Jump to content

Hva må jeg tenke på ved montering av sinkanoder?

Hokky

Recommended Posts

Jeg har hatt for vane å maskere/tape der sinkanoden skal sitte før spraying av drev. I tillegg har jeg pusset godset med smergelpapir før montering. Ikke veldig mye ekstra arbeid, men dette gir etter min mening et bedre utgangspunkt for kontakt mellom anode og metall. Nå kan det godt være at kun skrueforbindelsen er tilstrekkelig, men skikkelig kontakt mellom anoden og metallet skader uansett ikke.

Og, som nevnt over, alltid vannfast fett på skruene.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

den skal ligge under 1ohm

Hei, snod. Takk for svar. Skal prøve å regne litt på det, høres jo ikke hakkande galt ut, Men hvis jeg ikke husker feil fra den mikroskopiske utdannelsen jeg har, så sier ohms lov noe om at en må kjenne arealet - lengden- og materialets beskaffenhet og ut fra dette finner man motstanden.

Mulig jeg tar feil, men hvordan skal man regne på en sink-anode? :blush:

Mvh

spilli

Nå har jeg sjekket prosedyren på jobben. Kravet vi bruker her er maks 0.1ohm målt ved minimum 10A strøm mellom hver enste tilkopling, dvs først fra anode til bolt, deretter fra bolt til gods.

Nå tror jeg ikke et vanlig multimeter sender ut 10A, men det går sikkert an å regne om(vi kopler også bort all elektronikk før vi gjør disse testene). Ellers krever vi at det ikke skal være NOE fett eller smøremidler på gjengene ettersom dette vil skape mer motstand.

Nå skal delene våre stå i sjøen i 20 år, så det er nok litt overkill i forhold til båt, men jeg føler meg veldig mye tryggere når jeg i det minste har målt at det er elektrisk kontinuitet mellom anode og gods...

Nå skal delene våre stå i sjøen i 20 år, så det er nok litt overkill i forhold til båt, men jeg føler meg veldig mye tryggere når jeg i det minste har målt at det er elektrisk kontinuitet mellom anode og gods...

Bra svar snod. Dette med at man skal holde seg unna fett på gjengene var jo litt interesant. (Ser jo mange som har skrevet at de anbefaler og bruke fett) Et lite spørsmål på siden av. Hvorfor bør man bytte sink anoder (utenbords) hvært år? På mine er det jo bare ubetydelig tæring.

Mvh

spilli

Vannfast fett på gjengene er å gunstig når skruene skal løsnes hvert år eller så. Man unngår at skruene irrer fast. Skal skruene stå "til evig tid" har ikke fettet noen hensikt. Dette blir - som ofte ellers - en avveining mellom to faktorer som kanskje motstrider hverandre.

Dersom anodene dine ikke er tæret er det ingen grunn til å bytte dem. Tommelfingerregelen er vel at anoder byttes når de er halveis borttæret.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hvorfor bør man bytte sink anoder (utenbords) hvært år? På mine er det jo bare ubetydelig tæring.

Ingen grunn til å bytte hvert år hvis det er mye igjen. Mange spesifiserer bytting ved 50% tæring.

Katodisk beskyttelse systemer er beregnet ut ifra kravet om at det skal holde i vann verden over. Korrosjon og dermed krav til anodemasse øker dramatisk ved ca +20-25 grader C(av grunner jeg kke kjenner til). Derfor trenger man mindre anoder ved dårlige norske sommere.

-men det er jo veldig billig og enkelt å bytte når båten er oppe da... :smiley:

Ingen grunn til å bytte hvert år hvis det er mye igjen. Derfor trenger man mindre anoder ved dårlige norske sommere.

men det er jo veldig billig og enkelt å bytte når båten er oppe da... :smiley:

Takk for svar. Joda, det er jo ganske så enkelt å skifte når en først er på land. :yesnod: Men så var det dette med kvalitet på anoder. Ha hørt at til mykere disse er i godset, jo bedre skal de være. Er dt noen man absolutt bør styre unna?

Er helt sikker på at noen vet.

Mvh

Spilli.

• 4 år senere...

Hei.

Har pussa ned roret på "Anna" i dag . skrudde av dei gamle anodane, og grunna allt med ovatrol. Begynte å tenke på dette med kontakt mellom anode og gods. Dette er noko eg er heilt blank på. Må eg slipe vekk ovatrolen att under anodane? Har tenkt å lakkere roret, som er av 7 mm stål med bengallac. Kan eg montere anodane og så lakkere, over dei og, eller må eg maskere?

Mykje nytt å sette seg inn i når ein er så dum at ein starter båtlivet etter fyllte seksti;))

For at anodene skal virke etter hensikten må det være god elektrisk kontakt mellom anoden og det som skal beskyttes, og metallet i anodene må ha kontakt med sjøvannet. Derfor bør det ikke være lakk, bunnstoff eller lignende mellom anodene og godset under. Og det må heller ikke males over selve anoden.

Så ja, slip vekk grunningen der anodene skal være slik at det blir god kontakt. Og lakker selve roret med bengalac, men ikke anodene.

Det holder vel å ha bart stål der anoden er skrudd fast?

Dvs bruker du de runde flate anodene med ein skrue i midten, så bør heile underlaget være blankt. Bruker du de "vanlige" med ståljern igjennom som man fester med to skruer så rekker det at det er blankt eit par cm rundt skruehullet.

Mange stål og aluminiumsbåter har sveist på to små lipper som offeranode skrues fast i, og da ligger anoden fleire cm utfra skroget og det er berre skruane i endane som gir kontakt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bra svar snod. Dette med at man skal holde seg unna fett på gjengene var jo litt interesant. (Ser jo mange som har skrevet at de anbefaler og bruke fett) Et lite spørsmål på siden av. Hvorfor bør man bytte sink anoder (utenbords) hvært år? På mine er det jo bare ubetydelig tæring.

Mvh

spilli

Hvis du bare har ubetydelig tæring, kan alt være i orden. Men det kan likegodt bety at akkurat denne anoden ikke virker..

Så da burde du sjekke at den faktisk har elektrisk forbindelse med det den skal beskytte.

Hvis ikke er det jo noe annet som ofrer seg .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...