Jump to content

Noen som veit kva max turtall det skal vere på ein F-Sabb 54hk


Steinsvigen

Recommended Posts

Noen sier at den skal ha 3600rpm noen sier at nei det er formye den skal ikke over 3000 rpm noen som veit dette ?? min går max 3100 men forge eier sier at den var ned tuna er det vanskelig å tune den opp hvis den skal ha mere gamp .. :seeya:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

hei

hadde ein slik ein i min Viksund 880, den hadde max turtall på 3600.

forøvrig en motor du skal følge nøye med på, ikke få som har hatt

motorhavari pga registerreim trøbbel. Men med kjærlig tilsyn så

funker den fint. Liker nok ikke for høyt turtall, da kan reima hoppe over et hakk

og trøbbel oppstå, sikkert derfor eieren har satt ned turtallet :-)

sjekk denn linken for nyttig info

Sabb-Ford 54 HK

vimpel_signatur.gif

Link to post

3600 rpm er max. Har hatt en slik en i snekling som jeg hadde i 5-6 år. Fikk ikke mer en 3300 Rpm. Tok ut motor og plukket den i molekyler. Monterte ny topp, nye dyser, ramme og veiv lagre, honet sylindre og skiftet stempel ringer. Overhalet Diesel pumpe og monterte ny mate pumpe. Da fikk jeg endelig 3600 Rpm. + at jeg skiftet vibrasons demper på kobling mellom gir og motor. Denne motor kjenner jeg veldig godt til.. Ser ingen grunn til at register reim skal hoppe over et hakk?, ?

 

 

 

Solid konstruksjon, men glad i Diesel er de. Bråker litt.

 

Siden du ikke får max turtall:

 

- Har du riktig propell stigning??

- Har du polert propell? og sjekket groe?

Link to post

Den skal ha 3600 på max ja! Selv pleide jeg å marsje på 2400-2700 med min. Hvis den kun er justert ned på pumpa burde det ikke være noe oproblem å justere den opp igjen. Men hvis det er gjort noe annet lureri, er det ikke lett å si. I så fall kan jeg foreslå bytte av dieselpumpe, jeg har ikke mindre enn to stk liggende i kjelleren.. :rolleyes::saint:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ein liten historie og teori om motoren min . Eg kjøpte båten vinteren 2008 han eg kjøpte den med fortalde at han ha hatt eit havari på motoren ca 2 år tidlegare noe med ventiler ++ det vart da skifta heile toppen den gangen og turtallet vart sett ned til 3100 altso så stemmer det han sa til meg da at det gjekk på 3600 før ..

Den dagen eg tok over båten og prøvde den hadde eg ein følelse av at motoren gjekk alt for lett ingen motstand fra tomgang til max turtall . Og eg har forsket og pratet med mange verdensmestera skal dere vite. :eek: Og eg har fundert på det hele det med havariet og kansje forliten propell kan henge sammen ,altso at motoren jobbet alt for lett til å halde eit turtall på 3600 rpm ??? min teori . Før denne sesongen så fekk eg kjøpt meg ein ny propell (brukt) men ein her på forumet som heter (Morten) veldig kjekke kar .. samme propell i diameter men 5" meir skjering tok ein liten sjanse på dette for 5" meir skjering er litt mye men sidan mi gearutveksling er 2.57:1 så meinte mange at det var verd eit forsøk. I går fekk eg den på sjø og fekk testet nyeopplegget. båten går nå nesten 10 knot før var det ca 7.7 på gps´n. kan i dag ligge på 2000 rpm å halde samme farta som eg hadde før på 3100 :cheers: . Men eg når ikkje meir enn ca 2900 rpm . Eg vil til neste sesong slipe litt av propellen sli kat eg når max turtall. Føler ikkje at motoren jobbet så veldig tungt nå helder ingen svart røyk kommer ut så livet er bare en glede nå :cheers: men det var nå eg lurte på om eg kan skrue på litt mere på dieselpumpa .. ikkje det at eg vil ligge på max turtall langt i fra ,, Er eg heilt på villspor i min tankegang ???

 

Takk for mange gode svar ..

mvh Frode PS! sjekk gjerne heimesida mi mange fine bilder av sjøsettinga mi :seeya:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Den skal ha 3600 på max ja! Selv pleide jeg å marsje på 2400-2700 med min. Hvis den kun er justert ned på pumpa burde det ikke være noe oproblem å justere den opp igjen. Men hvis det er gjort noe annet lureri, er det ikke lett å si. I så fall kan jeg foreslå bytte av dieselpumpe, jeg har ikke mindre enn to stk liggende i kjelleren.. :rolleyes::saint:

 

 

Er det denne stilleskruen man justerer for å tune opp pumpa ?

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Jeg tror det. Men la meg ta en kikk på pumpene jeg har hjemme i kjelleren i kveld, det er mulig det finnes en skrue til et stedsom justerer dieselmengden på max...

 

Ikke skru for mye om gangen, prøv en tørn eller to, prøvekjør, prøv eventuelt med litt mer osv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da har jeg studert pumpene mine! Litt lettere når du har dem løse enn om de står på motoren! Jeg ville først og fremst prøvd den skruen du viser skisse av. Hvis ikke dette hjelper, ser jeg at det befinner seg en koppmutter på motsatt side av pumpen, tvers overfor stopphendelen. Det er ikke usannsynlig at det befinner seg en justeringsskrue inne i denne. Men jeg har aldri skrudd på min pumpe, så hva som er rett vet jeg ikke. Det kan jo også være at vekstedet har nedjustert noe innvendig, plungerhøyde eller annet. Prøv å juster litt, men følg med på hvor mye så du ikke skrur deg bort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Da har jeg studert pumpene mine! Litt lettere når du har dem løse enn om de står på motoren! Jeg ville først og fremst prøvd den skruen du viser skisse av. Hvis ikke dette hjelper, ser jeg at det befinner seg en koppmutter på motsatt side av pumpen, tvers overfor stopphendelen. Det er ikke usannsynlig at det befinner seg en justeringsskrue inne i denne. Men jeg har aldri skrudd på min pumpe, så hva som er rett vet jeg ikke. Det kan jo også være at vekstedet har nedjustert noe innvendig, plungerhøyde eller annet. Prøv å juster litt, men følg med på hvor mye så du ikke skrur deg bort...

 

 

Takker for bryet :smiley:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...