Jump to content

Hvordan stoffe drev?!


kverna@start.no

Recommended Posts

Har et Alpha one drev som jeg skal stoffe.

 

Den er ikke stoffet før, og etter 1 sesong var det mye ur mv som nå er fjernet.

 

Har kjøpt jotuns sin drevspray på boks, og er klar for stoffing... men,- skal jeg stoffe "alt".. dvs. gummibelger mv,- eller kun holde meg til metall.

 

Alu propellen har jeg tenkt å IKKE stoffe, med mindre det er noen som har anbefalinger til det?!

 

takker for svar..

Link to post
Share on other sites

Du skal vel ikke ha bunnstoff, kun lakk ! Du skal ikke lakkere inn mot transomen. Så tetter du for vannintak ved impeller nede så det ikke kommer lakk inn der. Har du ny sink-finne så lar du den gamle stå på når du lakker.

Husk at det er viktig å skifte gummepakningene og at den ene (for vann inn) skal limes !! Pakningssettet får du kjøpt hos alle Mercriuser-forhandlere.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm.. båten er 2 år gammel, og gjennomført service og vinterkonservering hos forhandler..

Jeg tar jo ikke av drevet (el. heggagregatet som noen liker å si),- og da er det vel ikke nødvendig å bytte gummideler (belg og slikt)!?

Er vel litt lengre levetid på disse delene håper jeg...

 

 

Har kjøpt dette:

Aqual ine S pray Effektivt selvpolerende bunnstoff

for drev og andre lettmetalkomponenter under vannlinjen

 

Så forøvrig på jotun sine side at jeg må prime med:

Må grunnes med Vinyl Primer

før Aqualine påføres.

 

Men.. er det bare å "spraye vilt" på alt jeg ser av deler etc., eller bør jeg ligge unna gummi"slangene"

 

Hensikten er jo å unngå groe, så noe må jeg jo ha på... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg mattet ned drevet lett med smergelpapir, påførte primer med rulle, og benytter Seajet sin sorte drevspray. Dekket først til alle anoder og trimsylindre, maskerte resten av akterspeilet og "sprayet" vilt. Dvs. også der jeg kom til inn innunder drevskjoldet inkludert belger etc. Dette hindrer at det setter seg mye skjell og rur på gummibelgene etc. Den tynne hinnen som drevsprayen lager er myk og skader ikke belgene (nå 3. året for min del) 1. året var uten drevspray og da var det skjell etc "over alt". Etter 5 å blir det belgskifter som anbefalt fra Mercruiser.

NB! det anbefales sterkt å ta av drevet etter første år for å sjekke motorvinkel. Hvis denne er feil belastes lager i akterspeilet og overgang på svinghjul. Koster en del å skifte dette. Jeg båtte justere motorvinkelen mye etter første året, deretter har det ikke vørt behov for det. Må benytte en "tolk" for å sjekke motorvinkelen.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei

Tar denne tråden opp frem igjen.

Vårt drev var nytt i September 10 og kun brukt 1 måned.

I år tenke vi å stoffe det i og med at båten skal ligge ute i 6 mnd.

Tenkte å rubbe litt ned med sandpapir, grunne og spraye, kjent drill for meg fra tidligere år.

Men leser følgende i instruksjonsboken: Important "Leave a 10 mm unpainted endge on the stern around the transom"

Hva menes egentlig med dette og hva er grunnen?

Motor er for ordens skyld en D3200 med DPS drev

Link to post
Share on other sites

Man skal ha en stripe på 2-4 cm mellom drev og bunnstoff pga at bunnstoffet kan inneholde kopper. Det kan gi uheldige tæringer mot drev med høyt alu-innhold. På min Falcon/Bravo 3 la jeg denne tapen først,og tok den av sist ved slipsetting.

 

Man skal selvfølgelig prime helt inntil drev.

 

På mitt drev mattet jeg med en grov duk,trenger ikke slipe så mye. Avfett, masker dekaler, anoder og båt. Skal anodene byttes,er det lurt å la de stå på til drevet er ferdigstoffet. Spray på primer og drevspray etter bruksanvisning

 

Jeg sprayet også drevspray overalt,med unntak av Mercathoden, og var ikke plaget med skjell på belg/transom. Du skal spraye jævlig mye for å tette kjølevannsinntak, forsto ikke Worry 2 her.

Jeg brukte Jotun sort . Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...