Jump to content

Miniprosjekt: Toalett-rom oppussing Nidelv 24

buckley

Recommended Posts

Nei, kjøpte 30% saltsyre på jernia. Prøvde meg bare frem til jeg fikk "nok" effekt og endte på ca 1 dl saltsyre på 4liter vann.

Er det mye groe kan andelen saltsyre økes.

Det ble så bra at jeg bare må prøve, fant noe saltsyre i garasjen som bare ropte på avsetning. :smiley::flag_bp:

• 9 år senere...

Hei!

Har hevet meg på et noe likt prosjekt, og bygger videre på denne tråden i stedet for å starte enda en "Nidelv-24-Septik-tråd". 

Jeg har fjernet den originale toalettløsningen mot en porta-potti-løsning. Skal også få blanket/støpt igjen skroggjennomføringene til det gamle toalettet da disse kun "henger i rusten". Tanken bak prosjektet er "det enkle er ofte det beste", og porta-potti-løsningen fungerte helt utmerket i fjor som var vår første båtsesong med Nidelv 24HT. Jeg har kommet såpass langt at de gamle slangene og rørstussene ned i septiktanken er fjernet, nå må jeg bare manne meg opp til å vaske/tømme tanken.

Spørsmålet er: Septiktanken skal ikke fjernes, men skal ligge "tørr", hvis neste eier skulle ønske seg en original toalettløsning. Hvilken måte er den beste for å "legge tanken tørr"? Siden septiktanken tilsynelatende er en del av kjølsvinet kan det være mulighet for vanninntrenging, og en total forsegling av tanken er vel kanskje ikke den beste løsningen? Borre hull i bunnen av tanken mot aktre del av kjølsvinet er heller ikke en ønsket løsning hvis det viser seg at det vanntette skottet mellom disse har støpt inn en finerplate, som andre steder i båten. En form for lufting eller utnytte det lille som er av undertrykk i motorrommet under gange, kunne kanskje vært en løsning, men det kan slå andre vei når motoren er skrudd av. 1381376264_nidelvtoalettrom2.jpg.085ab80f55672b563b1c91113ed9ce5a.jpg

nidelv septik.jpg

nidelv toalettrom.jpg

• 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...