Jump to content

50 Mercury, liten eller ingen kontrollstråle


bademann

Recommended Posts

Det er en 2t 50hk 2000 modell. Har også en ny yamaha 9,9 4t. Og der er det også kontrollstråle med en gang. Skjønner ikke helt hva som kan være galt med Mercury`en. Det var ikke noe særlig med kontrollstråle før impellerskiftet. Gjorde ren slangen fra blokka til kontrollstråleåpningen med trykkluft. Ingen endring. Skiftet impeller og skrudde ut termostaten. Termostaten så fin ut og åpnet i varmt vann under springen. Satte termostaten på plass og heller ingen endring. Er det bare at det er veldig kaldt vann, både i hageslangen og sjøen nå som gjør at termostaten ikke åpner?

Link to post

Kanskje det samme som jeg "slet" med når jeg ikke fikk kontrollstråle: for lite vann i balja slik at vannstanden dekket inntaket, men ikke sto over impelleren? Jeg ble i ettertid fortalt at vannstanden måtte stå over impelleren for at denne skulle begynne å pumpe...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Ser at bøtten jeg har brukt akkurat dekker kjølevannsinntaket på undervannshuset. Får slenge ut båten og teste med rett vannnivå. Dobbel og trippelsjekket at alt ble satt rett på plass. Impeller rett vei, kilen på plass, nylonshims på hver "side" av impelleren. Håper bare at jeg slipper å demontere blokka for å skifte pakning. Det hørtes ut som en festlig jobb... :cryin:

Er det noe form for varsling hvis motoren blir overophetet?

Link to post

På nyere motorer er det vel temp alarm,om du har på din vet jeg ikke. Da sitter det som regel en sensor på toppen,ved siden av pluggene med to ledninger som går inn i kabelpakka fram til kontrollen.

Men når jeg har kjørt motorer i stamp har jeg alltid måtte fylle et godt stykke over vanninntaket med vann for at den skal få sugd skikkelig.

Link to post
  • 2 uker senere...

Testkjørte motoren i helgen. Med en gang jeg starter kommer det fin kontrollstråle, etter en stund blir strålen liksom "borte" etterhvert. Det drypper litt på tomgang og renner svakt hvis jeg gir på. Motoren har varsling hvis den blir for varm. Kjørte en lang tur og den går helt nydelig. Reagerer fint ved gasspådrag. Rusler stille og rolig på tomgang. Ikke noe tegn til at den ikke får tilstrekkelig kjøling. Har som sagt hatt av slangen til kontrollstrålen og blåst den rein med trykkluft. Er det bare sånn det skal være eller er jeg litt overnervøs fordi det ikke er god sprut i kontrollstrålen hele tiden?

Redigert av bademann (see edit history)
Link to post

Jeg tipper at det er div som løsner etter en lang vinter. På min Suzuki 30 hk er det iallefall slik. Den har stått vinteren gjennom uten ferskvannsskylling (fy, forrige eier!). Dermed løsner litt grums og tetter for det lille pilotstrålehullet. Ellers fosser vannet som normalt i kjølevannsutkastene på motoren....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Kansje det er det som er problemet? Vil prøve alt før jeg prøver å skifte pakningen som klossen refererer til

 

Hei disse motorene har en gummitetning mellom motorblokk og stamme, må demontere motorblokk fra stamme for å skifte denne en del jobb og en bør ha litt peiling før en begynner med denne oprasjonen. tar ca 5 timer denne jobben om du har gjort det før.

gummi tetningen sveller ut og hullet til kjølevannet blir nesten tett .

 

Er det ellers noe lurium som det går an å ha i ei balje for å kjøre motor i dette slik at kjølekanalene blir rene?

Link to post
Hei, har ein Mariner 40, som eg trur har samme undervannshus. Her hadde eg samme problem som deg, det kom av at eg hadde gløymdt å lime fast slangeenden som står på impellerhuset, sjå bilde

 

Jeg limte ikke den der nei. Hvordan blir det da ved neste impellerbytte. Må man bytte den stussen også?

 

tkb Postet idag 16:58

Men hvis nyimpelleren ble prøvekjørt med lite vann?? hvor lenge gikk den?

 

10-15 sekunder maks.

Motoren oppfører seg likt nå mht. kontrollstrålen som den gjorde før impellerbyttet. Det var derfor jeg i utgangspunktet byttet impeller og skrudde ut termostaten for å sjekke at den åpnet og lukket seg. I tillegg sjekket jeg kontrollslangen som går fra blokka til utløpet for kontrollstrålen. Den er heller ikke tett.

Link to post
Jeg limte ikke den der nei. Hvordan blir det da ved neste impellerbytte. Må man bytte den stussen også?

Dette er lim som er beregna på deler som skal demonteres igjen, eg bruker i tillegg ein strips. Du bør også demontere slangen som leder kontrollstålevatnet frå blokka og blåse gjennom denne. Har også sett at det har vore ein "saltplugg" der du monterer denne slangen innpå blokka, dette pirkar du greit ut med ein streng. Har ingen tru på at du har øydelagt impelleren på så kort tid :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...