Jump to content

Voksing eller polering av gummibåt - anbefalinger?

LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

I høst fikk vi vasket gummibåten (Valiant 270 RIB) godt, men gjennom sesongen har det vært en del dritt på båten.

Og det har til tider vært et slit å få den ren.

Har derfor tenkt å polere eller vokse eller noe lignende for at det skal være enklere å vaske gummibåten.

Ser at Maritim har noe:

20501-15.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=9335...upkey=007002020

Er det noen som har prøvd dette eller noe lignende med godt resultat ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Jeg vasker min grundig med Jif. Jif som slipemiddel fjærner det meste ! Jif fjerner også fett så det er veldig viktig at gummien settes inn med noe fettholdig etterpå. Jeg bruker Autoglym Bumpercare, samme som til gummi og plast på bil, bare for å få på fett igjen, men det finnes sikkert masse andre forslag... Jolla er 2007 modell, men settes på vannet i år som ny 2010 :yesnod: Bumpercaren pusses av som om det var polish etter en times tid. Båt-gelcoatpolish ville jeg ikke ha brukt... vanskelig å få av..

Redigert av Worry II (see edit history)

For 1 år siden så "reddet" junior en suzumar gummijolle som tilbrakte vinteren "nedsunket" under en flytebrygge i havna. Denne "så ikke ut" når vi tok den opp, tilnærmet grønn, grodd og alt av treverk totalt råttent. Men utrolig nok var den fortsatt ca 70% luftfylt. Trebunn ble fjernet og hele jollen ble først spylt og skrubbet med god gammel motorvask + masse vann. Da forsvant det meste av "grov" skitt. Så vasket i over grundig med nevnte stoff fra Maritim - duken ble da tilnærmet ny!!!!!! Så var det bare å kjøpe litt vannfast finer på Maxbo og erstatte ødelagte dørkmatter. I dag er jollen fortsatt i "daglig bruk". Stoffet fra Maritim gjorde underverk, men samtidig så viser dette at moderne gummibåter generelt har fått en meget bra og ikke minst holdbar kvalitet.

Ikke bruk vanlige båtpleiemidler på gummibåt! Det tåler de ikke..

Dra til f.eks. Rammsalt eller annen forhandler av "Magic Blue"-serien. De har noen geniale midler til rens og vask av gummibåt. Jeg bruker det på min RIB og har anbefalt det mange ganger før. Et produkt til rensing og oppfriskning av farge, og et som legger seg som en hinne for å beskytte mot smuss, UV-stråling og salt. Når du har tatt på det kan du bare spyle den ren med ferskvann. Enkelt og genialt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hei,

Etter Full City tragedien i Langesund i fjor, ble det mange gummibåter som ble tilgriset av bl.a olje, her på Telemarks kysten. En lokal leverandør av såper og rensemidler utviklet da en fantastisk Rib- og gummibåtvask. Denne er bl.a testet av noen av de største leverandører av gummibåter i Norge.

Denne må prøves: http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/...ask-100074.aspx

Er det 5 stk som bor i nærheten av vår butikk, som vil teste denne, og gi oss en tilbakemelding, skal de få 1 liter gratis!!

Send meg en mail, så kan vi avtale nærmere: trond@tolema.no

MVH

Tolema As

Trond Iversen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...