Polarn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Bare hyggelig det båt1, alternativt er jo å henge opp bilde av kongefamilien da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
:båt1 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 tror jeg tar din ide jeg mye bedre enn kongefamilien syns jeg Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Og mens temaet dreier seg om våre etterlatenskaper - anbefaler deg også å bytte gummimembranen på den manuelle spetikpumpen - etter noen års bruk så setter det seg skikkelig dritlukt i denne gummien, og denne er umulig å bli kvitt. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Ok - takk for tipset! Har ikke peilig på hvilken toalett jeg har, men det finner jeg kanskje ut.. Er det noe standard størrelse på disse membranene? Regner med det er den "gummi-skiva" i bunnen/overgangen fra pumpe til dassen du mener? Kanskje kjøre innom mine venner på Aktiv Marin og høre hva fint dem har på vei fra jobb. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Etter flere taktiske feil som inkluderer innkjøp av ny sykkel til lille frøkna og påbegynt oppussing av et lite hus fra 1931 (!) ble det litt fremdrift i helgen. På loftet i det gamle lille huset fant vi en million vindus-rammer, to separatorer, flere par gamle sko fra krigens dager med TRE såle, en radio som tyskerne aldri fant, uante mengder sagflis og utrolig mye annet rart.. Så.. Dels fredag og hele lørdag gikk med til båt-prosjektet. Skroggjennomføringene skulle ut, og etter alle gode råd her gikk jeg løs på den minste, dypest innstøpte gjennomføringen først. Kuttet gjennomføringen flush med plasten først for å få oversikt - så gikk jeg løs med roterende fil i plasten for å finne mutteren. Den lå for å si det mildt litt ned i plasten. Det var ikke lagt noe glassfiber-forsterkning i denne plasten - ser ut til at de bare har "tømt bøtta" med plast i rommet.. I et svakt øyeblikk fant jeg frem tapp-jernet og fikk opp effektiviteten litt.. vet at det er litt fysj-fysj i plast, men tålmodighet har aldri vært min sterke side.. Her ligger muttern: Det ble mer bannskap, pussing, kapping med fein-sag-kopien jeg kjøpte (glimrende verktøy, men kvalitet som en Alfa Romeo fra 80-tallet), og litt pils var det bare å brekke løs bitene på mutteren (som jeg kappet i 3 biter med fein-kopien) samt å tvinge gjennomføringen ut. Gikk egentlig greit, det vanskelige var å vite hvor dypt i plasten en skulle skjære. Etter at gjennomføringen er ute så det sånn ut - ca 1,5cm ned i plasten måtte jeg.. Gjennomføringen i seg selv så forresten veldig fin ut og hadde nok holdt i mange år enda.. MEN så kom vi til den store - avløpet fra septik-tanken. Utenfra har jeg skrapt i den og ikke sett tegn til farging eller tæring, men når jeg fjernet de avrustede slangeklemmene og skar av slangen med kniv åpenbarte deg seg et flott syn DENNE blir det godt å få skiftet! Mutteren som holder gjennomføringen lå bare såvidt litt ned i plasten - dvs, bare bittelitt plast som måtte fjernes. Som seg hør og bør prøvde jeg å løsne den ved å skru den av først.. var vanskelig å få tak med vannpumpetangen så jeg fant frem grovt skrujern og hammer.. Etter ett eneste slag delte mutteren seg - en bit på ca 1/3 av mutteren knakk av.. herrligt! Den resterende biten satt litt ned i plasten og jeg tok en sjefsavgjørelse om å bruke roterende fil og filte meg gjennom både gjennomføring og mutter.. så kom den lett ut. Det var på høy tid å få denne byttet: Glemte å ta bilde av det, men det viser seg at tæringen starter ikke på ytterkanten av gjennomføringen, men ganske langt inn / opp.. grei lærdom å ha med seg neste gang man skal vurdere å skifte.. Gjennomføringene mine målte som følger: Sjøvann til toalett-spyling-gjennomføring: 21mm hull i skrog, ca 20mm gjennomføring Septik-tank-tømme-gjennomføring: 43,5mm hull i skrog, ca 41 mm gjennomføring. NB: Jeg er rimelig fornøyd med at jeg ikke valgte å borre ut gjennomføringen.. Den store gjennomføringen var ikke plassert sentrert i skrogets hull slik at hvis jeg hadde borret den ut ville det nye skroghullet vært ovalt, og blitt litt vanskeligere å tette.. det er ikke sikkert det er kritisk, men jeg liker best å ikke lage større hull Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Jeg glemte forresten ett bilde.. tilkoblingene til septiktanken.. personen som har hatt båten før meg eller noen før ham har nok vært en liten hobby-mekaniker, for i tillegg til å ha TEIPET dieselslangen som lakk kan det se ut til at han har ordnet litt på luftingen til septiken også.. Slangen er "ønsket" på plass på bildet - alt er tæret av.. Er det noen som vet hvordan denne braketten ser ut på undersiden? Stikker det slangestusser ned i septikken for utpumping eller hur? Fikk ikke tid til å ta det opp i helga. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
svalerød Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Er det noen som vet hvordan denne braketten ser ut på undersiden? Stikker det slangestusser ned i septikken for utpumping eller hur? Ser ut som du har kommet godt i gang, ja.. Når det gjelder braketten, så mener jeg å huske at røret for utpumping er det eneste som fortsetter på undersiden. Tror fortsatt Nidelv kan levere dette, send dem en e-post Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Kommet i gang ja. Nå gjenstår bare å få handlet inn slanger og gjennomføringer så er det klart til å sette sammen igjen Sendte mail til kontaktpersonen for ettermarkedsdeler hos Nidelv den 13. april og har enda ikke fått tak i han, hverken på tlf eller e-post. Blir vel til å få en lokal smed til å lage noe i rustfritt tror jeg.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
svalerød Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Mulig Nidelv har litt å gjøre om dagen. Jeg har i hvert fall fått raskt svar på mine henvendelser i vinter. Ser frem til å følge det videre arbeidet, jeg skal jo etterhvert også ha inn nye gjennomføringer. Jeg har demontert septiktank-delen, kan sikkert ta bilder og mål om du trenger det. Hva er det forresten for noen slanger som går i bak-kant av denne? Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Kan godt hende - våren er vel kommet der nede også =) Hvis du ville vært brydd med bilder og mål av septiktankdelens underside (spesielt røret ned i tanken, lengde og dim) så setter jeg veldig pris på hjelp med det! "hageslangen" i bak-kant der er ferskvann til kranen på badet. Slangene i øverkant av bildet er dieselslanger fra tank til filter og dieselretur om jeg ikke husker helt feil. motoren, en MD21B tar litt stor plass og derfor havner dieselslanger og kjølevannpumpe helt frem og inn i kabinen. Ikke helt optimalt mao. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
SF Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 tilkoblingene til septiktanken.. Tipper du har hatt en del septik lukt i båten. Disse slangene er ikke gasstette og luktfrie. Anbefaler at du bruker godkjente slanger når du kobler dette opp på nytt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
svalerød Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Der var bildet. Lengde på rør under platen: Luft 25mm, inn 30mm og ut 287mm under platen. Orka ikke ta mere mål, da den er full av gammel moro. Har lagt den i klor-bad, håper det fjerner dritten. Kan evt. gi deg bedre mål når den er ren.. Røra er hele, med en plate sveiset på. I båten er det tre hull, så det er viktig at evt. ny innsats blir lik den gamle. Om du skal lage ny hadde jeg demontert den gamle og tatt den med som mal. Hvordan går det med monteringen av nye gjennomføringer, gikk du for bronse? Har tittet litt på deler til dette, og frykter at gjennomføring med kran vil bygge så mye at det blir trangt under gulvet? Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Hei! Takk for bildet & mål! Skal skissere en tegning med mål som jeg tar med meg for å få laget noe lignende.. Skjønner godt at du la den i klorvann - bare lukten av den frakoblede lufte-slangen kan ta livet av folk ;) Jeg har veid litt frem og tilbake når det gjelder materialvalg.. tenkte først at bronse er eneste aktuelle alternativ, men etter hvert fant jeg ut at man kanskje ikke skal se utelukkende på levetid. Bronse ville kostet ca 1800 DKK + mva og frakt, dvs. fort 2500 - 3000 norske kroner. Messing koster godt under 1000-lappen. Messingen som satt i båten min nå har stått der i 29 år - muligens ett år for lenge, men det er jo kurrant jobb å gjøre igjen om 20 år ellerno =) Så det ble messing.. Med skroggjennomføring og kran kommer spaken på kranen akkurat over gulvet for septik-gjennomføringen. For kranen til vanninntak til spyling kommer spaken så lavt at den vil treffe i gulvet eller rett under.. Hvis jeg kutter lengden på skroggjennomføringen og setter på en 90 grader klarer jeg å få hele spaken under gulvet, men det blir trangt og vanskelig å betjene. Konklusjonen så langt er å skjære det jeg må i gulvplaten for å få til en fornuftig bevegelse av hendelen. Handlet forresten slanger - luktfrie og gasstette er ett must - ble veldig positivt overrasket over at septik-slange luktfri ikke kostet mer enn 149 kr/m. Har sett langt styggere priser rundt om.. Vet du forresten noe firma i østfold som tar på seg å sveise en sånn brakett i rustfritt? Er på flyttefot nedover, og ikke helt kjent i nærområdet ;) Redigert 22.April.2010 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
index Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Messing koster godt under 1000-lappen. Messingen som satt i båten min nå har stått der i 29 år - muligens ett år for lenge, men det er jo kurrant jobb å gjøre igjen om 20 år ellerno =) Og du er helt sikker på at de gamle ikke er av bronse? De fleste båtbyggere har nemlig pleid å bruke bronsegjennomføringer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
buckley Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hmm.. er det bronse blir jeg litt skremt.. har aldri sett bronse-gjennomføringer som har tæret sånn som dette - tærer det mye mer her sør enn i nordnorge? =) Kaldere vann og sånt, men.. Er det noen her inne som evner å se forskjell på Messing og Bronse? Jeg har en egen liten teori om at mange som er plaget med tæring av messing på kort tid har diverse svin på skogen med en eller flere av: 1. slurvete med å skifte zink. 2. landstrøm uten å ha galvanisk skille 3. jordfeil på havneanlegg / sjøkabler med retur i sjø (kanskje ikke så stort omfang av dette, men vet om tilfeller) 4. utslipp av fra offentlig kloak nær havneplass (også begrenset omfang av vil jeg tro) Ellers har det jo florert ymse kvalitet av messing, og gjør det sikkert enda - mye rart som havner i gryta når Kina skal mette verdensmarkedet.. alt i alt så håper jeg at messingen min skal holde lenge - får heller følge med litt underveis Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Her har det vært rimelig hektisk noen dager.. Resultat så langt: ikke rart at luftingen var tett - hele lufteslangen var løs fra braketten da all messingen var tært bort. tynne vegger på de andre gjennomføringene: Litt lite igjen av denne.. Ikke var det spor etter røret i tanken heller.. den var forøvrig på grunn av rørets fravær rimelig full av shit.. fikk det travelt med å plugge hullet for å si det sånn Fikk montert nye gjennomføringer og kraner - for å få plass til den lille inntakskrana måtte ta av hendelen og kutte litt i bordet som vender inn i mot fronten på toalettet: La på hamp med klokka når du ser inn i hullet på gjenget side som jeg har lært.. Får bare håpe jeg har hatt på tilstrekkelig med hamp.. er mildt sagt nærvøs for å få lekkasje når jeg setter på sjøen igjen.. Fikk vasket litt vannlinje med Hugos og kost meg litt utvendig også, men det ble det få bilder av. Etter å ha sett tæringen her er jeg også blitt litt skeptisk til giveren til ekko-loddet.. hva er den laget av og hvor lenge holder den? Har ikke lyst å begynne å plaste igjen hullet etter den nå for å si det sånn Som en god avslutning på en lang arbeidshelg på gård røk selvfølgelig servo-reima på bilen: Det er første gang jeg har angret skikkelig på 33" hjul med grovt mønster og breie felger.. selv om jeg har bannet noen ganger når BT har stoppet meg også.. og snart er det helg igjen! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
svalerød Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Ser ut til at monteringen av gjennomføringene har gått bra. Brukte du sika til å tette med? Pussa du ned gammelt bunnstoff og overflødig plast innvendig? Er ikke veldig kjent med firmaer som kan lage ny septikbrakett, mulig Savema kan hjelpe deg? Si i fra om du trenger flere mål, evt låne min brakett som mal. Her går det mest i eksamenslesing om dagen , men etter siste eksamen 19.mai er jeg nok fulltids båtbygger. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
buckley Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Får håpe det ble tett ja :) Har brukt Sika til å tette rundt gjennomføringen, gjennom skrog og under mutter innvendig. Satser alt på at det blir tett og bra. I tillegg brukte jeg hamp på gjengene videre. Jeg har ikke helt klart å finnen en bra løsning på hvordan jeg skal få betjent kranene gjennom "gulvet" under toalettet, men skjærer hull for betjening av kranene nå også får jeg heller lage en lur løsning senere.. begynner å få det travelt med å få skipet på sjøen =) Jeg skal prøve å få et lite verksted i Våler til å sveise braketten for meg - tror jeg har alle mål jeg trenger mye takket være dine mål :) Du får kose deg med lesing ja - hva er det du studerer? Vi driver å flytter til Våler fra Fetsund og det er mye tid som går bort i pakking / kjøring av flyttelass om dagen.. men litt båt blir det heldigvis ;-) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 23.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2011 Ting tar tid Brakett kjøpt fra Nidelv til septiktank. Festes med 4,2x19mm skruer. Skal ta litt mer mål etter hvert. Jeg skal skifte dieselslangen med hvit tape på - Er kranen på toppen av filteret til å stenge dieseltilførselen til slangen? Håper å kanskje slippe å ha hele kjølsvinet fullt av diesel idet jeg kommer tilbake med fin ny slange ;-) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ville vel gått for at den kranen er for lufting av diesel ut fra det som er synlig på bildet ? Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Det ble litt kreativt å få til betjening av stengekraner, men det fungerer. Litt vasking så blir det ikke så blir det vel bra. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
M/S AIOLOS Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Blir bra det. Når jeg skulle skifte på samme type båt gjorde jeg det når den lå på sjøen, av med slange og resten kan man jo tenke seg . Fikk det brått travelt med å få skuten på slipp...... Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Hehe, det kan jeg tenke meg ble litt hektisk ja :) Kom det forresten inn vann i kjølen da eller holdt det seg i det lille kammeret under toalettet? Ser jo ut til at det er laget som et tett rom slik at vannlinjen ligger under gulvplaten som doen står på, men føler meg ikke helt trygg :) Setter jo i allefall på stoppekraner nå.. Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det holdt seg i kammeret med jeg fikk jo panikk må vite, satt på kne og holdt for hullet. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 hehe, jeg vet en til som hadde hatt litt panikk-anfall i den situasjonen ja :) Mål av septik tank braketten: Montert - Det ble litt dårlig plass å borre til skruene i bakkant mot motoren men platen lå fint ned mot gulvet så jeg satser på at sikaflexen hjelper meg tilstrekkelig. Skroggjennomføringene fra utsiden - sikaflex er fint stoff. Forresten en gammel ekkolodd-sender - hvor lenge kan den være montert før den begynner å bli en risiko ift. lekkasjer? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.