Teza Startet 10.April.2010 Link til dette innlegget Startet 10.April.2010 Skulle flytte ekspansjonstanken til min Yanmar 4JM-T i dag og da jeg så oppi den var vannet så rustfarget at det ikke var mulig å se bunnen. Tømte den derfor og i bunnen var et rødbrunt belegg på 2-4 mm tykkelse som lignet på maling. Ved å skylle med lunket vann løste belegget seg lett opp og det kunne tømmes ut. Slangen fra varmeveksleren til ekspansjontanken inneholt samme rustfargede vannet. Når jeg stikker fingeren ned i varmeveksleren får jeg et blåaktig belegg på fingeren. Er ikke motorkyndig men dette føles ikke riktig ut. Har hørt at enkelte kjølevæsker ikke skal blandes, men kan det være tilfelle at det er dette som er skjedd med denne motoren? Kjøpe båten i høst og har ikke gjort noe vedlikehold på motoren enda (bare brukt den i ca. 3 timer). Men det er virker som at motoren har behov for en grundig sjekk... Noen som vet hva dette er og hva som må gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Deiligerfjorden Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Er du så sikker på at det er kjølevæske da? Om nivået ikke er endret høres det ikke umiddlebart farlig ut, men du må helt klart skylle anlegge og få på ordentlig væske. Men, som sagt: Om det ikke er blitt mer eller midre væske på den, er det jo ikke noe som "skjer" nå, så da gjelder det å kontrollere om det er vann eller væske og så skylle anlegget godt. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Oppdaget dette selv i fjor da jeg skulle ta en gjennomgang og rensing av kjølevannskretsen...(pga. litt varm motor) Jeg demonterte kjølerøret i varmeveksleren, + at jeg kjørte systemrens gjennom hele kjølevannskretsen, på begge sider. Har og hørt at saltvannskrystallene får en viss reaksjon over en viss temperatur, (tror det var sånn det var hvertfall), så hvis motoren din går veldig varmt, så kan det jo kansje være noe med dette, at det blir et belegg etter den reaksjonen...??? Jeg har ikke fått dette tilbake i min motor, men nå har jeg min båt i ferskvann da... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Har hørt at systemrens kan gjøre det samme dersom man ikke skyller godt igjennom etterpå. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Figaro Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Du bør spørre forrige eier om han har hatt systemrens på kjølevannet. Jeg brukte dette forrige sesong og skylte 4 ganger, men fremdeles er det litt brunfarge på vannet. Det skader ikke, men jeg skal fortsette skylleprosessen til vannet blir klart. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Teza Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Tok meg ca. 2,5 time å gå båten hjem, og det var fin temperatur på vannet som kommer i eksosen, så tror ikke det er noe problem med varmegang. Kan være så enkelt at det er rester fra systemrens som dere forteller. Skal finne ut hvordan kjølesystemet kan tømmes og bytte kjølevann noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hei Gjorde akkurat samme erfaring som deg på min Yanmar i snekka og de to Fordene jeg har nå. Jeg tror begge båters forrige eiere har brukt "billig" blå frostvæske med rusthindrende egenskaper som avtar raskt (3-4år). Skyll flere ganger med rent vann (fyll opp kjør en stund på litt turtallog tapp av)og bytt til rød silikatfri long-life væske 50/50 blandet med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) Det ble lagt ut dobbelt, slettet dette. Redigert 11.April.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) har du problemer med temperaturen på motoren ? ellers kan dette ordnes med en rens av kjølevannet, høres ut som en grei sak. Din motor er nok i god stand. Ikke noe fare med det. her er det bare tut og kjør Det er jo en Yanmar vi snakker om. Av egen erfariing er det skjelden noe alvorlige problem med disse. Opplevlesen du får med fingeren nedi ekspansjonsbeholderen høres helt normal ut for meg mvh Jon Redigert 11.April.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Godt å vite at det ikke er værre enn at man må bytte kjølevann noen ganger. Finnes det en bolt som skrues ut for tapping av kjølevannet, eller må man ta av en slange eller skru ut pumpen for å tømme systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hei igjen I orginalbruksanvisningen på min 4lh te står det at du har avtapping på blokka,varmeveksleren og ladeluftkjøleren(hvia du har det). Boka understreker viktigheten av å åpne lokket på varmeveksleren først. Se etter om det ligger en bruksanvisning i arkivet her på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) Mener det er spesifisert silikatfri frostvæske på endel Yanmar motor. Hvis dette er blandet med vanlig blå kan det se litt gromsete ut har jeg sett. Så det ingen grunn til å kjiipe på dette som mange gjør. Kan jo hende det er rust også eller i tillegg, det skal ikke mye til før det ser dårlig ut. Som regel blir det bare ett bytte før 3-fotsyken eller andre kommer og tar deg :-) Redigert 11.April.2010 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 (redigert) Har funnet 3 manualer til motoren på nettet, men har så langt ikke funnet beskrivelse på avtappingen av ferskvannet. Har dog funnet avtappingen på saltvannet hvis det skulle bli nødvendig. Ettersom jeg er ungkar og eneste familie medlem er en hund, er båten akkurat passe stor for meg. Tror derfor jeg er motstandsdyktig mot 3 fot syken i lang tid fremover :) Må jo også få stellt litt med denne gamle damen så hun ser litt bedre ut på sine "gamle" dager. Edit: Ut fra manualene kan hvilken som helst kjølevæske benyttes, så lenge den er beregnet for kjølesystemer laget av aluminium. Redigert 11.April.2010 av Teza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hei Når jeg åpner den norske bruksanvisningen det ser ut som du har lagt ut i dokumentarkivet, finner jeg med en gang avtapping av ferskvann på side 33. Bakerst på undersiden av eksosmanifold og bakerst på høyre side av blokka under dieselfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 I alle dager, vet jeg ser dårlig men dette var nesten flaut. Har bladd og bladd uten å ha sett denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.