Jump to content

Reparere "rose" i gelcoat


Komodo

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Som tittelen antyder har jeg oppdaget en "rose" i gelcoaten rundt fire skruehull. Dette er resultatet av at det har vært for mye strekkbelastning i dette området.

 

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan gå fram for å utbedre dette?

 

Her er et bilde av hvordan skaden arter seg:

dsc00214.jpg

Den er ca 10 cm i diameter.

 

Jeg forsøkte et spørsmål om dette i min tråd om hjemmelaget badeplattform (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65071), men fikk ingen tilbakemelding der :nonod: derfor prøver jeg med en egen tråd.

Noen forlsag?

Link to post
Share on other sites

Kan nok også ha kommet av at det har vært brukt karroseriskruer, og hullene har vært for lite forborret? Ta noe sikafleks bak beslaget, og ikke bekymre deg mer uten at rosen skulle utvikle seg er mitt forslag. Eventuelt så må du jo slipe ned topcoaten, sparkle opp og lakkere.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe som vil bli synlig etter at ny plattform er på plass?

 

Du kan f.eks slipe ned å sparkle opp igjen med gelcoatsparkel i matchende farge.

Vannslipes deretter med smergelpapir, først 400 så 800 papir (om jeg ikke husker feil), rubbes og poleres.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Før du begynner å reparere symptomene (sprekkene) må du sjekke hva som forårsaker skaden. Mye tyder her på at du her har store punktbelastninger, noe som forårsaker at gelcoaten sprekker. Gelcoat i motsettning til glassfiberarmert polyester er ikke særlig fleksibel, og jo tykkere gelcoatlaget er jo lettere har det for å sprekke. Videre, har en sprekk først startet i celcoaten vil den gjerne også fortsette også ned i laminatet under.

 

Er det overbelastninger som er årsaken, må dette utbedres ved å forsterke det aktuelle område fra innsiden slik at det dimensjoneres opp til å tåle kreftene det utsettes for. Her kan du bygge opp tykkere laminat fra innsiden, eller du kan øke styrken i området med å ribbe opp.

 

Når du har forsterket tilstrekkelig kan du begynne å reparere sprekkene. Det er ganske enkelt, men tidkrevende, da det gjerne er mange sidesprekker som løper ut fra hovedsprekken.

Bruk en 5mm kulefres på Dremmel og fres opp alle sprekkene slik at du når bunnen i sprekken. Det er ikke uvanlig at du må langt ned i laminatet før sprekken er borte. Etter dette vasker du med Acetone og fyller opp det utfreste området med gelcoat. Har du frest ned i laminatet må du forsterke med glassfiber, ellers blir området varig svekket. Gelcoat og Polyester i seg selv har liten styrke og må armeres med glass for å få styrke.

 

Her kan du også benytte glassfibersparkel. Biltema har flere varianter som er bra, og rimelig enkle å jobbe med, sjøl om alle slike jobber er noe klin.

Etter dette legger du på Gelcoat å rett farge. Husk at gelcoat og all annen polyester krymper under herdingen slik at du må bygge over overflaten for til slutt å ha noe å slipe på. Her kan du benytte maskeringstape. Ram inn det aktuelle området med 2-3 lag blå maskeringstape, og stryk ut gelcoaten mot denne tapen. Da vil du etter hvert sitte igjen med et område med herdet gelcoat som bygger over overflaten rundt, og med et område der selve sprekken er som er innsunket, men forhåpentlig ikke innsunket så mye at det ligger under det øvrige området.

 

Slip så med vannfast papir 400- 800- 1200 - (1600) – Autosol til området er flush med området rundt.

 

Riktig gjort og med gelcoat i riktig farge vil det for ettertiden ikke være mulig å se den reparerte skaden, og området vil være dimensjonert til å tåle de krefter det utsettes for.

 

Er området under vannlinjen bør du benytte Epoxysparkel istedenfor Polyseter. Er du ikke vant med slike plastreparasjoner ville jeg nok vurdert og overlate slike strukturelle skader under vannlinjen til et proft verksted.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Obs.... dette hørtes omfattende ut

 

Årsaken til skaden er imidlertid grei. Det kommer av at festehullene på den gamle badeplattformen har sittet for nærme slik at strekk kreftene på de øverste skruene har blitt for høy. I tillegg var det bare vanlige skiver på baksiden, ikke noen solide plater som fordelte kraften. Det var bare ca 100 mm mellom skruehullene, så her har det nok blitt et kraftig moment når jeg har stått bakerst på badeplattformen med ølmagen :cheers:

 

Den nye plattformen vil imidlertid bare dekke de nederste skruehullene (de pene...), de øverste skruehullene med krakkilering vil bli synlige :headbang:

Styrkemessig er jeg ikke bekymtet, sånn sett kunne jeg nok boret ut hele flaten med 120mm hullsag :lol: Den nye plattformen blir skrudd lenger ned, og her kommer jeg å bruke kraftige syrefaste plater på innsiden for å fordele belastingen. I tillegg kommer jeg til å stage den nedover så langt som mulig. Selv om den nye plattformen blir lengre enn den gamle vil jeg få et helt annet moment.

 

Det spørs nok om ikke jeg kommer til å gjøre som REM så grundig beskriver. Men det kan hende jeg utsetter den jobben til neste år.

 

Men et par ting er jeg litt usikker på, hvordan går jeg fram for å få tak i gelcoat med riktig farge? Bør jeg ta kontakt med Viksund for å få en fargekode, eller ordner de det på en fargehandel? Dette er en båt fra 1984, jeg vet ikke om det er mulig. Dessuten, skal jeg bruke gelcoat eller gelcoat sparket?

 

Du skriver dessuten slipe med vannfast papir. Skal det brukes vann under slipingen for å oppnå ønsket resultat?

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan bruke gelcoatsperkel, som jo egentlig er vanlig gelcoat i litt tykkere konsistens. Problemet dit vil bli å matche fargen. Hvis du får koden fra Viksund går du med denne til en som forhandler Reinchold gelcoat og bestiller riktig farge direkte, i spann på 20 liter :eek:

 

Alternativt kjøper du Jotuns gelcoatsparkel i små hendige tuber i den fargen som ligger nærmest, og matcher fargen selv vha. Jotuns gul og helhvit. Hvis du ikke er alt for pirkete, og området ikke er på et svært synlig sted vil dette ofte bli bra nok.

 

Kjenner du noen på et plastverksted kan du jo fritte frampå om ikke de kan hjelpe deg med å matche fargen din kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte gelcoat sparkel direkte fra Viksund til min båt i korrekt farge. Kjøpte en halvliter boks, til rundt kr 200,-. Og min båt er fra 1978, så da skulle det ikke være noe problem med din heller. Vær bare obs på at de ikke kunne sende herderen i posten, så den må kjøpes lokalt.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde samme "problem" ved pullpittfestene på en Yamarin for noen år siden. Kontaktet da en liten lokal mekaniker som bl.a. produserer rustfrie tanker. Han laget 4 store skiver (diamenter ca. 10 cm) som jeg la både over og under laminatet - da dekket jeg alle synlige krakeleringer, samtdig fikk jeg fordelt kreftene over et mye større området enn de diameter 4 cm som opprinnelig kreftene var fordelt på. Mener jeg betalte han en 100-lapp svart for jobben.............. Men løsningen forutsetter at det er nogenlunde "flatt" i området - hvis ikke må skivene bøyes til slik at de følger "laminatformen".

Link to post
Share on other sites

Ok, da begynner jeg å få noen muligheter her :smiley:

 

Hvis du får koden fra Viksund går du med denne til en som forhandler Reinchold gelcoat og bestiller riktig farge direkte, i spann på 20 liter :eek:

20 liter blir kanskje litt drøyt for å pynte på noen små krakkilleringer. Da er vel forslaget til Index mer nærliggende. Eventuelt kan jeg jo vurdere å pynte på noen andre småsår samtidig hvis jeg kjøper et helt spann.

 

Jeg bestilte gelcoat sparkel direkte fra Viksund til min båt i korrekt farge. Kjøpte en halvliter boks, til rundt kr 200,-. Og min båt er fra 1978, så da skulle det ikke være noe problem med din heller.

Det hørtes ut som en plan

 

Men løsningen forutsetter at det er nogenlunde "flatt" i området - hvis ikke må skivene bøyes til slik at de følger "laminatformen".

Jeg hadde tenkt å gjøre det slik, med kraftige plater på innsiden. Men det er vel ikke så avhengig av å være plant. Jeg hadde tenkt å legge på en rikelig klatt med glassfibersparkel mellom plata og innsiden av akterspeilet, klemme den inntil og la den herde før jeg drar til mutteren. Da slipper jeg at plata bare ligger an på noen punkter på innsiden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ditt siste skisserte forslag høres jo meget OK ut. Hvis du får tak i rustfrie skiver - pass på at du får en "kvalitet" som lar seg pusse helt blanke - i hverfall de som synes - siden min "lokale" mekanikerbedrift består av en meeeeege båtinteressert fyr så "passet han på meg" slik at det ble samme "overflate" som pullpiten ellers. Slike forbindelser er alltid meget verdt, og ikke minst trenger de en "flaske" i ny og ne....

Link to post
Share on other sites

Hvis du får tak i rustfrie skiver - pass på at du får en "kvalitet" som lar seg pusse helt blanke - i hverfall de som synes

Skivene lager jeg selv av noen platebiter jeg har liggende eller å sage en skive av en aksel. De trenger forøvrig ikke å være pene, de blir godt gjemt baki hekken :smiley: Skaden du ser på bildet i innlegg nr 1 kommer til å bli rett over den nye badeplattformen. På innsiden er det bare vinsj, styresylinder o.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...