buckley Startet 12.April.2010 Del på Facebook Startet 12.April.2010 Hei! Etter å ha sovet litt dårlig ombord under fjor årets sesong bestemte jeg meg for å gå løs på toalett-rommet i Nidelven. Alt av slangesystemer ser ut til å være fra tidenes morgen - dvs. 1981, og begynner å bli veldig klar for utskiftning. Sånn ser det ut før jeg starter: De viktige delene av slangeføringene er selvfølgelig godt skjult av dørkplater, det lille som er å se over dørken ser tilsynelatende "ok" ut. Etter en kjapp rydding der alt unødvendig "utstyr" blir flyttet ut i kabinen og verkøy får plass er det bare å peisa på! Målet med prosjektet er i første omgang å få byttet ut slanger og slangeklemmer for å begrense risikoen for lekkasjer. Jeg ønsker meg også stoppekran på alle skroggjennomføringer. Videre er den orginale håndpumpen for å få vann i vasken lekk. Er usikker på hva jeg skal finne på her, men noe blir det =) Hvis noen andre har gjennomført en tilsvarende operasjon tar jeg gjerne imot gode råd! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Til min store forundring løsner det aller meste ganske lett. Toalettet er festet med fire 10mm muttre til bolter som er festet fra undersiden av dørksplaten. Slangen til toalettavløpet og slangen til saltvann-spyling løsnes også greit etter en liten dusj med WD40. Etter å ha løftet dassen ut i friluft blir det plutselig bedre plass og lettere tilgjengelighet på mye Slangeklemmen til avløpet fra vasken som ses midt i skutesida var så rustet at jeg ikke fant annet enn en sammenrustet klump, og indikerer dårligere tider ettersom nye ting avdekkes. Dørken ble opprinnelig festet med fire bolter som er forsenket i platen, med sånn fin plast-knapp over.. det gikk bare dritt å få løs disse, og til slutt ble brekkjernet løsningen. Under dørken åpnet en helt ny verden seg. En gammel dobørste, tannkost, barberhøvel og et helt lass med dritt.. Etter å ha skrapt sammen og kastet ut mesteparten (hadde ikke med noe fornuftig å vaske med) ser det nå sånn ut: Det er vel ingen tvil om at slangeklemmene bør byttes slangene også for den del.. Hvis jeg nå vil sette på stoppekraner på inntaket her, må jeg da bytte skroggjennomføringer? Hvordan gjøres i såfall det og er det verd arbeidet? =) Kona håper fremdeles vi skal være på vannet til 1.mai.. =) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
index Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Sånn som resten ser ut her, ville jeg så absolutt ha vurdert nye gjennomføringer ja! Om de gamle skulle finne på å knekke, blir det fort vått rundt beina... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrondT Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Hvis du ikke bytter alt nå mens du er igang så vil du bare angre etterpå. Bytt gjennomføringene samtidig med montering av stoppekraner. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
buckley Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Takk for kjappe svar Hvordan fjerner jeg enklest bestående gjennomføringer? Av alt jeg har lest her er det bare to metoder jeg har forstått hvordan man gjennomfører.. sliping med vinkelsliper fra utsiden - bank inn, og fjerning av mutter på innsiden med dremmel el.l. og dunk ut.. Er det noen som har erfaring med å gjøre dette på Nidelv 24? Jeg hadde forventet at det var en mutter på innsiden som forhindret at gjennomføringen "falt ut", men hva jeg kunne se er det ingen spor av noe sånt på noen av gjennomføringene?! Videre siden jeg glemte å ta mål før jeg reiste fra båten: gj.f. nr 1. slange 50mm utvendig diameter (antatt inv. 38mm?). gj.f. nr 2. slange ~30mm utvendig diameter (antatt inv. 25mm?) tilsvarer dette ca nr 1. 1 1/4" gj.føring og nr 2. 3/4" gjennomføringer? Tenkte kanskje å bestille fra våre venner i USA, J-D om jeg ikke finner noe fornuftig hos de lokale. Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
index Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 19 og 38mm pleier å være det vanlige. Mutrene er der nok, men jeg tipper at de er innstøpt med glassfiber. Klarer du å skru ut gjennomføringene kan de nye skrus rett inn, hvis ikke må du nok hogge vekk glassfigeren som er lagt over mutrene for å få dem bort! Bruk Sikaflex eller Tech7 på de lye gjennomføringene, så blir det nok tett og fint skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gurba Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Leste på båtplassen tidligere om en fin metode... slå inn en treplugg i hullet ute og bruk vanlig sagbor som treffer rett på ytterringen på skroggjennomføringen... da borrer du den ut. Er det mulig å skru den ut er jo det lettest, men som som det ser ut på bildet ditt går det nok som det pleier..... Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Jeg er i gang med et større renoveringsprosjekt av min Nidelv24 '78, har plukket hele båten ren innvendig. (burde vel også laga en tråd om det...) Fjerna skroggjennomføringer på toalettet i helga, og det var ikke bare enkelt. Originalt er "rommet" der gjennomføringene sitter vanntett, og derfor var det ikke "behov" for stoppekran. I min båt var gjennomføringene satt inn før siste lag med sparkel/fiber ble lagt, slik at muttere etc. var dekket av dette. Jeg endte opp med å gå løs med fein-saga, og etter en del saging i plast (innvendig) kom jeg ned til muttere. Prøvde meg ikke en gang på å løsne dette, saga det av og slo ut gjennomføringa (løsnet lett). Gjennomføringene hadde nok holdt noen år til, men er nok greit å bytte når man først har mulighet. Vil anbefale deg å sjekke luftinga til septiktank, hos meg var denne tett både i skrogsiden og og i tanken. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 index: 19mm ja..hmm. må sjekke litt mer altså ;-) svalerød: takk for innspill, har mistanke om at min også er tett, men så langt har jeg tro på at det er i tanken, og ikke gjennomføringen.. det finner jeg vel ut når jeg begynner nå :) Hadde vært spennende om du vil ta bryet med å lage en tråd om prosjektet ditt! Gøy å følge med for andre og kanskje du får noen gode råd underveis ;-) Haaby: Sag-metoden hørtes litt interessant ut (liker alt som går fort), men hvordan får du den nye gjennomføringen til å sitte i? plaste den i eller sette i en større? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
terron Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Gjorde samme jobb selv i Nidelv 24 for noen år siden. Her monterte jeg også en "plankehylle" på "langs i rommet" på skottet hvor "lensepumpen" sitter, omtrent i høyde med den hvite knaggen på bildet. Så monterte jeg en gardinskinne både under framre kant av denne samt under framre kant av vasken. Så hang vi et "forheng" på begge steder slik at alt røropplegg både bak toalettet og på sideskottet ble sjult. I tilegg fikk vi en OK hylle til "smårask". Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Haaby: Sag-metoden hørtes litt interessant ut (liker alt som går fort), men hvordan får du den nye gjennomføringen til å sitte i? plaste den i eller sette i en større? Om du borrer med sagbor som treffer akkuratt på kanten så kan du sette i en som er lik... jeg har aldri gjort det sjøl, bare lest her inne.... Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 12.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2010 Da er det bare å finne ut dimensjonen og komme seg i nærmeste båt-shappe - sag-bor til formålet må anskaffes sammen med diverse slanger og gjennomføringer Forresten - messing beslaget som er skrudd fast i septiktanken på nidelven - er det å få kjøpt nytt i dag? Har diverse tæring.. Skal få tatt bilde.. Det ser i allefall ut til å bli en trivelig helg i båten etterhvert! Takk for alle gode råd.. mer info kommer etter hvert.. vi lider litt av haaby-syndromet med 1000 andre ting som skal gjøres samtidig - regner med jeg får skrudd og bråka litt på torsdag igjen så får vi se hvor mye jeg klarer å ødelegge! Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
index Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Nidelv selger visstnok fortsatt disse stussene til septiktanken, så det burde ikke være noe problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svalerød Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Jeg er usikker på om "Haaby-metoden" er det letteste. Du må jo uansett fjerne gammel glassfiber innvendig for å få løs gjennomføringen. Får dul lånt deg en fein-sag e.l, sager du langs bunnen inne i båten og slår gjennomføringen ut. Jeg brukte litt tid på å finne ut av det på den første gjennomføringen, mens den andre forsvant fort. Når det gjelder beslaget, er det dette? Tror det er i syrefast, sitter med 6 skruer og sika. Enkelt å fjerne og bør være mulig å rengjøre. Hvis ikke leverer nok Nidelv det fortsatt. Skal få lagt ut en egen tråd om prosjektet mitt også. Men det blir ikke i dag. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Der er beslaget jeg mener ja. Trodde bestemt det var i messing, men når du har det i stål så får jeg vel se etter en gang til ;) Jeg har halvannen time å kjøre til båten - litt upraktisk akkurat nå - men skal prøve å få tatt en tur på torsdag - blir diverse måling og bilder som må tas, samt fjerning av de siste slange-restene. Slik jeg skjønte utborringen av skroggjennomføringen så borres det med hull-bor med diameter lik "slangediameter" slik at en borrer gjennom ytterflens, mutter og hele sulamitten. På den måten kan en slippe å fjerne mutteren fra innsiden.. og bare sette i ny gjennomføring.. Hvor dypt sitter forresten den mutteren? Føler meg veldig usikker på hvor kurrant det er å få den av fra innsiden.. Har ingen fein-sag, men kunne vært fristet til å investere i en Dremmel el. hvis det funker.. Skal forresten få kjøpt inn litt saltsyre til denne også: Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
AndreHugo Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Stå på !! Tipper det skal bli godt å drite når du er ferdig Klare du å holde deg så lenge ? hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Jeg kan sikkert få tatt mål av gjennomføringene i løpet av uka om det sparer deg for bilturen? Hensikten med "Haaby-metoden" er vel å bore gjennom ytterflens for så å slå gjennomføringen inn i båten? Tror uansett du må ha løs mutter på innsiden, og for å få til det må du ha bort det som er støpt over gjennomføringen. Ut av bildet ser det ut til at det er plastret til litt opp på slangeklemme, og da er det en del som er dekket. (var det samme hos meg) Mutteren sitter rett under innerste slangeklemme. Tror du skulle klare å komme deg frem til den med et huggjern, dremmel e.l. Området her må jo uansett være plant og rent for å få på plass ny gjennomføring og få denne tett. Her er før/etter bilde fra båten min: Du ser at det er en god "grop" på venstre gjennomføring... Måtte til å laste over bilder fra telefon, så slenger inn et bilde av hvordan ting ser ut i båten min nå: Blir nok ikke vann under kjølen på noen uker... Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Det ser ut til at du har ordnet deg skikkelig vårpuss ja ;) Blir nok deilig når det endelig kommer vann under kjølen igjen! Jeg synest det ser ut til at en må skummelt dypt i plasten for å få ut mutteren.. har du tenkt å plaste opp igjen til jevnt nivå, eller bare monterer du inn neste på samme plass uten å plaste over? Med Haaby metoden tror jeg tanken er å borre tvers gjennom alt.. også bare sette den nye gjennomføringen i - uten å tenke på å få ut den gamle mutteren.. Takk for tilbudet, men jeg skal nedover en tur på torsdag uansett så da får jeg sjekket litt mål og kost meg på kvelden. Håper å få handlet det nødvendige på fredag sånn at helgen skal være berget med arbeid - det bruker som regel å ordne seg. Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
svalerød Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Plasten som lå/ligger over gjennomføringen er jo noe Nidelv har lagt på ekstra for å lage det vanntette skottet, så denne skal ha lite å si på skrogtykkelsen. Etter at gjennomføring er fjernet, er skroget fortsatt like tykt som ellers i båten. Om man skal borre gjennom alt, vil jo enten den nye gjennomføringen bli større, eller så vi du få et dypere hull. Det kan kanskje bli større utfordringer med å få det tett? Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Javi Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ser at de slangene du demonterte var vanlige armerte plastslanger (PVC?). Går ut fra at du monterer slanger som er bedre egnet til formålet? Slanger beregnet til dette diffunderer ikke gass. Tror du vil få et luktproblem dersom du bruker slanger av samme type som du demonterte. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Svalerød: ok, godt å vite. Javi: det blir nok montert skikkelige slanger ja. Greit å få ting litt på stell ;-) Generelt: På grunn av en utrolig bra Metallica konsert på onsdag ble torsdagen mye roligere enn forutsatt Etter all funderingen i går har jeg bestemt meg for å ta opp mutteren og gjøre det på den "ordentlige" måten.. Blir "båt-tur" i helga og handlelisten til lunchen i dag er klar: * Baufil * Et alvorlig utvalg av metall-filer til drill * flapp-disc til vinkelsliperen "just in case" * Vanntank-rens * Saltsyre * "Skrogvaskemiddel" * Bunnstoff / rulle om jeg finner Jotun på min litt tilfeldige vei Svær hammer og godt utvalg i #¤%-ord har jeg heldigvis fra før av.. Er det noen som vet om Båtutstyrsbutikker som har skroggjennomføringer i området rundt Moss som har åpent på lørdag? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Gurba Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Generelt: På grunn av en utrolig bra Metallica konsert på onsdag ble torsdagen mye roligere enn forutsatt Hadde en innom hos oss på torsdags morgen og... om du var i samme tilstand skjønner jeg at torsdagen ble rolig :-) Bra konsert hørte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Og når du er ferdig kan du henge denne på døra. SKITGUIDEN 1. Fantomsjua Du vet at du er ferdig å drite. Det er drit på dopapiret, men ingenting i dassen. Iblant kalles den for ”Torpedoskiten” av de som hører plasket. 2. Teflonkabelen Glir ut så fort og lett at du omtrent ikke merker det. Det finnes ikke spor på papiret, så du må nærmest kvelve dassen for å forsikre deg om at du har gjort ditt fornødne i det hele tatt, og at det ikke bare var en drøm. 3. Smacken Samme konsistens som tjære. Etterlater permanente merker i dassen og du tørker deg 18 ganger uten å bli ren. Det slutter med at du gir opp og stapper papir i underbuksa for å unngå bremsespor i den. 4. Luringen Du er ferdig, tørker deg og er akkurat i ferd med å reise deg opp for å gå når du innser... Det kommer MER! 5. Slå-en-venn-i-panna skiten Skiten som fikk Elvis til å kaste inn håndkleet. Den kommer ikke før du er svett, opprørt og alldeles blå av all anstrengelsen. 6. Viktvekteren Fullstendig tømming. Du driter så mye at du går ned 10 kilo mer enn du tidigere har spist. 7. El pronto Du må maximalt være innom en 10 sekunders radius av skåla hele tiden. Inntreffer alltid rett før man rekker å dra ned buksa.. Ønsketanke; Alene hjemme... 8. Texasvarianten Den er STOR, så stor at det er tvilsomt om det går an å spyle den ned uten å dele den i 2 eller flere biter. (normalt kan man bruke en kleshenger). Vanligvis inntreffer denne når man er på besøk hos noen andre. Kan foregås av en 5'er og/eller en 11'er... 9. "Mollbärgaren" Skiten som alltid gjør mageplask og skvetter ned hele ræva. Til og med en del av skjorta som henger ned bakom. 10. Mörthuvet Du sitter der, jævelig dritetrengt, fiser ett par ganger men driter enda ikke. Det kjennes ut som om den ligger i løpet... En potentiell 5'er. 11. Sementskiten, også kalt ”Musteinsklossen” Når du har kommet igang med dritingen ønsker du at du hadde fått en ryggmargsbedøvelse. Dette er omtrent som å klemme ut en 7 kilos juleskinke... 12. Ormskiten Rett og slett myk, omtrent like stor som tommelen men minst en meter lang. Den har potentiale til å bli en 2'er. 13. Korkskiten, også kalt ”Flyteren” Du spyler ned tre ganger og den er fremdeles der. Herregud, hvordan blir man kvitt den?! den er faen meg usynkelig! Naturligvis inntreffer denne driten alltid hjemme hos noen andre. 14. Den Mexikanske skiten, eller Montezumas hevn. Det er som å skite sulfat. La absolutt ingen svette renne mellom rompeballene de nærmeste dagene. Eneste tilfellet når man nyter å ha ett halvt kilo margarin i brunøyet. Det er ikke trygt å begynne å spise igjen før ræva har sluttet å svi. (Det er på denne måten mexikanerene vet at de er sultne.) 15. Ølskiten Den absolutt verste, naturligvis også den mest vanlige. Inntreffer dagen derpå. Normalt bruker det jo ikke lukte så ille, men denne skiten lukter virkelig faen! Du sprayer ned dassen så mye at det ser ut som om den har blitt druknet i en septikktank, og du greier ikke forstå hvordan det kan komme så mye dritt ut av ett så lite hull. Etterpå oppdager du at det ikke er ett eneste spor av toalettpapir igjen, ingen duftspray, ingen toalettbørste og, naturligvis, står kveldens date utenfor og venter på at dassen skal bli ledig. Selvsagt inntreffer denne driten alltid hjemme hos noen andre. 16. Rembrandt Du føler deg som en bløt gassballong. Tykktarmen er som en Anakonda. Etter noen prøveskudd innser du at det ikke lønner seg å lure denne ut litt av gangen. Du har satt deg til rette og fyrt av, og nå kjennes det ut som om du har hatt en digital sluttmuskel med en spredningsradius på 180°. Baken din, toalettsetets underside samt toalettet innvendig er nå omlakkert. Ettersom du ikke er hjemme er det naturligvis ikke mer dasspapir. Du anvender hendene for å gjøre rent og oppdager at også vannet er stengt av; dermed får du ikke vasket hendene og dassen får ikke fylt seg opp. 17. Araberen, eller vadefuglen. Du sitter inne med et kjempelass. Har snart ikke muskler igjen. Tar i som en indianer uten den minste tendens til avfyring. Kan resultere i en 5'er uten tømming. 18. Maiskolben Den er stor, hard, tung og vond. Man kjenner hver eneste skarpe forhøyning og fordypning i det den skal ut, akkurat som en maiskolbe. Maiskolben kommer som et resultat av en kombinasjon av forsvarets blokk-kjeks, Sei i helvete, goldfish og loff. Det anbefales å bare lufte fiseren til den verste svien har lagt seg. Bruk gjerne hårføner med kaldluft. Advarsel: Intet papir grovere en Lambi bør benyttes i etterkant. 19. Touchdown Man sitter på dass og legger en så lang pølse at pølsa slår i bunnen av dassen før den har rukket å komme helt ut av ræva. 20. De Spesielle Når du ikke har fått ut så mye de siste dagene, hvor en må sitte og kjenne kriblingen først, bare nyter at tarmen fylles opp, vet at dette blir "good shit". Så når det settes igang så e det ren skjær nytelse, alla en treig lang orgamse. Det kom 2 lange tjukke pølser ut, jeg trekket i snora, og vannet kom høyt opp. La seg mye skum på toppen fra såpe lukte boksen. Det var mørkt oppi der, fryktet at de bare latet som de forsvnat, jeg måtte ta staken og røre litt, der lå de 2 "snablene" og koste seg fortsatt, måtte pushe de lengre nedi og trekke en gang til. Så sa de "haaade braaa" og forsvant... og jeg kunne slappe av! Redigert 16.April.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
buckley Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Knallbra konsert ja. Vi satt på Sjøflyhavna og pilsa litt sånn etter jobb og utover.. i tillegg solgte dem sånne handy 6-pack med halvlitere inne på Telenor Arena så det ble.. ja, nok i løpet av ettermiddagen i allefall ;) Polarn: Er jaggu ikke sikker på om jeg har stor nok dass-dør - men tanken er god! Fikk forresten handlet meg sånn Fein-etterligning-sak - ser ut til å være veldig morsomt leketøy, om det funker får vi se i kveld God helg så lenge! Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
:båt1 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 takk for at du ville dele denne informasjonen om dine erfaringer med toalettbesøk med oss Polarn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.