Jump to content

Hvilken lakk skal jeg bruke

Pål`ern

Recommended Posts

Mange lag med lakk gjør det litt mørkere, men tar du en vanlig blank type er det ikke mye dette mørkner.

Ravilakk feks, gjør det litt rødere med en vakker glans.

Lakktype er vanskelig å anbefale. men Epifanes er det mange båtfolk som sverger til. Evt Owarol D2 som er en oljebaset "lakk"

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Coelan er plastikk. Man plastlegger treverket i båten. 800,-/liter for plast er noe du kan ta inntil du får en konkurent på markedet.

Hvis man skal holde seg til vanlig 1K lakk vil jeg anbefale "Epifanes Blank Klar med ekstra UV-filter". Sjekk www.westsystem.no/index.php?sideID=50662 for spec.Lakker i disse dager opp innredningen i båten, og jeg er veldig fornøyd med resultatet så langt. En god lakkpensel og en skumfordriver så ser overflaten sprøytelakkert ut når du kommer på det 7-8 strøket :cool:

PS. ikke kjøp Epifanes tynner til 179,- /liter. Biltema 4 liter Whitesprit til rundt 98,- er akkurat samme stoffet.... :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)

Jeg var også veldig i tvil før jeg prøvde men etter å ha skrapt og lakket på nytt i 6 år forde lakk spakk opp, slapp inn vann pga. bevegelser i treverket for så å boble hvær vinter, var jeg DRITT LEI. Leste så en del om dette produktet å bestemte meg for å prøve. Ja det skal vist puste uten å slippe inn vann. Høres utrolig ut men rundt en skrue som jeg ikke hadde fått det skikkelig tett hadde det trukket inn en del vann under coelanbelegget. Jeg bestemte meg for å bare tette lekasjen å se hva som sjedde. Etter en stund var faktisk fuktighete borte. Dette har jeg aldrig opplevd med hverken Lakk eller Benar hvor jeg altid har måttet åpne opp for å tørke det ut, for så å lakke på nytt. Coelan skal vist være over 300% tøyelig før det sprekker og ekstremt slitesterkt. Har hørt att det tilogmed brukes til å shine opp gamle gummibåter med. Det sier jo litt om elastiteten. Den kan også tilsettes forskjellige farger og son som antisklimiddel. Det finnes også forskjellige primere med forskjellige fargetoner for de forskjellige tretypene. For første gang i år har det bare vært å vaske av taket på båten å det ser like fint ut som det det var nylagt coelan. å på taket mitt gås det mye. Det har den egenskap att det tørker rimelig fort så du fint kan legge 2 strøk på en godværsdag. (Du bør opp i 8-10 strøk) Om dette holder som det påstås, i mange år, er det verdt sin vekt i gull i spart pussearbeid og forbruk av lakk hvert år. Jeg har foreløpig lagt det på taket, sidene på hytta, akterdekk og 3 meter av dolbordene. Er ikke i tvil om at resten av båten skal fa den samme behandlingen etter hvert.

Men så klart... Som alle andre produkter må du være næye med å bruke legge det riktig å sørg for att det er tett over alt så ikke vann siger inn i sprekker og under belegget. Men Jeg kan ikke si annet enn at.. Ja det er svinedyrt men angrer ikke ett sekund. Værdt sin vekt i gull om du ønsker å spare deg for ett par hundre timer hvær vår. Det er min erfaring da.

Det høres ut som jeg selger dette produktet men så absoltt ikke. Jeg ble annbefalt det av en på båthavna, leste litt og vips..... Overbevist.

Mer info finner du her:

http://www.galeas.no/Galeas.html

Coelan er interessant! Ha selv planlagt å legge det på hyttetaket i stedet for glasfiber, hvit, men har du noen bilder av resultatet. Har sett et par båter som har vært behandlet med coelan i stedet for lakk og synes ikke de har hatt den beste finnishen!

Vi har brukt Coelan på det nye tredekket på skøyta vår. Så langt fungerer det veldig bra, men det er bare to år siden vi la det på. Genialt stoff. Jeg mistet brekkjernet på dekk og det bare spratt av uten å lage merke i det hele tatt. Slagfast og fleksibelt uten at det får hvite riper ved slitasje. Om man bruker båten til litt praktiske ting og ikke bare til utstilling og husbruk så forsvarer Coelan den høye prisen.

Om man elsker å pusse båt hvert år og skal ha finishen så perfekt som mulig er det nok andre alternativer. Coelan er tykt og har lett for å sige og lage såkalte gardiner. Man bør bruke Coelan-tynner og tynne ut hvertfall det første strøket. Bruke løsemiddelfast skumrulle. På vertikale flater er det en soleklar fordel å tynne ut stoffet for mer vellykket resultat.

Det blir vel også anbefalt å ikke bruke finere pussepapir enn 80 under grunnarbeidet, og det faller nok heller ikke alltid i smak hos trebåtfolket.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Skal se om jeg får lagt til noen bilder her.

skifte_dolbord_7.jpg

Dette var det eneste jeg fant i farta. kommer fler snart..

Glansen er ikke helt det samme som med tradisjonell lakk. men det er ikke langt i fra. mer enn godt nok. Spesielt med tanke på hvor lenge coelan holder. Vanlig lakk bør få ett nytt strøk hvert år uansett om det skal holde seg speilblankt.

Redigert av tuborg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...