bademann Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Har skiftet impeller og sjekket termostaten på en 50 Mercury. Skulle kjøre den i balje, og da kom det ikke noe pissestråle. satte på klokke med godt vanntrykk, og da rant det. Har sjekket at indikatorhullet ikke er tett. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 På 9,9`en min kjem det kun vann i strålen når termostaen åpner. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Sinus_nor Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 (redigert) Jeg har en Merc 90hk 4-t og der vises "kontroll-strålen" med en gang jeg starter opp, både i bøtte og med klokker. Var også slik på en Viking 15hk jeg hadde., så det virker som om noe er galt ja. Hvilken modell har du? 2T/4T? Redigert 12.April.2010 av Sinus_nor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Det er en 2t 50hk 2000 modell. Har også en ny yamaha 9,9 4t. Og der er det også kontrollstråle med en gang. Skjønner ikke helt hva som kan være galt med Mercury`en. Det var ikke noe særlig med kontrollstråle før impellerskiftet. Gjorde ren slangen fra blokka til kontrollstråleåpningen med trykkluft. Ingen endring. Skiftet impeller og skrudde ut termostaten. Termostaten så fin ut og åpnet i varmt vann under springen. Satte termostaten på plass og heller ingen endring. Er det bare at det er veldig kaldt vann, både i hageslangen og sjøen nå som gjør at termostaten ikke åpner? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 satte på klokke med godt vanntrykk, og da rant det. Trodde man skulle være litt "tilbakeholden" mht vanntrykket da motoren vel skal suge vannet selv? Var det nødvendig å skifte impeller, så den skadet ut? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nike Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Har en Merc 115 4T og der kommer strålen med en gang Du har akkurat skiftet impeller sier du... har det skjedd noe der? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Kanskje det samme som jeg "slet" med når jeg ikke fikk kontrollstråle: for lite vann i balja slik at vannstanden dekket inntaket, men ikke sto over impelleren? Jeg ble i ettertid fortalt at vannstanden måtte stå over impelleren for at denne skulle begynne å pumpe... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
withsmann Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 på min yamaha 9,9 kommer det kontrollstråle men den er veldig liten(kommer ut vann OVERALT under (der det skal komme ut da). Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Sikker på at alt i undervannshuset er montert riktig? Pakninger,kilen,impellerhuset og slikt? Bør være litt forsiktig med vannklokker og høyt vanntrykk,motoren skal kunne suge det den skal ha selv. Jeg setter vannkrana en kvart omdreining på selv. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Det aller, aller første du bør gjøre er å ta en ståltråd og pirke inn i stussen til kontrollstrålen. De har en tendens til å gro igjen over tid og til slutt er det helt stopp. Så start der Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
klossen Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Hei disse motorene har en gummitetning mellom motorblokk og stamme, må demontere motorblokk fra stamme for å skifte denne en del jobb og en bør ha litt peiling før en begynner med denne oprasjonen. tar ca 5 timer denne jobben om du har gjort det før. gummi tetningen sveller ut og hullet til kjølevannet blir nesten tett . Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Ser at bøtten jeg har brukt akkurat dekker kjølevannsinntaket på undervannshuset. Får slenge ut båten og teste med rett vannnivå. Dobbel og trippelsjekket at alt ble satt rett på plass. Impeller rett vei, kilen på plass, nylonshims på hver "side" av impelleren. Håper bare at jeg slipper å demontere blokka for å skifte pakning. Det hørtes ut som en festlig jobb... Er det noe form for varsling hvis motoren blir overophetet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 På nyere motorer er det vel temp alarm,om du har på din vet jeg ikke. Da sitter det som regel en sensor på toppen,ved siden av pluggene med to ledninger som går inn i kabelpakka fram til kontrollen. Men når jeg har kjørt motorer i stamp har jeg alltid måtte fylle et godt stykke over vanninntaket med vann for at den skal få sugd skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 (redigert) Testkjørte motoren i helgen. Med en gang jeg starter kommer det fin kontrollstråle, etter en stund blir strålen liksom "borte" etterhvert. Det drypper litt på tomgang og renner svakt hvis jeg gir på. Motoren har varsling hvis den blir for varm. Kjørte en lang tur og den går helt nydelig. Reagerer fint ved gasspådrag. Rusler stille og rolig på tomgang. Ikke noe tegn til at den ikke får tilstrekkelig kjøling. Har som sagt hatt av slangen til kontrollstrålen og blåst den rein med trykkluft. Er det bare sånn det skal være eller er jeg litt overnervøs fordi det ikke er god sprut i kontrollstrålen hele tiden? Redigert 26.April.2010 av bademann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Mistenker for lav bøtte,med muligens småsvidd impeller her. Vannet må være et stykke over kjølevannsinntak,da impelleren sitter et stykke opp..som du vet. Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Impeller er ny, termostaten er sjekket, strålehullet er sjekket og testuren var på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg tipper at det er div som løsner etter en lang vinter. På min Suzuki 30 hk er det iallefall slik. Den har stått vinteren gjennom uten ferskvannsskylling (fy, forrige eier!). Dermed løsner litt grums og tetter for det lille pilotstrålehullet. Ellers fosser vannet som normalt i kjølevannsutkastene på motoren.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
bademann Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Kansje det er det som er problemet? Vil prøve alt før jeg prøver å skifte pakningen som klossen refererer til Hei disse motorene har en gummitetning mellom motorblokk og stamme, må demontere motorblokk fra stamme for å skifte denne en del jobb og en bør ha litt peiling før en begynner med denne oprasjonen. tar ca 5 timer denne jobben om du har gjort det før.gummi tetningen sveller ut og hullet til kjølevannet blir nesten tett . Er det ellers noe lurium som det går an å ha i ei balje for å kjøre motor i dette slik at kjølekanalene blir rene? Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Hei, har ein Mariner 40, som eg trur har samme undervannshus. Her hadde eg samme problem som deg, det kom av at eg hadde gløymdt å lime fast slangeenden som står på impellerhuset, sjå bilde Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Men hvis nyimpelleren ble prøvekjørt med lite vann?? hvor lenge gikk den? Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Hei, har ein Mariner 40, som eg trur har samme undervannshus. Her hadde eg samme problem som deg, det kom av at eg hadde gløymdt å lime fast slangeenden som står på impellerhuset, sjå bilde Jeg limte ikke den der nei. Hvordan blir det da ved neste impellerbytte. Må man bytte den stussen også? tkb Postet idag 16:58 Men hvis nyimpelleren ble prøvekjørt med lite vann?? hvor lenge gikk den? 10-15 sekunder maks. Motoren oppfører seg likt nå mht. kontrollstrålen som den gjorde før impellerbyttet. Det var derfor jeg i utgangspunktet byttet impeller og skrudde ut termostaten for å sjekke at den åpnet og lukket seg. I tillegg sjekket jeg kontrollslangen som går fra blokka til utløpet for kontrollstrålen. Den er heller ikke tett. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg limte ikke den der nei. Hvordan blir det da ved neste impellerbytte. Må man bytte den stussen også? Dette er lim som er beregna på deler som skal demonteres igjen, eg bruker i tillegg ein strips. Du bør også demontere slangen som leder kontrollstålevatnet frå blokka og blåse gjennom denne. Har også sett at det har vore ein "saltplugg" der du monterer denne slangen innpå blokka, dette pirkar du greit ut med ein streng. Har ingen tru på at du har øydelagt impelleren på så kort tid Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Ørn Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Tipper du har svidd den nye impelleren. De kan bli ødelagt på svært kort tid med for lite vann. Sitér dette innlegget Link to post
Rabbholmen Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Du må nok av med powerheaden for å skifte en pakning på kjølerøret. Er ett kjent problem på denne motoren. Har gjort dette mangen ganger på 50 og 60hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.