Tidi Startet 12.April.2010 Link til dette innlegget Startet 12.April.2010 Etter motorhavari i høst, er jeg nå snart klar til å sette "ny" motor i båten. Oppdaget i dag at flensen på det nye gearet ikke hadde samme dimensjon som flensen på akslingen. Motor og gear som jeg skal sette i båten er samme type som den som havarerte, men avstanden til boltene i flensen er altså forskjellig. Styringen i senter av flensen er imidlertid den samme. Noen som har tips om hvordan jeg best løser dette? Legger ved to bilder av dårlig mobilkvalitet Nauticatten Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Hei Etter bilde å dømme , ser det ut som om flensen på gearet kan taes av , visst om atte sånn , kan jo du visst den "gamle" flensen på den havarerte motor/gear passer , bytte over Et annet alternativ er å kjøpe ny klemflens til akslingen , en forholdvis enkel operasjon å skifte ... Du finner kansje rett type hos SLEIPNER MOTOR ? Lykke til :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
enter4u Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Ta kontakt med Moss dreieverksted på 69270210. De laga flens til meg.... billig Den blanke flensen dreide de opp med overganger til hullene også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Noen som har tips om hvordan jeg best løser dette? Hvis jeg var deg ville forsøkt tipset om å flytte over de gamle flensene. Hvis de ikke passer eller du ikke har dem lengre, ville jeg tatt av begge flensene og tilpasset dem til hverandre. Du får dem av med en kraftig avtrekker. Hvis ikke du har en selv er det mulig å få lånt/leid på et verksted. Deretter ville jeg tilpasset dem til hverandre, dvs boret nye hull, evt. i begge flensene. Hvis de ikke har samme ytterdiameter hadde jeg dreiet av den største så de ble like (bare så det ikke skal se så dumt ut ) Dersom de er gjenstridig å få av hjelper det med varme. Da er det om å gjøre å bruke en kraftig brenner så du får varmet flensen fort uten at akselen blir varm, da er du like langt. Du vil heller ikke varme så mye at du tar knekken på tetningsringene. Dersom det er uheldig å bruke varme der motor/gear står kan du bruke hydraulisk verktøy også. Ta kontakt med Moss dreieverksted på 69270210. Nå ser det ut til at trådstarter holder til i Bergen, så da er kanskje ikke "Moss Dreieverksted" stedet Det finnes nok noe mer sentralt for ham Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tidi Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Takker for gode svar. Hadde håpet at det bare var å skifte over flensen som stod på gamle gearet, men der var det forskjellig indre diameter. Passer ikke på akslingen som kommer ut fra gearet. Håper jeg greier¨å få av flensen som sitter på aksligen, slik at jeg kan få den tilpasset flensen på nye gearet. Ser at akslingsflensen ser todelt ut. Vil jeg få de to delene fra hverandre kun ved åløsne sentermutteren? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Sentermutter ? "normalt" sett er det enden av akslingen som stikker ut i enden av akselflensen , skulle gjerne hatt flere bilder for og bedømme , det er ikke en "overgang" som står festet på flensen da ? Er det bolter på baksiden som vi ikke ser ? Ellers er flensen "klemt" på akslingen med bolter , eller med "sett" skruer igjennom flens og ned i akslingen . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Magne A. Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei. Hva med å vurdere en Centaflexkobling nå når du er i området, disse må jo bestilles ut fra flens-akseldiameter-turtall og er anbefalt av mange for å fjerne vibrasjon og utligne noe feil med oppretting av motor, jeg skal sjøl sette på en slik nå i vår, så har ikke erfaringen med hvordan det blir selv enda.. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Hei. Centaflex er montert og den hjelper mye på lave turtall hvor 3 syl. Yanmar vibrerer endel. Nå er skuta kjørbar helt ned til tomgang uten at en får følelesen av at noe rister istykker. Har dog fått et problem med at den slapp akslingen på høyere turtall. Og ja den er skrudd til med moment som beskrevet ... Har noen hatt tilsvarende og løst dette, jeg skal forsøke å løsne alle boltene og trekke til på nytt med noe mer kraft enn beskrivelsen sier... Sitér dette innlegget Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Må visst vaske aksling og sentafleks med tynner eller rødsprit... Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei. Har nok en pipling av gearolje ut på akslingen/centaflex og derfor slapp denne. Tror nok dette må løses før jeg kan være trygg på at centaflex ikke slipper akslingen Min motor Yanmar 3HM35 har nå snart 2000 timer på seg og tror kansje den bør ut for å tettes her og der.....Annet feil med motoren er det ikke, går som en klokke uten røyk.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.