BEG Startet 12.August.2004 Link til dette innlegget Startet 12.August.2004 Har et strømagregat av den bærbare sorten (Honda EU10). Jeg har også et meget stort motor-rom, et glimrende sted å bruke dette i mhp. å ikke forstyrre omgivelsene. Jeg vet det finnes et adapter å sette på eksosuttaket, slik at en eksosslange kan påsettes. Dette er nok primært tenkt som løsning om man har en (støy)bod el. som man ønsker å bruke agregatet i. Så til saken; Hadde tenkt meg en skroggjennomføring ala den Wallas har. Temperaturen på eksosen blir neppe høyere en på den type varmeapparat. Understreker at motorrommet har masse plass og ventilasjon, så det er hverken fare for å slippe opp for innsugsluft eller oppnåelse av høye temperaturer. (dieselmotor installasjon). Vet noen om regelverk for bruk av slike agregater i båten motor-rom? (det står ingenting om slikt i manualen) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
bliss X Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Jeg har vært inne på tanken selv, og spurte engang en forhandler om dette (samme aggregat som du har). Hørtes ikke ut til å være noe problem. Jeg vil tro at kravene til en slik montasje må bli nokså analoge med montering av innenbords bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.August.2004 Link til dette innlegget Svart 12.August.2004 Tørr avgass i kombinasjon med bensinmotor i "lukket" rom høres ikke særlig betryggende ut.... Wallas eksos-rør og gjennomføring er jo kjølt av forbrennings-luft inn. Hvis det er et slikt opplegg du tenker på, spørs det hvordan aggregatet vil like dette.... Akkurat eksos-problemet går det vel an å gjøre noe med ved å bruke en liten 220V pumpe som kjører sjøvann i eksosen. Da måtte man også lage et vannavkjølt eksos-bend. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 13.August.2004 Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Vil man komme inn under loven om automatisk brannslukker her? Bensinmotorer har jo det kravet, i tillegg til vifte som skal svive før start. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.August.2004 Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Hvorfor i all verden benytter du ikke den eksosslangen som er utviklet til det bruket du skal ha den til?? Slangen til Honda agregatet blir kjølt av kjøleluften til aggregatet, og egner seg utmerket til en slik montering du snakker om. Jeg har tenkt på samme løsning, men har litt større behov for strøm enn det EU 10 gir, så jeg har tenkt å plassere to stykker i parallell. Jeg vil ikke plassere dem i motorrummet, da det ofte kan være ganske varmt der nede. Imidlertid har jeg tenkt å plssere dem i en benk på akterdekket, med Hondas slanger ut i fri luft. Benken har jeg tenkt å støyisolere med Porolon eller tilsvarende. Imidlertid har prosjektet blitt skjøvet på i tid, da det ikke har høyeste prioritet. Men,... kanskje til neste år?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Bidevind Svart 13.August.2004 Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Vet noen hvilket støynivå en slik genarator gir? Hvordan vil dette merkes i og på utsiden av båten? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 13.August.2004 Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Vet noen hvilket støynivå en slik genarator gir? Hvordan vil dette merkes i og på utsiden av båten? Ut fra hva jeg har hørt av fast monterte diesel aggregater i båter, tror jeg neppe en slik løsning blir mere støyende. Hondas EU10i er meget støysvak. I brosjyren fra 2001 oppgir de ett lydnivå på 7 meters avstand på 52 - 57 dB-A, og en lydeffekt (LWA) på 82 - 87. Ved å plassere aggregatet skjermet og støydempet i båten vil man få en rimelig støysvak løsning etter min oppfatning. I tillegg er denne løsningen betydelig billigere enn et tradisjonellt dieselaggregat. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
BEG Svart 13.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2004 Ut fra hva jeg har hørt av fast monterte diesel aggregater i båter, tror jeg neppe en slik løsning blir mere støyende. Hondas EU10i er meget støysvak. I brosjyren fra 2001 oppgir de ett lydnivå på 7 meters avstand på 52 - 57 dB-A, og en lydeffekt (LWA) på 82 - 87. Ved å plassere aggregatet skjermet og støydempet i båten vil man få en rimelig støysvak løsning etter min oppfatning. I tillegg er denne løsningen betydelig billigere enn et tradisjonellt dieselaggregat. Testet med aggregatet på flybridgen i sommer. Det var etter min mening bemerkelsesverdig lite støy utenfor båten. Innvirkende årsak er selvfølgelig at aggregatet står skjermet bak sidevegger og høyt plassert over omgivelsene. Problemet var imidlertid viberasjon, slik at støynivået var "ubehagelig" inne i båten. Derfor er mitt håp og overbevisning at plassering i et isolert maskinrom og med eksosutslippet under badeplattformen, skal gi tilnærmet ingen støy hverken for nabobåter eller oss selv. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.