Jump to content

glen-l prosjekt.

general1

Recommended Posts

heisann, artig å oppdage dette forumet, så jeg prøver meg med ett spørsmål om litt hjelp.

planlegger nytt prosjekt og har sett litt på glen-l tegningene. har sett på monaco\riviera

ser at det finne flere, tahoe, biscayne, belle isle, barrelback, monte carlo mfl. kan noen gi meg en liten ide om forskjellene her.

ja lengden og andre åpenbare forskjeller er jeg klar over, men hva med skrogform for norske kystforhold. er ute etter fart (innenfor rimelighetesn grenser) og design.

ser for meg riviera, men hvis noen har noen lure ideer om de andre modellene hadde det vært artig å høre om før jeg bestiller.

Både Glen-L og Ken Hankinson (som selges av Glen-L) er tradisjonelle i skrogformen. De fleste av disse båtene ble/blir bygget for ferdsel på elver og større innsjøer med relativt rolig vann. Så det er nok ikke de sterkeste sjøbåtene. På den annen side er dette typisk finværsbåter, og ikke noe man drar på krabbefiske med. Så lenge man bruker dem når forholdene ligger til rette er det sikkert greit nok.

Personlig synes jeg Ken Hankinson båtene er litt finere enn Glen-L. Særlig Barrelback 19 er flott. Men det er selvsagt smak og behag. Ken startet som ansatt hos Glen før han startet egen virksomhet, så noen av båtene er tydelig innspirert av hverandre.

Det finnes også en i Australia som selger tegninger under firmanavnet Classic Wooden boats eller noe sånt. Han tegner alt på CAD, så tegningsgrunnlaget er bra, men i følge en del får du ikke noe annet enn ett sett tegninger. Da han ikke er båtkonstruktør. Han bare tracer opp gamle tegninger på nytt. SÅ det er vel ikke akkurat noe å starte med hvis man ikke har bygd ett par båter fra før.

Wooden Boat store www.woodenboat.com har også noen gode tegninger.

Hvis man kjøper Glen-L eller Ken H. kan man i det minste finne mange på nettet som har bygd etter samme tegninger og kan hjelpe med diverse problemer. Det ligger en trygghet i det for oss amatører. Jeg bygger en liten Glen-L Squirt (tråden heter noe sånt som "Prosjekt Glen-L Squirt 10' ", men den tråden du bør sjekke er vel Amalie36 sin byggetråd. Han bygger (i rekordfart) samme type båt som du er ute etter.

Lykke til :cool:

takk for svar. ser på glen-l tegningene men kan ikke se at jeg finner store forskjeller på de forskjellige modellene, og det er jo det som er saken her.

det blir til at jeg bestiller ett sett riviera da de ser mest hensiktsmessige ut. båten skal uansett ikke ligge ute noe særlig, den blir på henger til finværsdagene.

barrelback er jeg enig i at er fin, den blir litt sån tritone. mmen hva er forskjellen på feks, barrelback 19, tahoe 19 og monaco?

vurderer denne gangen å bygge spant i gran eller furu. og benytte norsk bjørkefiner. noen erfaringer her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...