2xDiesel Startet 11.April.2010 Del på Facebook Startet 11.April.2010 Hvis man reiser til utlandet kan man kjøpe et adapter-kit på 5 overganger slik at man klarer seg med strøm i de fleste land. Finnes der noe tilsvarende "kit" slik at jeg klarer meg i de fleste gjestehavner, eventuellt hvilke typer kontakttyper er det fornuftig å ha? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Trenger vel maks 2. En 3 fase og en vanlig.. siden du sikkert har 3 fase på båten, så er det greit å har en overgang til en vanlig stikkontakt tilgjengelig... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Har sett i enkelte havner at de har røde, store kontakter også - så en slik overgang som dette har jeg lurt litt på eller kanskje denne? CO skriver Grenuttak/Overgang.Fra 400 V til 230 V. Utmerket ved bruk av maskiner med høy effekt, f.eks. sveiser, byggesager, kompressorer etc. Inngang; 1 stk 3-fase kontakt 400 V/16 A. Utgang; 1 stk 3-fase uttak 400 V/16 A og 2 stk 1-fase uttak 230 V/16 A med lokk. Godkjent for utendørs bruk. IP44. 1 m. MEN når jeg leser om dette ser det ut til at 5 fas er 400V og det blir vel kanskje litt vel hett å koble til landstrømmen? Om ikke det er slik at en overgang som denne også omformer strømmen til 220V da? Redigert 11.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Till Bitteliten: Jo nästan rätt, det avbildade grenkablaget är ett trefaskablage med utgångar för trefas och enfas. Där får Du trefas 400 volt mellan fasledarna i den röda kontakten, och enfas 230 V mellan fas och o-ledare i de blå kontakterna. Inte så dumt för båtägaren som då oftast kan glädja sig åt 16 Ampere i enfasuttagen. Förutsätter ju dock att man har dimensionerat det system man ansluter för denna stömmen, vilket bl a innebär 2,5 kvmm ledare. Kan som kuriositet nämna att när jag var båtåkandes i grekiska farvatten förra hösten så var det vanligt med 32A enfasuttag i de större hamnarna /om man ville betala.../ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 MEN når jeg leser om dette ser det ut til at 5 fas er 400V og det blir vel kanskje litt vel hett å koble til landstrømmen? Om ikke det er slik at en overgang som denne også omformer strømmen til 220V da? Det er ikke 5-fas, men 3-fas med returleder (N) og separat jord. Det er 400V mellom hver fase og returlederen. 220V får du mellom to av fasene, og det er vel dette som tas ut på to blå forgreningene på overgangen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2xDiesel Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Tusen takk for hjelpen folkens! Har forresten polert Seacoen i dag, blåfargen ble til å spise opp! ...og gleder meg til ny sesong!!! Høsten er glemt: http://www.youtube.com/watch?v=ccLbmscWzAc Redigert 11.April.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) Citat: Det er 400V mellom hver fase og returlederen. 220V får du mellom to av fasene, og det er vel dette som tas ut på to blå forgreningene på overgangen. Här blev det nog tvärtom... Det är 400 V mellan faserna, och 230 V mellan fas och 0:a (returledaren) Redigert 11.April.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Det är 400 V mellan faserna, och 230 V mellan fas och 0:a (returledaren) Det har du naturligvis helt rett i... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Gerhard Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jeg har bare sett to forskjellige. Den du har hjemme (schuko) og den som er på alle nye landstrømsystemer (CEE). Begge er 1 fas. Du har gjerne en av dem som tilkobling og skjøteledning, og så har du en overgang med deg som du bruker når du støter på den andre. F.eks. denne: Biltema 35458 eller 35459 Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Där får Du trefas 400 volt mellan fasledarna i den röda kontakten, och enfas 230 V mellan fas och o-ledare i de blå kontakterna. Inte så dumt för båtägaren som då oftast kan glädja sig åt 16 Ampere i enfasuttagen. Förutsätter ju dock att man har dimensionerat det system man ansluter för denna stömmen, vilket bl a innebär 2,5 kvmm ledare. Det er 400V mellom hver fase og returlederen. 220V får du mellom to av fasene, og det er vel dette som tas ut på to blå forgreningene på overgangen. for meg som ikke er elektroingeniør - betyr det at jeg trygt kan koble meg på de røde støpslene i havnene som har slikt? Det er feks slikt på storbåtgjestekaien i Fjällbacka. Vi har 13A inn fra generatoren - så jeg regner med at det går bra med 16A også. Redigert 16.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 13A ved 230 volt er forresten grensen for 1,5 mm2 og 2,5 mm2 kabel, så mulig du bare har 1,5 mm2 kabel på din 13A, mens det krevs økning til 2,5 mm2 når en kommer over dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 hva skjer om kablene er for tynne? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Da blir det varmgang i de. Holder med 1,5 mm2 til 10A kurs eller 2,5 mm2 til 16A kurs Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Takk! Jeg regner med at vi har mer enn nok - mener at max A på MICC panelet er 16A. Redigert 16.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 har 4 kontakter ombord 1 vanlig stikkontakt jorded 1 CEE blå 240V 1 CEE rød 16A med overgang til 240V og jorded (+1 dansk platt vanlig ujorded 240V...denne er litt farlig!) men den har kommit til bruk noen gang så jeg kaster den ikke allt går til skyddstrafo ombord så i båten er vi safe Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) Takk Gunga Vi har isolasjonstrafo og overspenningsvern - så sånt sett er vi safe. Men jeg har ikke lyst til å teste ut overspenningsvernet uten grunn Den danske ujordede klarer jeg meg uten. Vi har jo "hjälgkärran" som kan gi oss 3KW om vi skulle komme i en slik situasjon. Redigert 17.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 har tenkt bygge opp solpaneler/vindgenerator så att jeg blir uavhengig landstrøm...det er det beste Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SeaRaymond Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Holder med 1,5 mm2 til 10A kurs eller 2,5 mm2 til 16A kurs Man kan faktisk innvilge seg en 13 A på 1,5mm2 kabel dersom ledningstrekket ikke blir for langt, iallefall de Elfag elektrikkerene gjorde på mitt el.annlegg i gamleboligen der jeg fikk rustet opp med nytt sikringskap og automatsikringer, huset hadde i all hovedsak utenpåliggende 1,5mm2 kabler som tidligere var linket mot 10 A kurser, idag har de fått 13 A kurser, usikker på om de har B eller C sikringer (kvikk eller treg) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Hvis man reiser til utlandet kan man kjøpe et adapter-kit på 5 overganger slik at man klarer seg med strøm i de fleste land. Finnes der noe tilsvarende "kit" slik at jeg klarer meg i de fleste gjestehavner, eventuellt hvilke typer kontakttyper er det fornuftig å ha? Jeg var i noen få havner i Portugal og Spania i påsken. Der traff jeg på både 16A CEE og 32A 3 fas kontakter. Hadde ikke ferdige overganger slik at det ble litt jobb å bytte kontakter frem og tilbake alt etter hva som var i landstrømstolpen. Var innom Vilamoura 2 ganger. Den ene båsen vi ble sendt til hadde 16A CEE og den andre gangen fant vi 32A kontakter. I "hjemmehavna" i Portimao er det både 16A CEE og 32A 3 fas i samme stolpen slik at en kan velge. Større båter med aircondition trenger sikkert en 32A 3 fas for å drive dette midt på varmeste sommeren. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.