Jump to content

Montere Eberspächer D4 i Fjord 27


bladfyken

Recommended Posts

Hei

 

Skal montere en ny Eber D4 i en Fjord 27, 77 modell. Lurer på om det er noen som har gjort dette før og som har erfaring. Tenker litt i forhold til friskluft inn og eksos ut. Hadde vært greit om noen hadde gode råd hvis jobben allerede er gjort.

 

Varmeren kan ikke stå i motorrom da jeg har bensinmotor. Men tenker å plassere den i det store rommet ved siden av motorrom. Har opprinnelig stått en varmer der orginalt, men av en eller annen grunn plukket ut av tidligere eier. Men ligger varmluftslange ferdig til forkabin og akterkabin.

 

Store utfordringen er hvor luft inn og ut skal plasseres. Nye skroggjennomføringer eller om det er mulig å bruke de luftekanalene som ligger orginalt under panelet på utsiden.

 

Håper noen har erfaring og tips:-)

Link to post

Kan forbrenningsluften eventuelt hentes fra rommet som varmeren monteres? Det er et ganske stort rom og er ikke 100 prosent tildekket, dørkplatene tetter ikke helt og er under kalesje.

Har tidligere stått en Webasto orginalt montert. De orginale varmluftslangene er på plass. Det samme er eksosutløp. Ser det er litt mindre diameter på eksosutløpet 2,8 cm mot det som følger med D4 er 3,0 Men skulle vel da kanskje være mulig å bruke det bare med en kort overgang?

Link to post

Luften kan fint hentes fra det rommet som den står i så sant det ikke er fare for eksos, bensin damp eller gass. Er det fare for eksos, bensin damp og andre gasser så bør luft inntaket tas utenfra. Er en fordel uansett å ta luften utenfra da det vil sørge for utskifting av luften i båten.

Har du mulighet så hadde jeg iallefall plassert eksos utløpet bak på båten og ikke på siden. Ser både finere ut og er det er mindre fare for å få sjø inn i eksos slangen.

Link to post

Har nå hatt total driftsstopp på min D4 etter 5 års drift. Jeg har hele tiden hatt driftsproblemer ved at varmeren vil stanse helt ved oppnådd romtemperatur. Har i den forbindelsen nå vært i kontakt med importøren Termomarin, og de presiserte en ting i forhold til monteringen. Dersom rørstrekkene på innsug og utblåsningssiden tilsammen overstiger 3,5 m må du legge 90 mm rør på begge sider. Ved å øke innsugsrøret fra 75 til 90 mm, vil den totale rørlengden kunne økes helt opp til ca 9 m! De mente at varmeren uansett ville jobbe mye lettere og bedre med 90mm på innsugssiden, og at faren for at overopphetningsværnet slår ut vil reduseres vesentlig, og da særlig i forbindelse med nedtrapping ved oppnådd romtemperatur. Varmeren leveres slik jeg har forstått det standard med 75 mm innsugsstuss, og slik 90 mm stuss er ekstrautstyr.

Ut over dette vil jeg anbefale at frisk uteluft hentes som inn-luft til varmeren, du får friskere luft i båten. Dersom du ønsker resirkulert luft som et alternativ for hurtig oppvarming kan du jo alltids lage en dobbelløsning med spjeld på innsugssiden.

 

Lykke til! :yesnod:

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...