Pål`ern Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Jeg har en Agder 8000 som treverket begynner og bli litt "slitent" Treverket er halvblankt, og det er forholdsvis lyst. Jeg vil gjerne beholde den lyse fargen, og lurer på hvilken type lakk jeg skal bruke. Har inntrykk av at noen lakktyper gjør treverket mørkere, og det vil jeg helst unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Mange lag med lakk gjør det litt mørkere, men tar du en vanlig blank type er det ikke mye dette mørkner. Ravilakk feks, gjør det litt rødere med en vakker glans. Lakktype er vanskelig å anbefale. men Epifanes er det mange båtfolk som sverger til. Evt Owarol D2 som er en oljebaset "lakk" Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
tuborg Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Jeg har gått over til coelan. Det beste jeg noen gang har brukt. Her er det prineren som avgjør fargetonen å trenger ikke mørkne noe i det heletatt. Sprekker ikke opp og tetter skikkelig. Men svindyrt. rundt 800 kr literen. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Jeg har gått over til coelan. Det beste jeg noen gang har brukt. Dette må du fortelle mer om..glans, slitestyrke, brukervennlighet, forhandler......hva er det som gjør Coelan så overlegen at den rettferdigjør en pris på kr. 800.- for literen? Selv bruker jeg Epifanes Teaklakk, men dette produktet høres spennende ut...... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 (redigert) Coelan er plastikk. Man plastlegger treverket i båten. 800,-/liter for plast er noe du kan ta inntil du får en konkurent på markedet. Hvis man skal holde seg til vanlig 1K lakk vil jeg anbefale "Epifanes Blank Klar med ekstra UV-filter". Sjekk www.westsystem.no/index.php?sideID=50662 for spec.Lakker i disse dager opp innredningen i båten, og jeg er veldig fornøyd med resultatet så langt. En god lakkpensel og en skumfordriver så ser overflaten sprøytelakkert ut når du kommer på det 7-8 strøket PS. ikke kjøp Epifanes tynner til 179,- /liter. Biltema 4 liter Whitesprit til rundt 98,- er akkurat samme stoffet.... Redigert 12.April.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Finn Erik Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 (redigert) Jeg Googlet Coelan og ser at det er difusjonsåpent.....har ikke vært borti plast som er difusjonsåpent før..... Redigert 12.April.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Jeg var også veldig i tvil før jeg prøvde men etter å ha skrapt og lakket på nytt i 6 år forde lakk spakk opp, slapp inn vann pga. bevegelser i treverket for så å boble hvær vinter, var jeg DRITT LEI. Leste så en del om dette produktet å bestemte meg for å prøve. Ja det skal vist puste uten å slippe inn vann. Høres utrolig ut men rundt en skrue som jeg ikke hadde fått det skikkelig tett hadde det trukket inn en del vann under coelanbelegget. Jeg bestemte meg for å bare tette lekasjen å se hva som sjedde. Etter en stund var faktisk fuktighete borte. Dette har jeg aldrig opplevd med hverken Lakk eller Benar hvor jeg altid har måttet åpne opp for å tørke det ut, for så å lakke på nytt. Coelan skal vist være over 300% tøyelig før det sprekker og ekstremt slitesterkt. Har hørt att det tilogmed brukes til å shine opp gamle gummibåter med. Det sier jo litt om elastiteten. Den kan også tilsettes forskjellige farger og son som antisklimiddel. Det finnes også forskjellige primere med forskjellige fargetoner for de forskjellige tretypene. For første gang i år har det bare vært å vaske av taket på båten å det ser like fint ut som det det var nylagt coelan. å på taket mitt gås det mye. Det har den egenskap att det tørker rimelig fort så du fint kan legge 2 strøk på en godværsdag. (Du bør opp i 8-10 strøk) Om dette holder som det påstås, i mange år, er det verdt sin vekt i gull i spart pussearbeid og forbruk av lakk hvert år. Jeg har foreløpig lagt det på taket, sidene på hytta, akterdekk og 3 meter av dolbordene. Er ikke i tvil om at resten av båten skal fa den samme behandlingen etter hvert. Men så klart... Som alle andre produkter må du være næye med å bruke legge det riktig å sørg for att det er tett over alt så ikke vann siger inn i sprekker og under belegget. Men Jeg kan ikke si annet enn at.. Ja det er svinedyrt men angrer ikke ett sekund. Værdt sin vekt i gull om du ønsker å spare deg for ett par hundre timer hvær vår. Det er min erfaring da. Det høres ut som jeg selger dette produktet men så absoltt ikke. Jeg ble annbefalt det av en på båthavna, leste litt og vips..... Overbevist. Mer info finner du her: http://www.galeas.no/Galeas.html Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Coelan er interessant! Ha selv planlagt å legge det på hyttetaket i stedet for glasfiber, hvit, men har du noen bilder av resultatet. Har sett et par båter som har vært behandlet med coelan i stedet for lakk og synes ikke de har hatt den beste finnishen! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Trulte37 Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Vi har brukt Coelan på det nye tredekket på skøyta vår. Så langt fungerer det veldig bra, men det er bare to år siden vi la det på. Genialt stoff. Jeg mistet brekkjernet på dekk og det bare spratt av uten å lage merke i det hele tatt. Slagfast og fleksibelt uten at det får hvite riper ved slitasje. Om man bruker båten til litt praktiske ting og ikke bare til utstilling og husbruk så forsvarer Coelan den høye prisen. Om man elsker å pusse båt hvert år og skal ha finishen så perfekt som mulig er det nok andre alternativer. Coelan er tykt og har lett for å sige og lage såkalte gardiner. Man bør bruke Coelan-tynner og tynne ut hvertfall det første strøket. Bruke løsemiddelfast skumrulle. På vertikale flater er det en soleklar fordel å tynne ut stoffet for mer vellykket resultat. Det blir vel også anbefalt å ikke bruke finere pussepapir enn 80 under grunnarbeidet, og det faller nok heller ikke alltid i smak hos trebåtfolket. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
tuborg Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (redigert) Skal se om jeg får lagt til noen bilder her. Dette var det eneste jeg fant i farta. kommer fler snart.. Glansen er ikke helt det samme som med tradisjonell lakk. men det er ikke langt i fra. mer enn godt nok. Spesielt med tanke på hvor lenge coelan holder. Vanlig lakk bør få ett nytt strøk hvert år uansett om det skal holde seg speilblankt. Redigert 13.April.2010 av tuborg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.