Kjetel Startet 10.April.2010 Del på Facebook Startet 10.April.2010 Da fikk jeg konstatert tre ting i går kveld. punkt 1: Hvis motorhavari på båt skal skje, så skjer det når det absolutt ikke skal skje. Punkt 2: Jeg trodde og håpet at maskinene i båten min var tette og fine, og det var de begge frem til i går. Punkt 3: Jeg har lest her på dette forumet at glødespiralene på TAMD41A maskinene kan forårssake havari, og det kan de. Nå har jeg totalhavari på sylinder nummer to på min babord motor. Nå trenger jeg gode råd. Jeg har tatt opp toppen for å sjekke hva som hadde gått galt. Deretter gjort klar for utløfting av maskin nå på Mandag. Da blir det å plukke maskinen fra bunn av og få ut stemplene og foringen som er gåen. Ser ut til at jeg har hatt flaks i uflaksen, for alt er gått ut over sylinder nummer to, etter som jeg kan se til nå. Foring, stempel og stempelfjærer må byttes. i tillegg så må begge ventilene byttes. Turbo ser helt hel og fin ut. Heldigvis.... Håper og regner med at det ikke er nødvendig å bytte/slipe lager, da dette ikke så pang på noen måter, det bare ble dårlig drakraft i maskinen. ( Bøyd ventil. ) Fås det kjøpt foringer og stempel stykkvis, eller selges dette bare i sett? Kanksje det er noen her på forumet som har liggende noe fra tidligere overhalinger? Dårlig start på båtsesongen..... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Uff, kjedelig. Viss du er avhengig av verksted har jeg brukt Jonasen Maskinverksted på Forus et par ganger. Flinke karer av den gamle skolen som yter service Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 10.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2010 Jeg tror det var dem som tok toppen på bilen min en gang. Jeg må få ett verksted til å ta toppen og få orden på ventilene, resten skal jeg klare selv. Jeg skal høre med dem på Mandag. Trenger neppe snakke med VP pusheren, de dreper mwg nok i pris... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Dette var triste greier ,har også hørt om dette med gløding av VP 41a.Har gløding jeg også ,må gløde i ca 1 minuttt skal det hjelpe på.Men heretter er det slutt på det ,kommer til å bare kjøre på starteren isteden til den starter.Syntes kansje at den glødinga hos meg ikke funker så kjempe bra heller,men jeg har VP 41 B .Men tipper det er samme systemet,selv om jeg ikke har peiling på det . Føler med deg ,veldig trist når sånt skjer.Lykke til med jobben Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hei Nok en uheldig VP 41A eier Båten jeg overtok hadde også nylig hatt havari på den ene motoren , fant regningen for denne rep. pålydene kr. 99.714!!!!! Firmaet som utførte jobben brukte 54 ordinære timer + 23 overtids timer , videre har de - snudd ventiler i topp Den største posten utover dette er Renoveringskitet på kr. 31.000 ! , antar at dette er et komplett kit for "hele" motorer? Bakgrunnen for havariet vet jeg ingenting om , kunne jo vært interessant å vite .... Men visst gløderene i innsuget kan forårsake dette er det ikke noe vanskelig valg å få dem fjernet. For øyeblikket jobber jeg med en "tråd" som omhandler å bruke Webastoen som forvarming av motorer , får jeg dette til å fungere er det bare å "proppe" gløderene... tar gjerne i mot tips på denne > https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=66348&st=0 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
rover Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Trist med motorhavari.. Men til Volvo trenger du ikke kjøpe "kit". Du kan kjøpe alle deler du trenger hver for seg. Mye mulig du også kan få delene hos "Jonassen" i Stavanger. Kjempebra motorverksted som kan "alt". Redigert 11.April.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Et lite spørsmål? 41 motoren er jo en hurtigløper av en diesel. Er det bra for motoren og bare bytte den ene Foringen/stempelet?? Kan det ikke bli ubalanse av slikt og dertil påfølgende skader? Jeg vet at VP kun bytter hele satser for og kunne gi garanti på jobben.. det må jo være grunn til dette? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
rover Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jeg hadde et skikkelig motorhavari for rundt 10 år siden. En ventil falt ned i sylinder på 3500 omdreininger. knuste stempel, foring sprakk, ødellagde ventiler++++ Skiftet skadde deler, motor går helt fint ennå:-) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ingen problem og skifte et stempel og en foring. Det får du kjøpt for en billig penge sra sylunderservise. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Dette var triste greier ,har også hørt om dette med gløding av VP 41a.Har gløding jeg også ,må gløde i ca 1 minuttt skal det hjelpe på.Men heretter er det slutt på det ,kommer til å bare kjøre på starteren isteden til den starter.Syntes kansje at den glødinga hos meg ikke funker så kjempe bra heller,men jeg har VP 41 B .Men tipper det er samme systemet,selv om jeg ikke har peiling på det . Mitt råd er å ta ut glødepluggene, og sette i plugger. Hvis maskinene er bygget om til B maskiner, og den gamle tenningslåsen med gløding blir brikt enda, så gløder vel mskinene mens du drar dem på starteren. B utgaven har ikke samme tenningslås, og da er ikke dette ett problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Ingen problem og skifte et stempel og en foring. Det får du kjøpt for en billig penge sra sylunderservise. Jeg håpet at dette går ann. Jeg får kanskje allerde løftet ut motoren i dag, og da får jeg sette i gang å få ett overblikk over omfanget, slik at jeg kan få bestilt deler. Har jo ikke fått målt foringene i bunn enda, men fra ovre dødpunkt og så langt ned jeg kommer, så er differeansen på målene på botimot null, så jeg tror ikke at det skulle være nødvendig å bytte alle. Mitt spørsmål er vel heller om jeg får kjøpt en foring og ett stempel for A maskinene enda? De er ikke gått ut av produksjon, slik at jeg er nødt til å bruke B stempel???? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jeg kjøpte for ikke så veldig lenge siden to foringer med stempler til en 40 motor så da må det vell være håp for en 41. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 En ventil falt ned i sylinder på 3500 omdreininger. knuste stempel, foring sprakk, ødellagde ventiler++++ Det samme skjedde med meg for noen år siden, men der tok veivstaken seg noen ekstra runder før motoren stoppet og slo av en bit inni blokken. Resultatet var at blokken måtte kasseres, ettersom O-ringene til sylinderforingen ikke lenger hadde skikkelig anlegg. Mitt tips til trådstarter er at alle deler inspiseres grundig før det brukes mye penger på overhaling. Av og til er det billigere og enklere å få tak i en brukt motor, og bruke den havarerte som delemotor. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Visst man ønsker å fjerne Gløderene , er det enkelt å følge den røde lederen til releèt . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kjetel Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Visst man ønsker å fjerne Gløderene , er det enkelt å følge den røde lederen til releèt . Jeg tenker da på fysisk fjerne den fra innsugsmanifoilen. Glødefjæren kan vel sprekke/knuse selv om den ikke blir brukt, og da er "løpet kjørt". Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jepp... , den var ment for å fjerne kablene . det er bare å sette i "blindplugger" i messing med litt gjengetape på , slik den blir tett ! , fåes sikkert hos en rørlegger , jeg ville tatt med meg gløderen , ellers kan jeg selv sjekke , skal snart bort i båten... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kjetel Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Da var motoren ute av båten og plukket i biter. Kun en sylindrer skadet, heldigvis.... Toppen er levert inn hos Jonassen på Forus, og resten av delene bestilt. Her går det unna, VISA kortet gløder.... En annen ting jeg kunne tenke meg å få gjort nå når maskinen er ute, er å male ett strøk med topcoat i bunnen, men her er det tidligere brukt enkomponent maling. Hvordan får jeg fjernet dette? Må det gjøres mekanisk, eller finnes det noe som tar malingen, men ikke polyesteren?? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Da er maskinen klar for montering igjen, etter mye venting på "askefaste" Volvo Penta deler fra tyskland. ( Utrolig at en vulkan fra island skal kunne ødelegge en fin båthelg og to ) Får heist motoren opp i båten i morgen formiddag. Er det noen son kjenner til "innkjøring" når det er blitt byttet foring i maskinen? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Det er bare å ta det litt rolig de første timene. Bytt olje og klin til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.