Jump to content

Plassering av lanterner??


M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg skal nå snart montere lanterner, og da har jeg et spørsmål i den forbindelse!

 

Må topp og sidelanterner stå under hverandre?

 

Altså, topplanterne (ikke ankerlanterne) skal monteres i mast omtrent mitt på hytte taket!

Og sidelanterner er tenkt plassert litt aktenfor (ca 1 m) topplanterne!

 

Høÿdeforskjell ca. 1,5 m som vel er greit, men er det noen regel for hvor langt de kan stå fra hverandre :wink:

Link to post
Share on other sites

Vil du ikke ha topplanterne aktenfor sidelanternene da? Det er vel det mest vanlige. Ellers er det mange varianter å se, men tenk deg om når du plasserer slik at du ikke får gjennskinn i hele båten når du står på styreplassen. Prøv i mørket. Tror ikke at det er spesifikke regeler for denne plasseringen.

Link to post
Share on other sites

Nei, det behøver de ikke. Navigasjonslanternen min (felles) står 4,5 meter forut for topplanternen, som igjen står 7 meter over navigasjonslanternen. Når man ser lanternene i mørket, ser man i 2D og ikke i 3D, det spiller m.a.o. ingen rolle.

 

ok, takk for det.

Når jeg tenker meg om har jeg jo sett dette på seilbåter bla.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...