Jump to content

Silent Choice eksosanlegg - Fordeler/ulemper


Jori

Recommended Posts

Hei,

jeg er relativt ny i forumet som dere ser. Har fulgt det i lang tid, men ikke vært mye aktiv selv.

Nå er jeg i ferd med å by på en båt som bl.a. har silent choice eksosanlegg. Prøvekjørte båten i går, synes den bråker mye både med og uten silent choice på. Har ei heller forstått poenget med silent choice (kjøre eksosen ut på fri? dermed få mindre motstand og økt effekt?) Eller er det andre ting som det er bra for? Før jeg handler vil jeg gjerne skjønne litt om effekten dette kan yte. Båttype er en amerikansk 27 foter, med volvo V8 bensin.

På forhånd takk til de som måtte kunne hjelpe meg litt her

 

Jori

Link to post

Det er kun for show og har ingen praktisk betydning på en standard motor. Ulempe er at de tetter ikkje heilt for lyd når de er lukket. Så det blir ekstra støy av det uansett. Andre ulemper er sinna mennesker om en ikke tar hensyn. Det er nå engang påbudt med støydemping..

Oppsida er den herlige lyden på tomgang om man liker slikt og oppmerksomheten det evt gir

Link to post

ett godt forslag er og holde kjeft ,hvis dere ikke vet hva dere snakker om folkens!!!!

 

Med fri eksos får man ,eller skal man få mere turtall ut av maskin og mere toppfart , er også faktisk bedre for motors drift !!

 

Normalt med rett oppsett opp til 5 knop mere fart , men som sagt kommer ann på hva slags oppsett og maskin som står i og også hvilken prop den satt opp med ,og turtall med denne når silent choice er stengt .

 

Normalt setter fabrikken ,amerikanerne opp båtene med for lette props , for små props . Og jeg anbefaler alle sjekk hva turtall man får på maks og hvor lett maks turtall oppnåes . og da gå opp ett hakk i størrelse eller 2 på vriding prop.

Link to post

MR Korsnes, forslår du tar kvelden på denne diskusjon , når du ikke vet hva du snakker om !!!

 

Eksos ut er normal mindre en 3 tommer og sier seg selv at eksos fra 2 x 3 toms eller 4 toms rør som går sammen til ett rør blir stor forskjell og mye backpressure til motor som ikke får pustet godt nok...

 

Men når det er sagt, hvis turtall oppnåes med lukket system og turtallsperre slår inn , så vil det ikke ha noe effekt .

 

Men det som man gjør er og setter på større prop , mere vriding for mere toppfart og cruise fart og slik når system er åpen får man mere fart fordi effekt øker da motor puster mere fritt.

Link to post

Jeg takker for svar så langt.

Vil oppfordre til at det ikke blir krangel i tråden.

Jeg registrerer at jeg var inne på noe, med fri eksos og økt effekt, selv om man sikkert kan diskutere hvor stor økelse det gir. Ulempen blir da bråket ved å gå med åpen eksos i full speed. Ellers ser jeg pynteeffekten av romlingen på tomgangskjøring, selv om jeg personlig kan styre min begeistring for det da. Men så langt registrerer jeg atdet ikke er så store ulemper, selv om fordelene også kanskje er minimale etter mine ønsker. Men det gjør ikke noe at det sitter der skjønner jeg, om jeg hadde betalt 10.000,- for å få det ettermontert det tviler jeg på.

 

Takk for info så langt, og kom gjerne med mere :smiley:

Link to post

hei, hvilken båt snakkes det exakt om ?

 

ingen som kan krangle med meg, ekpert på US båter og maskineri !!! Jeg krangler heller ikke med en computer expert om det er ett problem med en computer som jeg ikke vet annet om enn hvordan den skal brukes...

 

Det som er problemet på dette forum er at så mange kommer med såkalt ( help ) som i noen tilfeller kan være nære katastrofe hvis de følges.

 

Ellers vil jeg si til de som har US båt og motor , sjekk hvor mye toppfart og hvor mye turtall som oppnåes på maks , da de fleste US båter er satt opp med for små prop etter min erfaring på området. er drivstoff og spare på og optimalisere prop til båten og få mere cruise speed og toppfart og i samme slengen.

Link to post

En motor må ha RIKTIG eksosflyt for å yte korrekt. Eksosen kommer ut fra hver sylinder i pulser. Det ideelle er at denne pulsen har så høy hastighet som mulig, uten å skape baktrykk.

 

Høy hastighet fordi:

En eksospuls med høy hastighet på vei gjennom rørene skaper et undertrykk bak seg som er med på å "suge" neste eksospuls ut av forbrenningskammeret i en høyere hastighet enn motoren selv klarer. Dette eksosvakuumet gjør motoren mer effektiv fordi motoren ikke må bruke energi (effekt) på å dytte eksosen ut. Den samme eksospulsen, med likt volum gjennom et 3" rør holder en høyere hastighet enn i et 4" rør.

 

Helt fri eksos har lite eller intet av dette undertrykket og vil derfor redusere motorens effekt.

 

I den andre enden av skalaen vil det oppstå et baktrykk. I et for smalt rør vil det være for trangt til at man kan kvitte seg med avgassene effektivt og i verste fall vil det oppstå et mottrykk i rørene som vil motarbeide motorens forsøk på å dytte eksospulsen ut.

 

Det perfekte eksosanlegg er altså et nøye avstemt kompromiss mellom eksosflyt og eksoshastighet. Det ideelle hadde også vært en økning i diameter på eksosrør proposjonalt med høyere turtall slik at skaleringen er riktig uansett antall pulser/minutt. Det siste er vrient å få til i praksis, men det finnes varianter av det på enkelte performance biler.

 

Silent choice eller Captains call, handler slik jeg ser det først og fremst om lyd. er det performance som er prioritet ville jeg gått en annen vei :diving:

 

 

 

 

Med fri eksos får man ,eller skal man få mere turtall ut av maskin og mere toppfart , er også faktisk bedre for motors drift !!

Normalt med rett oppsett opp til 5 knop mere fart

 

Å konkludere med 5 knops økning i toppfart ved installajon av silent choice er vel å dra den ganske langt når det gjelder ville påstander. Det kan kanskje forekomme i spesielle tilfeller med brutalt strupet eksos før konvertering, men jeg tror den jevne nordbagge med V8 og VP290 vil merke fint lite på effektfronten av en slik konvertering.

 

Sånn... Kjør debatt :drink:

Link to post

Båt vi prater om vil jeg vente med å informere om til en handel er gjort/ikke gjort. Dog spiller nok det liten rolle siden de amerikanske båtene er ganske like uansett. Dette er en type med midtcabin og derfor av de tyngre utgavene for sine fot. Motoren er relativt liten, en 5,0 med 220 hk, det er ett DPS drev med duopropp på. Båten ligger der den skal i turtall, mellom 4400-4800. Ellers har jeg mistanke om at bråket på tomgang med silent choice avslått (ikke fri eksos) skyldes at den ikke tett nok så noe lekker ut den veien uansett. Jeg har mistanke om at på denne båten er dette mere for lyd enn effekt, dog prøvde jeg ikke fri eksos unde full fart (det glemte jeg).

 

Kofalk, takk for en fin utredning, men en liten tanke som slo meg. Ved at eksosen går igjennom raiserne vil den jo få motstand anyway. Forskjellen blir at den ikke vandrer bukkehornet ned, men så går rett ut. Men den første innstramming er jo allerede gjort ved raiserene?

Link to post
Ved at eksosen går igjennom raiserne vil den jo få motstand anyway. Forskjellen blir at den ikke vandrer bukkehornet ned, men så går rett ut. Men den første innstramming er jo allerede gjort ved raiserene?

 

Ja absolutt :) men er allikevel flyten på det totale anlegget som avgjør det endelige resultat. Jeg tror heller ikke en båt med motor slik du beskriver har noe merkbar effekt å hente på å kjøre eksos rett ut.

Link to post

er enig med Kofalk på den båten det snakkes om her med musemotor på 220 hk forgasser ,vil det ikke være noe spesiell merkbar forskjell.

 

men test og komme tilbake med info.

 

kan justere de armene som stenger spjeld noe også ,slik at de tetter bedre.

 

Men jeg hvis hatt sportsbåt 21 til 26 med 350 MAG MPI eller større maskin ,ville gjerne hatt silent Choice også kalt Captains Call

Link to post

På den båten enig ja, men eller står jeg for det jeg sier , og du sier noe om det samme her.. kopiert deg)))

 

I den andre enden av skalaen vil det oppstå et baktrykk. I et for smalt rør vil det være for trangt til at man kan kvitte seg med avgassene effektivt og i verste fall vil det oppstå et mottrykk i rørene som vil motarbeide motorens forsøk på å dytte eksospulsen ut.

 

og var heller ikke opplyst om liten musemaskin på en familie båt ...

Redigert av Mr. Import (see edit history)
Link to post

vel vel eg forstod det slik at det var en std smallblock bensinmotor uten det store effektuttaket i en 27 foter og svarte deretter. dog uten å legge så mykje i hvorfor. Volvo har mykje større motorer enn dette på dreva sine så eksosuttaket er meir enn stort nok til omtalte motor. Så i praksis sku det utgjøre svært lite anna enn lyd. En anna ting er at å la eksos fra høyre/venstre gå sammen til ett enten i en x eller ut ilag er å foretrekke mht gangen.

At det KAN utgjøre en forskjell med raka rør på en trimma sværing om resten av eksosen også er i stil er ei heilt anna sak, det var ikkje spurt om. Men da er vi enige likevel da.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...