Morten_L Startet 9.April.2010 Del på Facebook Startet 9.April.2010 Har en Becker 27 som antagelig har de orignale fallene med wire fra seilet til toppen av masta og tau ned til vinsj. Nå begynner wiren og flise seg og tauet er rimelig slitt (etter 35år skulle det jo egentlig bare mangle) så det er på tide med nye fall både til storseil og genoa. Dette er jo langt i fra noen regatta seiler så hvilken type fall bør jeg velge (som helst ikke er alt for dyrt) kan jeg ha taufall eller bør jeg fortsatt ha spleiset wire/tau? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Jeg har akkurat bestilt nye lensetakler i dynema tau(tror jeg), disse erstatter de gamle wirene. Så ser ikke noe problem i å bytte til strekkfast tau, billigere og lettere blir det også. Jeg betalte ca 2000 for to 13 meter lange 8mm tau som skal tåle 5 tonns trykk, men da spleiste han øye i hver ende for meg... Sitér dette innlegget . Link to post
Sun Flyer Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Ja, kjøp dynemafall. Feks 8 mm er mer enn sterkt nok til den båten. Kanskje 6mm er greit òg? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Zhik Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 (redigert) Hvis du skifter til tau, bør du kanskje bytte skivene i toppen av masta. De er nok beregnet på wire, og de har sikkert også spor etter wiren. Dette kan fort slite i stykker tauet. Jeg ville inspisert skivene. Ikke la dette hindre deg i på skifte fallene til tau. Tau er er mye bedre løsning enn wire. Dyneema tau er best, men til turbruk finnes det også bra polyestertau til en rimeligere pris. Redigert 9.April.2010 av Zhik (see edit history) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.