Hallais Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 En detalj til jeg ser på bildet i annonsen. Pullpit er smalere, fester står lengre inne på hyttetak. På 1978 mod er pullpitfestene lengre ute på hyttetak. Allikevel er det jo en Saga (Tror båten kan være 1975 mod.) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
:båt1 Svart 12.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 ja men dette er ikke så farlig jeg skal undersøke det Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Var billig, men litt liten motor kanskje. Ikke for stor, bare en vane sak det. 36 HK må da være mer enn nok i den. Husker jo barndommen i enn Saga 27 med 17HK VP uten at det le sagt at det var for liten motor. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Polarn Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Kjenner ikke Saga 27 godt nok til å mene mye om den, men jeg har kikket litt på den båten på et tidligere stadie. Så at det satt 49 perkins i mange av de og gjorde derfor opp en mening om at dette burde være en bedre motorvalg enn 36 VP. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Amfea Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei. Saga 27 er et meget bra valg. Den er god i sjøen, og har masser av plass ombord. Den kom nok originalt med Perkins 49 , men skulle tro den vil klare marsjfarten med en 36 hester også. Typisk fart på denne er rundt 7 knop, men vet om båter som marsjer rundt 12 da med flaps. Prisen er slettes ikke gale om båten er i god stand. Som nevnt så har Sagaeierne sitt eget forum http://www.sagaforumet.com/ og i tillegg en egen klubb der man kan melde seg inn: http://sagaklubben.no/ Lykke til med valget Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
bliss X Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Løp å kjøp. Saga 27 er en flott båt, og før jeg gikk over til seilbåt var det en saga 27 som lå i båsen. Tror ikke dette er en 1978 modell. Ville tippet på 1976, men det spiller vel egentlig ingen rolle. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Hei. Har hatt både en Sjømann 22 og en Saga 27. Saga`n er ikke vanskeligere å handtere enn en Sjømann. Begge disse båter er smale og kan oppfattes som rank når det gjelder sjø fra siden og på skrå bakfra. Etter min oppfattning så er Saga 27 en liten 27 foter men den ser bra ut til å være en snekke, overbygget harmonerer med tanke på størrelsen av resten av båten. Er motoren bra så er vel dette et greit kjøp. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Philonica III Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Aluminiums listene kom i 76 Sitter det en MD17D i den er motoren mellom 80 og 84 Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Løp å kjøp. Saga 27 er en flott båt,.... er en 1978 modell. Ville tippet på 1976, men det spiller vel egentlig ingen rolle. Lykke til Når jeg hadde Saga 27 i 20 år sier det seg selv at Saga 27 er en bra båt Turer fra Selje den ene "vegen" til Notodden den andre "vegen", ja vi kom oss fram i 7 knop også Tror også at Sagaer før 1978 hadde Volvo, min 78 mod hadde Perkins. Bare bemerket at aluminiumsvinduer kom tidligere enn 78, så muligens feil årstall i annonse. Hvis alt ser ok ut, løp og kjøp. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
bliss X Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Bare bemerket at aluminiumsvinduer kom tidligere enn 78, så muligens feil årstall i annonse. Kom ikke alu lister rundt vinduer i 1977 eller 1978? Leide en Saga en gang og den hadde gummi slik som den i annonsen. Jeg tror det var at 1976 modell jeg leide Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 motoren er byttet til en MD 17 for 2 år siden det sto en MD 3 tror jeg den heter det er nok karnsje en tidlig 76 mod ja men det spiller ingen rolle Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Den MD17 har jeg hørt vibrerer kraftig, stemmer det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
:båt1 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 vi hørte på motoren å det viberte litt men ikke veldig jeg er vant med MD7a så jeg vet hva vibrasjoner er Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Dette er billig, løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Kom ikke alu lister rundt vinduer i 1977 eller 1978?Leide en Saga en gang og den hadde gummi slik som den i annonsen. Jeg tror det var at 1976 modell jeg leide noen inlegg ovenfor sa jeg når aluminiumslistene kom! Dersom det er en 3000 serie er det en md17d uten gløding med automatisk kaldstart og ble produsert fra 80 til og med 84 Har denne motor i min båt og er meget fornøyd. Forjengeren heter md17c og ble produsert i 10 år før 17d kom. Største forskjellen er turtallet. Den ble økt fra ca;2400 til 3000 omdr. max. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 de fleste 3 sylindrede motorer vil vibrere litt spesielt på tomgang. Imanualen står tomgangen på 750-800omdr. Jeg har justert min til 950 og det er mye behageligere. Gass og gir må og instilles der etter.. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Kan vi gratulere med ny båt snart??? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 nei jeg driver fortsatt å diskuterer med min far jeg har lyst på båten men hvis mein far har rett i at denne blir for stor sitter jeg igjen med ingenting jeg får se men jeg har veldig lyst på den Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 (redigert) Si at det er så billig at det er dumt å ikke kjøpe. Båten har roligere bevegelser enn en sjømann nettopp fordi den er større og derfor blir du nødt til å ta det rolig til og fra kai. Man må tilvennes alle båter uansett. Si at du kan trene ved f.eks en bøye som du later som er en brygge. Lær deg å manøvrere båten mot den den første tiden, så blir det lettere når du skal legge til og fra. Merk deg om båten blir tatt av vinden o.l....... Redigert 13.April.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sjøman Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Det skjønner jeg godt. Si til faren din at det er jo bare og selge båten igjen,kanskje du til og med tjener noen kroner på den.Hvis du ikke mestrer å bruke båt av den størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 min far sier jo selfølgelig ikke at jeg ikke får lov til å kjøpe båten men jeg vil jo respektere hans mening siden han tross alt har hatt større båter siden han var 10 år gammel men hvisa jeg vil så kjøper jeg den Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Det høres ut som om du er en fornuftig gutt! Hør på faren din du. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Rimelig pris. Men på litt sikt må du nok påregne et motorbytte. Skal du ha nytt, så koster det fort 100 000,- Sjekk båtens byggenr. så finner du ut av hvilken årsmodell det er. Dersom dette er fjernet, er båten antakelig eldre, uten at dette har stor betydning. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 13.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 ja jeg tar hans mening i beregningen men jeg solget jo båten for en større båt forøvrig sier min mor "fyr løs, dette greier du du har jo såpass med erfaring så dette burde vel ikke være noe stort problem når du blir vandt med den" ja dette er vanskelig jeg selv tror vel jeg kan klare denne båten med litt trening å karnsje en ankerwinch Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 dette er en "liten" 27 foter, den er fin å håndtere. den perfekte ungdomsbåt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.