Jump to content

Hvordan redusere effekten, effektivt


BEG

Recommended Posts

Kort beskrivelse av problemet;

 

Har et bærbart aggregat med begrenset effekt. Dette bruker jeg ved behov til lading av batterier. Alternativt brukes det til 230V varmekolben i VV-berederen. Men, i sum bruker disse to mer effekt enn hva aggregatet kan levere.

 

Varmekolben forbruker 650 W. Om denne kursen hadde blitt redusert til ca. 400 W ville jeg kunne brukt laderen samtidig. Om jeg ikke har regnet feil, vil en motstand på ca. 40 ohm i serie med kolben, redusere effekten i kursen til ønsket nivå. MEN; En stor del av effekten (ca 80W) vil i såfall bli brent av over motstanden og til ingen nytte. (håper jeg ikke er helt på jordet i mitt resonement)

 

Har noen forslag til en bedre måte, gjerne med noe "standard-utstyr" som er brukbart i båt og lett tilgjengelig på markedet?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke tilfeldigvis 2 varmekolber i berederen? Eller kan bygge den om til 2 stykker? Da kunne du koble dem i serie og ville da få tilsammen 325W (like kolber forutsatt) varmeeffekt i berederen og ikke noe tap utenfor.

Nei, det er nok bare et element. (To i serie vil vel gi 160W, men jeg kunne selvsagt ha en "1-2-3 velger"). Er nok ikke en aktuell løsning, men takk for innspill.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

En løsning som er mulig er selvsagt å montere en "dimmer" av typen som benyttes til bla varmekabler, lysrør, lamper osv i hjemmet. Denne vil redusere effektforbruket da den på en mer eller mindre intelligent måte regulerer ned effekten. Pass imidlertid på at du benytter en type som er godkjent for induktiv last, dvs motorer, trafoer osv da varmekolben vil oppføre seg slik. Med andre ord må du styre unna de billige lys-dimmerene fra biltema, og muligens kjøpe en "ordentlig" en fra elektrosjappa. Sist jeg kjøpte en slik en kostet den rundt 400 kroner. Dette vil fungere, men om det er en helt "smart" løsning i et fuktig båt miljø? Tja, de fungerer jo til baderomsinstallasjon.......

Oso

Link to post
Share on other sites

Eller enda enklere: en diode -bruke bare den ene halvdelen av vekselstrømmen. Men det er kanskje enklere men jeg liker det ikke heller.

 

Nei, det er en dårlig ide: din lader ville nok ikke likt det, dersom han fikk en vekselstrøm fra aggregatet, som ble forbehandlet på denne måten

Link to post
Share on other sites

Hva med likestrøm ?. Kolben kan vel utmerket godt kjøres på DC. Med en spenning på 180V skulle effekten bli ca. 400W i dette tilfellet. Jeg tenker da på en strømforsyning med 230AC inn og 180VDC ut. Strømmen blir jo ikke mere enn 2,22ADC, men effektbehovet på 230V siden vil nok bli noe høyere pga. tap. Altså mere enn 400W inn for å få 400W ut. En fordel med strømforsyninger er at ut-spenningen som oftest kan reguleres slik at effekten i kolben kan innstilles trinnløst. Full effekt når bare kolben er innkoplet og redusert effekt ellers.

 

En annen sak er hva en slik strømforsyning vil koste. Det lønner seg kanskje å investere i et større aggregat eller en mindre kolbe ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Annet alternativ er å lade batteriene alene til å begynne med. Når batteriene har fått litt "mat" vil ladestrømmen avta. Når ladestrømmen + varmekolbe blir mindre enn det aggregatet kan gi, så kobles varmekolben inn. Krever at du har Amp.meter på ladekretsen og kan kontrollerre strøm/effekt til batteribank.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Annet alternativ er å lade batteriene alene til å begynne med. Når batteriene har fått litt "mat" vil ladestrømmen avta. Når ladestrømmen + varmekolbe blir mindre enn det aggregatet kan gi, så kobles varmekolben inn. Krever at du har Amp.meter på ladekretsen og kan kontrollerre strøm/effekt til batteribank.

Problemet er at laderen gir konstant strøm til batteriet er full-ladet, først da blir strømmen redusert og spenningen holdes konstant.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at laderen gir konstant strøm til batteriet er full-ladet, først da blir strømmen redusert og spenningen holdes konstant.

 

Mvh. BEG

Nuvel, da fungerer ikke dette.

 

Alternativet som ooma foreslår med lysdemper for varmekolben vil fungere. Imidlertid er varmekolben en ikke-induktiv last, bare en ren motstand. En lysdimmer for glødelamper som tåler effekten på varmekolben vil gjøre nytten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...