Jump to content

Prosjekt ny "teakdørk" i furu i Scand Baltic


FinnC

Recommended Posts

De originale teppene (fra 1985) i salongen har nå gjort sin misjon og den gummierte undersiden er i full oppløsning. Ut med dem, men hva skal erstatningen være? Vi har bestemt oss for ikke mere faste tepper her, så det var nærliggende å se på teakløsninger, sterkt inspirert av de mange flotte prosjektene her på forumet.

 

Men i Bergen var det lenge dårlig med brukbare materialer å oppdrive og prisene var høye.

Alternativet, som jeg har funnet litt om på forumet, var å bruke furu glattkant-lister, som jeg har funnet i 9x45, 9x58 og 9x70 mm.

 

Disse er planlagt limt på eksisterende finer dørkplater med epoxy og natet med Tec7. Overflatebehandling Epifanes blank med matt som toppstrøk. Mange her på forumet har brukt Tec7 til dette og denne fåes også i mange farger. Ser for meg at hvitt eller svart ikke passer helt til den lyse furuen.

 

Ser for meg en veldig lys og trivelig salong med denne løsningen, men er veldig interessert i kommentarer og forslag på fremgangsmåter o.l.

 

Har i dag kjøpt inn litt glattkantlister for et prøveopplegg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter dette innlegget.

 

Siden det var noe laber response (ingen) på mitt innledende inlegg, var jeg litt i tvil på om jeg skulle våge meg på dette. Men shit den som ikke våger osv. . . . . Jeg gikk i gang og handlet stort i furulekter, epoxy og Simson natemasse og det ble svart.

Dekket ble lagt på de gamle dørkplatene som var 18-19mm xfiner, så hele dørken blir ca 27 mm tykk ferdig.

 

salongdoerk_005.jpg

 

salongdoerk_006.jpg

 

Brukte West System sin epoxy og veldig greit med disse pumpene. Det var jo bare å trykke iveg og blandingen ble perfekt.

 

Fulgte West System sine anbefalinger og fremgangamåte og syntes det fungerte veldig bra. Faktisk veldig lite klin.

Erfarte at å blande mere enn 6 trykk fra pumpen var lite lurt, men 6 trykk var nok for en arbeidsøkt. Rakk da å vete ut flatene før jeg blandet i fyllpulver 403 i resten av epoxyen til en majonesaktig konsistens. Denne ble så smurt på ene siden av den utvette flaten.

Laget først rammen på alle platene og lot disse herde, under lett press, til neste dag før samme prosess ble gjentatt med stavene inni.

 

doerk_001.jpg

 

Her er rammen limt og stavene er tilpasset

 

salongdoerk_003.jpg

 

og stavene limt og presset. Anbefaler å legge plast mellom stavene og pressklossene. Lett å få litt epoxy på overflatene og det merket jeg når rammene ble limt. resultatet var at på noen av hjørnene måtte mellomleggsklossen meisles av med stemjern..... og de satt godt fast.

 

Så var det natingen. Her var jeg sjeleglad for at jeg hadde ønsket meg B&D elektrisk fugepistol i julegave sist jul. Denne kom nå skikkelig til sin rett. Natingen gikk som en drøm og 7 tuber Simson natemasse ble fordelt på noen timer.

Har ingen bilder fra denne prosessen.

 

Herdet i 4 døgn og så var det slipingen da. 80-papir og eksentersliper var anbefalt. Greit nok, men jeg gikk over til 60-papir og selv da var det en støvete og tung jobb. Tok et tips fra en her på forumet som grovfjernet natemasse med tapetkniv. Godt tips, for det sparte meg for en god del sliping.

Måtte fordele slipingen over to dager, for at ikke naboskapet her skulle bli dårlig...... men det gikk bra. Vi er fortsatt på talefot.

 

salongdoerk_012.jpg

 

Så var alle platene slipt og jeg må si at resultatet ble bra

 

salongdoerk_017.jpg

 

Og så var løftebeslagene på plass.

 

I kveld ble så alle platene finpusset og første laget med lakk påført. 50/50 % uttynnet Epifanes Teak-lakk. Denne er det litt farge i og gjorde seg kjempebra på furuen. Skal ha 5 strøk klarlakk og 2 strøk matt.

Bilder kommer senere

Link to post
Share on other sites

har du noen spesielle triks du bruker for å få det så nøyaktig,eller står du og måler hver enkelt plank med meterstokk?

Står respekt av slikt håndtverk må jeg si!

 

Sette er et slikt type arbeid jeg aldri hadde fått til.. irreterendes.

 

skal selv fornye dørken i en atlantic som jeg overtar til helgen.Tror det blir nye tepper..fint det og

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

har du noen spesielle triks du bruker for å få det så nøyaktig,eller står du og måler hver enkelt plank med meterstokk?

Står respekt av slikt håndtverk må jeg si!

 

Sette er et slikt type arbeid jeg aldri hadde fått til.. irreterendes.

 

skal selv fornye dørken i en atlantic som jeg overtar til helgen.Tror det blir nye tepper..fint det og

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel slik at de gamle dørkplatene hadde gunstige mål i forhold til eksisterende standard listebredder. Det passet med 58mm ramme og 45mm staver og da ble det 7 natespor på 6,5mm. Hadde noe xfiner på ca.6,5mm som jeg kuttet opp haugevis med småbiter av og brukte de til distansestykker. Disse ble fjernet etter ca. 3 timer for at de ikke skulle feste seg. Etter 3 timer lå alt stabilt uten fare for bevegelse.

 

Har selv aldri gjort dette før, men fant fort ut at dette var ikke vanskelig, kun litt tålmodighet. Så bare gå i gang og du får flotte dørker i Atlanticen

Link to post
Share on other sites

Utrolig vakkert arbeid.

Men jeg lurer på en ting. Er virkelig Furu hardt nok til dørk? Om noen hadde spurt meg, ville jeg sagt at det ikke er et hardt nok treslag til å egne seg som dørk. At det for lett vil få stygge merker om man mister noe i dørken. Dekket bord + en hekksjøgeneral er nok til at ophoptil flere tunge ting kan "drysse" over dørken da man gjerne ikke har hender nok til å stoppe alt.

Nå skal det sies at jeg overhodet ikke har peiling på dette, så om furu egner seg til slikt, er det jo fantastisk. Billigere, mer miljøvennlig og når det i tillegg blir så vakkert, ser jeg ingen grunn til å benytte teak.

 

Prisforskjellen er vel kanskje så stor at man faktisk kan lage to sett med dørkplater i furu for hver man lager i teak.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er jo enig i at furu ikke er av de hardeste tresorter, men har dette med i vurderingen. Siden dette er dørken i fremre delen av salongen, under bordet, har jeg ingen betenkligheter å bruke furu. Vi sitter skjelden nede i salongen, tror vi har spist nede 2-3 ganger på de siste 9 årene og da blir jo ikke slitasjen så stor. Men det blir jo fint å se på da og 7 lag med lakk hjelper sikkert.

 

Kan nevne at pris pr.m for 58mm er ca. 19 kr og ca. 17kr. for 45mm. 45x5mm teak skulle de ha 73kr./m, så det blir jo litt prisforskjell ja....

Redigert av FinnC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jo fått gjort litt i dag også. De gamle teppene gjorde slik at tilkomsten til stuerommene under salongbordet var vanskelig tilgjengelig og derfor ikke brukt.

Nå blir dette området lett tilgjengelig og brukbart, men her manglet det dørker. Det måtte det derfor lages og de kom på plass i dag.

 

salongdoerk_018.jpg

 

Siden disse dørkene normalt ikke er synlig, har jeg brukt plater jeg hadde tilgjengelig og lagt 1cm tykke remser av dempeplater under på anleggsflatene. Da blir det forhåpentligvis ikke skrangling i urolig sjø.

Kompasset til autopiloten var montert oppe på skilleveggen mellom skottene. Dette fikk nå plass under dørken i det nærmeste rommet. Får være forsikrig med hva jeg putter ned her, så ikke kompasset blir påvirket.

 

Kansje en liten selvopplevd historie om dette.

For noen år siden var kona og jeg på tur ut Bømlofjorden mot Sletta og Haugesund. Nydelig vær, nedslått kallesje og vi satt bak og nøt turen i ca. 18 knop og på autopilot. Plutselig uten forvarsel dreide båten 90 grader mot babord og jeg som satt bak på styrbord side holdt på å bli kastet over bord. Hoppet fram og forsøkte å slå av autopiloten uten hell så det var bare å overstyre aotopiloten med rattet til hovdsikringen for drivere røk (har teleflex styring).

Nå begynte jeg å forstå hvorfor jeg av og til har reagert på merkelige bevegelser til andre båter i dette området. Det ligger nemmelig en stor radiostasjon, Tjernagel, med noen store retningsvirkende antenner der og sending derfra har nok påvirket kompasset.

Kjører nå alltid manuellt i dette området.

Link to post
Share on other sites

Jøss. Dette blir fint jo :-) Hvor mye billigere blir dette een med teak?

 

For trematerialene blir det jo bare 25% av teakprisen. Kost for epoxy og natemasse blir jo det samme. Det fine er jo også at du slipper å ergre deg over de dyre kapp-bitene du får......

Link to post
Share on other sites

Har startet lakkprosessen og da tar det noen dager før jeg kan vise skikkelige bilder igjen. Men etter første runden ble resultatet veldig lovende. Treverket hadde nå fått en fin gylden farge som sammen med de mørke natene gav en fantastisk effekt. Er spent på de neste strøkene.

Nye bilder kommer....

Link to post
Share on other sites

Bruker en De Walt 707 bordsag med 48 tenners blad for listene og så har jeg en billig håndoverfres for all avretting og fresing av natespor i hjørnene. Bruker fresen til all plateskjæring og justering av platekanter. Sag og høvel bruker jeg bare sporadisk. Kan nevne at hele det nye pentryet i båten var kun tilskåret med denne fresen og sagen.

 

1010171_img.jpg

 

For ordens skyld; dette er ikke båten

Redigert av FinnC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er 2 strøk lakk ferdig og resultatet blir bare bedre og bedre. Siden denne teaklakken inneholder en liten fargenyans ble platene nå en liten anelse mørkere og det gav en fantastisk glød. Har forsøkt å ta noen bilder, men min snekkerbod er så absolutt ingen fotostudio, så resultatet blir deretter.

Har forsøkt med forskjellig belysning, men fargen er nesten rett, kansje en aning lysere.

 

salongdoerk_022.jpg

 

salongdoerk_023.jpg

 

salongdoerk_024.jpg

 

salongdoerk_025.jpg

 

salongdoerk_026.jpg

 

Det ble en del bilder, men sammenligner man med tidligere bilder av ubehandlede plater er det mulig å se hvordan det blir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...