båtisen Startet 12.April.2010 Del på Facebook Startet 12.April.2010 Hei, fullstendig nybegynner - skal sjøsette en gammel trebåt som har ligge ubrukt de siste 20 årene. Den var sjøsatt en dag i fjor for å se om det var sjødyktig. Det er en 12 fots trebåt som er malt både på innside og utside. Hvordan går jeg frem for å ta i bruk denne båten: 1. Vil det være tilstrekkelig å legge den ut for trutning en dag el to før den skal/kan brukes? (Forsøkte dette en dag i fjor og da virket det ganske greit) 2. Hvis den skal behandles er det mest fornuftig å gjøre det på vårsesongen (før brukstiden) eller på høsten etter at den er trukket opp? 3. Bør gammel maling pusses ned, båten impregneres og deretter males om igjen? - bør dette gjøres sammen med trutning i noen form? Setter pris på all tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 La den stå med vannspreder oppe i båten et par dager før utsetting. Hvis det er noen sprekker i bunn så klin fett i de før utsetting, da skulle det gå greit. Det kan være en fordel å la den trutne noen dager på vannet før bruk ja. Når det gjelder tidspunkt for oppusing/behandling så gjør jeg det bestandig om våren men det er sikkert delte meninger om det. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
båtisen Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Takker! Hvis det er noen sprekker i bunn så klin fett i de før utsetting, da skulle det gå greit. Hvilken type fett snakker vi om til en trebåt? Sitér dette innlegget Link to post
Krysser Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Jeg brukte sikaflex mellom bordene under vannlinjen før jeg sjøsatte skøyta. Ved å først legge sikaflex mellom bordene og så bruke vannspreder for å få den til å trutne, får du en brukbar tett båt. Men det innebærer jo litt innsats så klart! Når båten da trutner, presses det overfladige tetningsmassen ut, og det kan skjæres vekk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 (redigert) Sikaflex blir alt for hardt, og kan føre til at man sprenger naglene! Bruk heller margarin langs alle skjøter og sprekker under vannlinjen, dette forsvinner av seg selv når båten trutner! Og en eventuell vannspreder må stå under båten, ikke oppi! Står den oppi vil båten fylles med vann når den trutner, og revne! Båter er ikke bygget for belastninger fra innsiden, vanntrykket skal komme utenfra... Redigert 14.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moas-ark Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Sikaflex er fy fy! Alt for hard! Margarin, Bitumen/ asfaltmasse er bedre. Hovedsaken er det ikke herder. Asfaltmasse fåes kjøpt på biltema for en billig penge! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
båtisen Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Og en eventuell vannspreder må stå under båten, ikke oppi! Står den oppi vil båten fylles med vann når den trutner, og revne! Båter er ikke bygget for belastninger fra innsiden, vanntrykket skal komme utenfra... Vil det ikke gi samme effekt å bare legge den ut på vannet et par dager? Jeg mener at det ikke er sprekker i båten som er synlige etc, men malingslaget kan kanskje lure meg..... Sikaflex er fy fy! Alt for hard! Margarin, Bitumen/ asfaltmasse er bedre. Hovedsaken er det ikke herder. Asfaltmasse fåes kjøpt på biltema for en billig penge! Hehe, første jeg tenke på var at vaselin kunne brukes. Ifølge dette så var det kanskje ikke så dumt likevel det. Siden det bare er for en kort periode. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Bare legg den ut du! Hvis det ikke er synlige store sprekker trutner den i løpet av et par-tre dager! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
færd Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Spreder kan godt stå oppe i båten, men med bunnproppen tatt ut. Jeg skrev ikke det i første innlegg, beklager det. Når det gjelder fett, så bruk hva som helst. Det viktige her er at det trykkes ut igjen når sprekkene trutner, derfor er det helt riktig som flere andre her skriver. Sikaflex og andre tilsvarende produkter er bannlyst, det resulterer bare i at eventuelle sprekker blir lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.