av propellen og bytt kile Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Det er konen på akslingen som skal låse propellen og ikke kilen. Kilen er der bare for sikkerhets skyld. For å få propellen til å sette seg tror jeg du må ta den av, varme den litt, og så sette den på akslingen igjen og teite til mutteren. Hvis propellen ikke sitter bom fast på konen vil den bevege seg litt fram og tilbake ved giring og du får stor slitasje både på propell, aksling, kile og kilespor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Og du vil mest sannsynlig miste propellen til slutt om du ikke gjør noe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Som regel så er skiva foran muttern for tynn så du drar muttern i bunn uten å klemme på propellen, propellen løsner og rir på kilen til den blir slitt Da får du slerk i kilesporet og kilen Slip inn propelen med slipepasta og sørg for å ha tykk nok trøsteskive foran muttern . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Hvis kilen vakler i kilesporet er det kvelden. Er du heldig, så er det bare å skifte kile. Hvis ikke, så må du frese overdim kilespor i aksel, og trekke nytt overdim kilespor i propeller. Enig i å varme oppe propeller og smikke den på aksel etter det. Viktig med tjukk skive før mutter. Kjøp mutter med settskrue eller mulighet for låseblekk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Takker, godt jeg spurte om dette her, men kan noen si meg hva den harde steinen er , som danner seg etter en sesong?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Vanskelig å si det, men rur lager en hard hinne på proplleren etterhvert Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 8.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2010 Så først og fremst tar jeg av propell og så....??? Faderen, kan en middels handy klare dette?? Høres gresk ut dette her, men takker for løsning på mitt problem!! Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Sikker på at propellen din ikke er kraftig tæret? Den ser rimelig grønn ut, og for meg ser det ut som det er en del hakk i den. Ikke sikkert det er bryet hvert å stikke nytt spor i den.. Den er festet med en nylocmutter i syrefast med alt for liten anleggsflate mot propellbosset, og det kan også se ut som avstanden mellom propell og stevnlager er for liten, slik at propellen butter mot cutlesslageret som stikker litt ut. Dette kan være medvirkende årsak til at propellen har løsnet. Få deg en skikkelig propellmutter (kanskje med sink), vurder om du trenger ny propell og om du må/kan flytte akslingen litt bakover. I samme slengen kan det lønne seg å sjekke om cutlesslager og pakkboks er modne for skifting/service. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Få deg en skikkelig propellmutter (kanskje med sink), Skulle ikke du hatt en propellsink bak der i utgangspunktet Nidelv 28 ? Ser ut på bildet ditt som at det er skruehull i akslingen bak der.. Skulle det ikke ha sittet en der ? Ikke rart propellen din korroderer.. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Hei, På akslingen vår (VP?, 35mm) så ser det ut til at vi har litegranne lenger bak propell, så vi kan få på en akselanode bakerst, etter mutteren. Denne skrus rett på aksel-gjengene. Vi bruker opp 2 stk. i året !! Kan prøve å huske å ta et bilde i ettermiddag og legge inn her, med og uten anode. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 (redigert) Da har vi sikkert den samme ? Her uten sink: Men det finnes flere typer av disse anodene, men spørsmålet er om Nidelv 28 har skruehull i akslingen..? I så fall finnes det vel en anode som kan benyttes. Her med mutter: Redigert 9.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 takker for kloke løsninger her, tusen takk.... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Heisann, Tok litt tid, men her er bilder fra akslingen på vår Nidelv 28. Her, før zink'en settes på : Med zink : Jeg er ikke helt sikker på hvem som har laget akselen, men antar at det er Volvo som har "sourcet" den, da de har zinkanode m/VP varenummer (og pris :-) som passer. Redigert 11.April.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Og hvis skruehullet mangler/er ødelagt - da bruker man i stede zink som er "tilpasset" til Bosvik propellmutter - her tres zinkanoden rett og slett utenpå mutteren og festes med 3 settskruer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.