nitesu Startet 11.April.2010 Del på Facebook Startet 11.April.2010 Skal legge ledninger mellom startbatteri og trusterbatteri.Har tengt å bruke bep voltsensitivt rele. Det er fem meter mellom batteribankene. det er 24 voltsanlegg. Hvor tykke må kablene være? Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
BMP Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hva skal dette bep releet bidra med i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 11.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hva skal dette bep releet bidra med i systemet? Det skal koble batteribankene fra hverandre når motren er stoppet. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
BMP Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Er det fordi du pleier og kjøre baugpropelleren når motoren ikke går som et alternativ til vekkeklokke eler noe slikt? Tror er slikt rele vil brenne opp ganske fort når du begyner og kjøre baugpropellen som sansynelig vis trekker ganske mye strømm. Det som skjer er at når motoren går på tomgang og du kjører baugpropelen faller spenningen også på startbatteriet fordi dynamoen ikke klarer og fylle etter like mye som trusteren trekker. Releet legger ut spenningen stiger releet legger inn og det samme gjentar seg til releet tar fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Det kan hende at du får så mye spenningsfall at trusterbatteriet aldri blir ladet helt opp. Det skal ikke så mye til, før spenningen detter for langt. Jeg ville foretrukket en 12v til 12v (24v til 24v for deg) inteligent lader. Jeg vet ikke om de er lette å få tak i eller om de er dyre. Jeg har ikke sett så mange av de. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Anbefaler deg den. Har den på lager til hyggelig pris. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kaptein_Mike Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 25mm2 tror jeg vil være et passende tversnitt på kabel Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Thrusterbatterier får vanligvis bare lite utlading, så trengs det ikke mye til for å lade opp igjen. Spenningsfall og ladesluttspenning er stikkordene så sant man forsyner, da kan det også komme til problemer med vanlige relé eller standard-VSR. I så fall: Kabelkalkulator. Omvent trengs det bare få kvadrat for bare å lade og alt i alt blir det skjelden et problem ved bruk av thrustern, => forutsatt at thrusterbatteriet klarer å levere nok strøm (se enkelt CCA). Ellers og siden det antakelig er snakk om noe båt med < 40ft skulle man også spørre om det finnes noe ankervinsj i tillegg. Vinsjer trekker ofte både lenge og mye strøm, som betyr at man bør sjekke batteriets tekniske data i tillegg. Er det tilfelle kunne det også være av fordel med å bruke dynamoene av en eller begge motorer for å støtte vinsjens strømforbruk. 5 Meter en vei / 10 meter att og fram er jo ikke noe argument for kabelpriser eller tykkelser, og i så fall kan man godt bruke et reléstyring, forutsatt at selve styringen er designed for det. Så, da venter vi hva trådstarteren ønsker siden han bare spurte om kabeldiametere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.