bladfyken Startet 9.April.2010 Del på Facebook Startet 9.April.2010 Hei Skal montere en ny Eber D4 i en Fjord 27, 77 modell. Lurer på om det er noen som har gjort dette før og som har erfaring. Tenker litt i forhold til friskluft inn og eksos ut. Hadde vært greit om noen hadde gode råd hvis jobben allerede er gjort. Varmeren kan ikke stå i motorrom da jeg har bensinmotor. Men tenker å plassere den i det store rommet ved siden av motorrom. Har opprinnelig stått en varmer der orginalt, men av en eller annen grunn plukket ut av tidligere eier. Men ligger varmluftslange ferdig til forkabin og akterkabin. Store utfordringen er hvor luft inn og ut skal plasseres. Nye skroggjennomføringer eller om det er mulig å bruke de luftekanalene som ligger orginalt under panelet på utsiden. Håper noen har erfaring og tips:-) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 9.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2010 Kan forbrenningsluften eventuelt hentes fra rommet som varmeren monteres? Det er et ganske stort rom og er ikke 100 prosent tildekket, dørkplatene tetter ikke helt og er under kalesje. Har tidligere stått en Webasto orginalt montert. De orginale varmluftslangene er på plass. Det samme er eksosutløp. Ser det er litt mindre diameter på eksosutløpet 2,8 cm mot det som følger med D4 er 3,0 Men skulle vel da kanskje være mulig å bruke det bare med en kort overgang? Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Luften kan fint hentes fra det rommet som den står i så sant det ikke er fare for eksos, bensin damp eller gass. Er det fare for eksos, bensin damp og andre gasser så bør luft inntaket tas utenfra. Er en fordel uansett å ta luften utenfra da det vil sørge for utskifting av luften i båten. Har du mulighet så hadde jeg iallefall plassert eksos utløpet bak på båten og ikke på siden. Ser både finere ut og er det er mindre fare for å få sjø inn i eksos slangen. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Tror jeg begynner å få oversikt. Så langt legger jeg opp til å ta luftinntak fra rommet der den står. Setter bare på spjeldet som følger med på varmeren. Eksos kan jeg koble til det tidligere utløpet fra den orginale varmeren. Men, hvor skal forbrenningsluft, det ble jeg plutselig usikker på? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Har sett på andre diskusjoner at det er mulig å ta både tilluft og forbrenningsluft fra rommet varmeren monteres i? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Jeg har en 90 mm friskluftslange/rør som går gjennom det rommet jeg har tenkt å montere varmer og til motorrommet. Kan det være en ide å sette på en ystus her og hente friskluft til varmeren også? Varmeren vil jo i all hovedsak ikke være i bruk mens motor går. Håper på innspill:-) Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 (redigert) Har nå hatt total driftsstopp på min D4 etter 5 års drift. Jeg har hele tiden hatt driftsproblemer ved at varmeren vil stanse helt ved oppnådd romtemperatur. Har i den forbindelsen nå vært i kontakt med importøren Termomarin, og de presiserte en ting i forhold til monteringen. Dersom rørstrekkene på innsug og utblåsningssiden tilsammen overstiger 3,5 m må du legge 90 mm rør på begge sider. Ved å øke innsugsrøret fra 75 til 90 mm, vil den totale rørlengden kunne økes helt opp til ca 9 m! De mente at varmeren uansett ville jobbe mye lettere og bedre med 90mm på innsugssiden, og at faren for at overopphetningsværnet slår ut vil reduseres vesentlig, og da særlig i forbindelse med nedtrapping ved oppnådd romtemperatur. Varmeren leveres slik jeg har forstått det standard med 75 mm innsugsstuss, og slik 90 mm stuss er ekstrautstyr. Ut over dette vil jeg anbefale at frisk uteluft hentes som inn-luft til varmeren, du får friskere luft i båten. Dersom du ønsker resirkulert luft som et alternativ for hurtig oppvarming kan du jo alltids lage en dobbelløsning med spjeld på innsugssiden. Lykke til! Redigert 10.April.2010 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 På denne båten er det lufteventiler orginalt under kassene som lanternene er montert på, der er det plass til flere ventiler, ikke bruk de gamle, de er til andre ting som luft til motorrom. Ikke ta friskluft fra rommet varmeren står i, dette er luft du skal puste i. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Men free, går det ikke an å bruke den samme lufta som går til motorrommet. Varmeren vil jo ikke være i bruk under gange, så skulle jo være nok luft til motoren da? Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ser at det er mulig å få plassert flere ventiler under den orginale kassen. Men for å få dratt slanger og sånn må jo a halve båten demonteres. Derfor jeg ser på muligheten av å ta friskluft fra samme friskluftslange som går til motoren. Tar derfor gjerne flere innspill om eventuelle ulemper ved dette. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Vel, da er ny ventil montert og slanger trukket. Apparatet vil da få friskluft tilført direkte utenfra. Men forbrenningsluften går jeg ut i fra at jeg da bare kan ta fra rommet brenneren monteres i. SÅ gjenstår det å få på plass det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Det var fin å se at du gikk for frisk luft! plass til elektrisk finner du garantert. den ebern er perfekt til denne båten. Når det gjelder brenneluften så er det lurt tenke på at det er endel lyd fra den tuten, pass på at du ikke tar luft med bensindamp. Redigert 16.April.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 Tenkte rett og slett å bore noen hull i dørken og legge inntaket til brennerluft tett opp mot dørken. Tror vel heller ikke apparatet vil være særlig i drift under gange, så ikke veldig redd for bensindamp, men bedre med noen hull for mye enn for lite;-) Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Da er det meste montert. Venter bare på dieseltank. Men koblet det elektriske, og så skjer intet. Kommer strøm fram til brenneren, men ser ikke ut som det kommer strøm til digital modulatoren som styrer det hele......tror jeg har klart å følge bruksanvisningen, selv om den ikke er det enkleste...... Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 27.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2010 Og en sikring så ut til å være hele feilen......nå gjenstår bare å få hentet og koblet til dieseltank og pumpe så kan herligheten startes opp.... Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Fort at det ryker en sikring når en holder på, apparatet trenger endel støm for å starte så pass på å ha gode batterier når du tester. Gratulerer å lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.