margarus Startet 11.April.2010 Del på Facebook Startet 11.April.2010 hei har ett lite problem her jeg ønsker og løse. er snakk om en 86modell mariner 40hk 2t 2sylinder. kjørte motoren i stamp en times tid på tomgang for par mnd siden. før jeg skulle sjøsette båten. reagerte på at vannspruten fra kjølevannet aldrig ble lonket eller varmt. tenkte ikke mer over det siden vanntrykk i impellren kommer med engang motoren starter og det er spruter ganske bra og. kjørte par timer i forrige helg og overhode ingen tegn på at den blir for varm eller noe. går akuratt så den skal. var ute en liten tur i dag og da kjørte jeg på marsj fart en halvtimes tid så litt på fult før jeg putra inn til båtfeste. så gikk jeg bak og skulle kjenne på vannspruten mens motoren gikk på tomgang og den var fortsatt kald! ? er det noe kjølevann som går ut eksos en kansje? tok av motor dekselet med engang og la handen rundt toppen og blokka og den var lunken. kunne fint holde handa der. jeg fryktet at det var glo hett der men det var det da ikke. er det en thermostat på denne motoren som av en eller annen grunn ikke åpner seg ? viss den skulle ryke er det en ekstra kjølekanal sløyfe i motoren da siden vannet sirkulerer runt og ut? i såfall er det noen her som har gang på norske nettbutikker og kansje kan linke ett thermostat kit til meg? hadde vert veldig takknemelig på svar her :) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 kommer sikkert noen etterhvert som har stålkontroll på dette. Min 86 evinrude 25hk er slik. Dersom jeg holder hånda under sladrestrålen kjenner jeg at den bytter mellom varmt og kaldt. Det er bare en fraksjon av vannet som kommer ut gjennom sladrestrålen. Resten kommer ut med eksosen. Hvis du kunne holde hånda på blokka etter kjøring er det vel mye som tyder på at kjølinga er i orden. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Det kommer kjølevann ut av både propell og hullene oppe på stammen. Thermostathuset sitter vel øverst på toppen med to eller fire skruer. Kan jo være at thermostaten har blitt plukket ut,har vært borti det flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Hei! Jeg syns dette tyder på at enten så mangler termostaten eller så lukker den ikke skikkelig. Ny termostat kan du bl.a. få fra Ravns Garage Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.