Jump to content

Lovlig eller ikke


BEG

Recommended Posts

Har et strømagregat av den bærbare sorten (Honda EU10). Jeg har også et meget stort motor-rom, et glimrende sted å bruke dette i mhp. å ikke forstyrre omgivelsene. Jeg vet det finnes et adapter å sette på eksosuttaket, slik at en eksosslange kan påsettes. Dette er nok primært tenkt som løsning om man har en (støy)bod el. som man ønsker å bruke agregatet i.

 

Så til saken; Hadde tenkt meg en skroggjennomføring ala den Wallas har. Temperaturen på eksosen blir neppe høyere en på den type varmeapparat. Understreker at motorrommet har masse plass og ventilasjon, så det er hverken fare for å slippe opp for innsugsluft eller oppnåelse av høye temperaturer. (dieselmotor installasjon).

 

Vet noen om regelverk for bruk av slike agregater i båten motor-rom? (det står ingenting om slikt i manualen)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tørr avgass i kombinasjon med bensinmotor i "lukket" rom høres ikke særlig betryggende ut.... :wink:

Wallas eksos-rør og gjennomføring er jo kjølt av forbrennings-luft inn.

Hvis det er et slikt opplegg du tenker på, spørs det hvordan aggregatet vil like dette....

 

Akkurat eksos-problemet går det vel an å gjøre noe med ved å bruke en liten 220V pumpe som kjører sjøvann i eksosen.

Da måtte man også lage et vannavkjølt eksos-bend.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden benytter du ikke den eksosslangen som er utviklet til det bruket du skal ha den til?? Slangen til Honda agregatet blir kjølt av kjøleluften til aggregatet, og egner seg utmerket til en slik montering du snakker om.

 

Jeg har tenkt på samme løsning, men har litt større behov for strøm enn det EU 10 gir, så jeg har tenkt å plassere to stykker i parallell.  Jeg vil ikke plassere dem i motorrummet, da det ofte kan være ganske varmt der nede.  Imidlertid har jeg tenkt å plssere dem i en benk på akterdekket, med Hondas slanger ut i fri luft.  Benken har jeg tenkt å støyisolere med Porolon eller tilsvarende.

 

Imidlertid har prosjektet blitt skjøvet på i tid, da det ikke har høyeste prioritet. Men,... kanskje til neste år??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Vet noen hvilket støynivå en slik genarator gir? Hvordan vil dette merkes i og på utsiden av båten?

 

Ut fra hva jeg har hørt av fast monterte diesel aggregater i båter, tror jeg neppe en slik løsning blir mere støyende. Hondas EU10i er meget støysvak. I brosjyren fra 2001 oppgir de ett lydnivå på 7 meters avstand  på 52 - 57 dB-A, og en lydeffekt (LWA) på 82 - 87. Ved å plassere aggregatet skjermet og støydempet i båten vil man få en rimelig støysvak løsning etter min oppfatning. I tillegg er denne løsningen betydelig billigere enn et tradisjonellt dieselaggregat.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har hørt av fast monterte diesel aggregater i båter, tror jeg neppe en slik løsning blir mere støyende. Hondas EU10i er meget støysvak. I brosjyren fra 2001 oppgir de ett lydnivå på 7 meters avstand  på 52 - 57 dB-A, og en lydeffekt (LWA) på 82 - 87. Ved å plassere aggregatet skjermet og støydempet i båten vil man få en rimelig støysvak løsning etter min oppfatning. I tillegg er denne løsningen betydelig billigere enn et tradisjonellt dieselaggregat.

Testet med aggregatet på flybridgen i sommer. Det var etter min mening bemerkelsesverdig lite støy utenfor båten. Innvirkende årsak er selvfølgelig at aggregatet står skjermet bak sidevegger og høyt plassert over omgivelsene. Problemet var imidlertid viberasjon, slik at støynivået var "ubehagelig" inne i båten.

 

Derfor er mitt håp og overbevisning at plassering i et isolert maskinrom og med eksosutslippet under badeplattformen, skal gi tilnærmet ingen støy hverken for nabobåter eller oss selv.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...