Gulenpower Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Heisann! Som det går fram av emnetittelen, så lurar eg på om det er mogleg å ta dekksoffiser klasse 4 sertifikatet som privatist eller på deltid. Eg har D5L frå før, men kunne gjerne tenkt meg fleire moglegheitar på sjøen enn å gå som matros. Eg har forstått det sånn at når ein går på maritim fagskule så får ein nok teori det første året til å løyse sertifikatet D4 med nok fartstid. Og etter det andre året så har ein nok teori til å løyse sertifikata frå D3 til D1 med nok fartstid. I fjor haust hadde eg meg ein liten ringerunde til nokre tekniske fagskular, utan hell. Det var usikre svar, og nokon meinte at det ikkje gjekk. Men utdanningar blir jo og tilbydt på høgskular, så eg håpar at kanskje det kan vere ein moglegheit for å ta D4 som privatist. For min del så held D4 i lange baner til det eg ynskjer å jobbe med, nemleg mindre hurtiggåande båtar. Eg har ikkje anledning til å slutte i min noverande jobb for å gå eit heilt år på skule. Eg har heller ikkje fagbrev som matros, om det har nokon innverknad på studiemoglegheitane. Så spørsmålet er enkelt, er det nokon som veit om det er moglegheiter for å ta teorien til D4 som privatist, eller på deltid? Og i tilfelle, kor og kven og kva? På førehand takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Dette er noko av det eg og lurer på. Eg vil ta full utdannelse men det krever fartstid. Ser for meg ca 4 år. 2 skole og 2 for å få et år fartstid- Venter i spenning på svar her. Poseidon?? Veit du noko som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
BMP Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Uansett hvilken vei en velger er det et krav om at en har fagbrev som matros for og komme videre. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Uansett hvilken vei en velger er det et krav om at en har fagbrev som matros for og komme videre. Nei det er vel ikke det? vi har en kadett ombord nå som har gått høyskolen, han har aldri vært til sjøs før men etter tre år på høyskole og et års (faktisk) fartstid får han visstnok ut kl 3 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
SuperGnisten Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Siden kursene går på høyskole er det vel praktisk talt bare å søke der, trenger ikke nødvendigvis å følge undervisingen, kan melde seg til eksamen, såfremt det ikke er obligatoriske innleveringer og anna pakk underveis.. eller? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
@ArneO Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Det er nok ikke så lett å følge undervisning på høyskole på deltid. På Bakkenteigen (HiVE) hadde vi i alle fall obligatoriske innleveringer, gruppeprosjekter og fremføringen som må gjennomføres. I tillegg til lab-øvelser og simulatortrening...... Får bare ta seg fri i tre år.... Ta høgskolen og leve studentlivet...... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
BjA Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Interessant problemstilling, filulerer på litt det samme ala denne som bobåt, men da hjelper desverre ikke D5 lenger. Men for å beholde D4 må man vel ha kontinuerlig fartstid og om jeg ikke husker feil, men hvor mye ? :-) B Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Hjelper ikke med D4 heller da.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BjA Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 fordi ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 fordi ? Fordi du ikke får høyere fører-rettigheter med D4 enn D5 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BjA Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 men da hjelper desverre ikke D5 lenger. en lille printleif ser eg, skulle nok vært en L etter D5 Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 For å føre den ferja så treng du vel berre D5 ? Den gjer, i likhet med D4, førarrettighetar opp til 500 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
tømmermann Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Hei. Å få kl d4 som privatist er ikke mulig. Sertifikatkravene er for omfattende til det igjennom stcw-95 konvensjonen hvor kravene er nedfelt. På siden Lovdata.no søk på "krav til sertifikat dekksoffiser". På sjofartsdirektoratet.no finnes all info om hva som kan føres på de ulike sertifikatene. Det er ikke et krav at man har fagbrev som matros for å løse d4, men det vil være til egen fordel om man har det med hensyn til fartstidskravene. Det kreves imidlertid ett års skolegang ved teknisk fagskole, med minstekarakteren E i alle fag, eller høyskole med minstekarakteren C i alle fag etter endt eksaminering og minst 36 mnd effektiv fartstid på havgående fartøy som matros/fisker + 1 mnd fartstid som "navigatørlærling" på havgående fartøy. I og med at du har D5L, så skulle det være lett å få ut D4 etter det ene året på skolebenken, en god investering. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Men for å beholde D4 må man vel ha kontinuerlig fartstid og om jeg ikke husker feil, men hvor mye ? :-) B Om han bor ombord i båten skal vel ikke fartstid være noe problem? Eller? En jeg gikk skole sammen med bodde i en båt, og han fikk fartstid mens han bodde der, båten var riktignok registrert i utlandet, mulig det er annerledes da. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Da tror jeg i beste fall han har fleipa litt med deg littmild :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
littmild Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ja det er jo en mulighet for at han gjorde det, men. Hehe. Av nysgjerrighet, Fru Jacobsen, hvilke kriterier må oppfylles før man får fartstid? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Rune2222 Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Det kreves dokumentasjon av mønstringspapirer på mønstringspliktige fartøy. Er ikke fartøya mønstringspliktige, eks fiskefartøy, kreves dokumentasjon fra rederi. Det vil også si fartøy i komersiell drift. Det vil også si at det ikke er mulig å løse eller fornye et navigatørsertifikat fra D5 og oppover uten å være seilende av yrke. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Er dette internasjonalt, eller er det andre krav for skip registrert i andre land? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Rune2222 Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Dette er norske myndigheters krav for et norsk navigatørsertifikat. Er fartstid oppkjent på ikke norskflagget skip er det selvfølgelig ikke mønstringsplikt,(mønstringsplikt er et norsk myndighetskrav) men en må da bruke vedkommende flaggstats registrering av farttstid som dokumentasjon, hvis det i det hele tatt eksisterer. Det kan her da brukes bekreftelse fra rederi. Ved ikke norskflagget skip, må du da ha et navigatørsertifikat utsett fra vedkommende flaggstat. Dette må du da ha skaffet deg for å føre dette. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Vi fikk et års fartstid for 9-10 mnd i Marinen mener jeg å huske. Var en del der som skulle bli maskinister og skippere Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
littmild Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 (redigert) Ved ikke norskflagget skip, må du da ha et navigatørsertifikat utsett fra vedkommende flaggstat. Dette må du da ha skaffet deg for å føre dette. Tolker jeg deg rett? Kan man ikke føre utenlandskregistrerte skip med norsk dekksoffisersertifikat? Da tror jeg i beste fall han har fleipa litt med deg littmild :-) Kan du forklare helt konkret ift. innlegget mitt tidligere, hvorfor f.eks. en engelsk statsborger på et engelskregistrert skip i norge ikke får fartstid? Redigert 1.Desember.2011 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Nei du kan ikke føre utenlands registrert skip med norsk sertifikat. Og det siste spørsmålet forsto jeg ikke helt. Engelskmannen får vel fartstid i England antakeligvis men hva tenker du på? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
littmild Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Du var sikker på at han fleipa med meg, så mente det som oppfølgingsspørsmål ift. til det, bare lurte på hvorfor evt. han ikke får fartstid for det. Spør sikkert mye dumt her, men er ikke helt satt inn i dette, prøver å forstå. Kan ikke en norsk statsborger jobbe å få fartstid på et utenlandsregistrert skip heller? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ikke norsk sertifikatgivende fartstid. Men jeg trodde du mente han fikk fartstid av å bo i båten, og det gjør han ikke Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
littmild Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Ok, har jeg forstått rett at skipet må være i kommersiell drift for å kunne få fartstid? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.