Frøken Fryd Startet 12.April.2010 Del på Facebook Startet 12.April.2010 Båten min har en sort dekorstripe fra luftinntakene og bakover over transom og frem til luftinntak på andre siden. Luftinntakene er også sorte. På nyere modeller er dekoren borte og luftinntakene hvite. Jeg har allerede hvite luftinntak liggende men oppdaget nå at dekoren er selve gelcoaten og ikke film slik jeg trodde. Døren til badeplattformen hadde derimot bare film på. Dekoren er altså en sortfarget topcoat mens det er brukt tape rundt kantene for å lage overgangen rett. Spørsmålet nå er om jeg skal gjenomføre planen med å fjerne den sorte stripen på 15cm. Er det noen som har forslag til hvordan dette kunne blitt gjort? Vil det vere vanskelig å lakke over og treffe med skrogfargen? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 (redigert) Vet du hvor tykk den svarte stripen med topcoat'en er? Dersom dette er lakket på ville jeg vurdert å slipt dette vekk og polert opp gelcoaten som mest sannsylig ligger under. Antar da at skroget er støpt med gelcoat i en farge og at stripene er påført senere. Tviler på at du vil få det fint med å lakkere opppå. Jeg vurdere forresten noe tilsvarende på min, har noen røde striper som er folie som skal av, men også noen som ser ut som det er topcoat. De som er topcoat tenkte jeg å vannslipe vekk og poler opp gelcoat under. Redigert 12.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Nei jeg vet ikke tykkelsen på dette laget, men det er ikke folie og jeg tror ikke det er lakk heller. Virker som om at det er en toppcoat med annen farge. Jeg forsøkte såvidt å polere på det og det virket som vanlig topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Men selv om dette er topcoat er det mest sansynlig at denne er sprøytet på etter at skroget er tatt ut av støpeforma. Selve gelcoaten er lagt på som et relativt tykt lag i støpeforma før galssfiberlaminatet legges, tviler på at stripa er det. Dersom min antakelse er riktig kan topcoaten slipes vekk og gelcoat'en under poleres opp Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Ja får vel lage ett lite snitt da og se hvor dypt det stikker. Men er redd det kan bli omfattende om det er flere mm vi snakker om... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Hva med å legge over folie med samme farge som luftinntaket, Frøken Fryd ? De gutta som legger dette på biler kan sikkert finne samme farge som du har enten på luftinntaket eller skroget ? Stripa blir vel over fenderhøyden på siden din, så det holder vel en stund ! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Men er redd det kan bli omfattende om det er flere mm vi snakker om... Dersom vi snakker mm tykt ville jeg ikke gått for mitt forslag jeg antar vi snakker om noen my. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Folie kan kanskje gå, da kan en jo også gåtilbake om det skulle bli dårligresualtat. jeg antar vi snakker om noen my. noen my? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Malingstykkelse oppgis normalt i my normalt angitt med den greske bokstaven "my" og er lik 10 opphøyd i -6, eller 1/1000 mm. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Nei dette er nok ikke bare maling/lakk, vi snakker om topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Litt begrepsforrvirring her i min bok er ikke en topcoat annet en en maling, i plastbåt sammenheng en polyester eller epoxy basert maling. Gelcoat derimot................ http://en.wikipedia.org/wiki/Gelcoat Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Dette er som du skjønner ikke mitt felt, men det er jo derfor vi har båtplassen. Jeg skrapte litt på det sorte i forgårs og det var ikke noe maling iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.