Jump to content

Er dette (bilde) en VHF antenne kabel?

nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har to store antenner som ser like ut på båten min. I den ene går det en svart kabel som det står "nek" på. I den andre går det en kabel som vist på bilde. Inne i båten ser det ut som det er den svarte som går til VHFen, og den avbildede til vanlig FM radio - men jeg vet ikke om det er skjøter eller fargebytter på veien. Den svarte er tynnere, og virker litt mykere enn den hvite.

MEN jeg synes jeg får så dårlige VHF signaler, så jeg kikket litt på antenna. Da så jeg bruddet som vist på bildet - men jeg er usikker på om det er VHF kabelen eller noe annet. Jeg tror det er FM radion basert på kablene som går inn i radionen og VHFen - men når jeg ser på tykkelse og stivhet (den hvite er altså stivest og tykkest) lurer jeg på om det kan være en feilkobling her. Bruddet (som er vanskelig å se på bildet) viser at denne antenna her har en veldig tynn, tynn tråd i midten, kapslet inn i et plastrør eller lignende.

Jeg har foreløpig ikke tatt av pluggen inn til VHFen for å se hvordan den andre kabelen ser ut inni.

vhf_kabel.jpg

På messa fikk jeg av en kar på Raymarine standen anbefalt å bytte antenna uansett, da slike antenner som svaier så mye som denne ødelegges innvendig (slik de er oppbygd) og derav sender og mottar over kun deler av antennepisken etterhvert. Han sa også at jeg kunne se på antenneledningen om hvem som var radio og hvem som var VHF - men her stopper det seg med kompetansen :crazy: Dersom den avbildede ikke er VHFen gjør jeg ingenting ennå - er det VHFen så blir det vel ny antenne og ledning.

Hvordan får man skrudd ut den hvite antenna for evt å se på festet(koblingen av ledningen i selve antennepisken? Så ikke det i det lille svarte hullet som kunne åpnes der ledningen gikk inn.

Dette så litt slitent ut, ja.

Jeg ville nok byttet ut både antenne, kabel og plugg.

Hvis det er skader, for eksempel i kabelbruddet på bildet, risikerer du å ødelegge

utgangstrinnet i vhf`en din hvis du forsøker å sende.

Du vil sannsynligvis ogs å få mye bedre mottaksforhold med ny antenne og kabel.

Du får kjøpt pakkeløsninger med ny antenne, inkludert kabel og plugg, hos Maritim og Seatronic fra ca. 500,-,

så dette er småpenger for å ivareta den sikkerheten som vhf`en er ment å være.

Du spør også om kabel; Den vanligste kabeltypen til VHF-installasjon er RG58 eller RG8-kabel.

Benevnelsen skal stå merket på kabelen.

.... må då vera minst 40 år siden RG8 var vanlig. I dag heiter kabelen som har erastattet den RG213.

Magne

Mulig det, Magne, tiden går av og til lynfort.

Like fullt kjøpte jeg noen meter RG8 hos Permo bare for noen måneder siden.

Tar du et kjapt google-søk, ser du fort at denne utmerkede coax-kabelen som tåler litt effekt og lengde uten nevneverdig tap,

fremdeles er i handelen mange steder.

Den største forskjellen på RG8 og RG213 er vel imidlertid at RG213 tilfredstiller militære spesifikasjoner,

men til gjengjeld er meterprisen omtrent det dobbelte av RG8.

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg låner denne tråden, siden jeg har et relatert spørsmål.

Disse to antennene på bildet, er det noen som klarer å se om det er VHF antenner begge to? Eller kan den ene være en gammel antenne til pr-radio?

antenner.jpg

Den minste av de måler selve antennepisken ca 70 cm. Den lengste er ca 105-110 cm. Den regner jeg med er til vhf-radioen, men er ikke sikker. Sliter litt med å følge kablene. Det hadde vært greit å vite om den andre antennen kunne brukes til vhf også. Da jeg trenger å koble opp en radio til.

Den til høyre er veldig lik den bruttern har på sin Ancas 24, og som er til PR. Altså den som er like tykk hele veien ned.

Men det bør nok måles uansett hvis man skal være 100% sikker :)

På båten min har jeg 1 VHF pisk og 1 PR pisk. PR pisken er lengst. Men det behøver jo ikke bety at det er slik hos deg også.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Hvordan vil et SWR meter gi meg svar på hvilken type antenne det er? Jeg må spørre, for her er jeg grønn....Er jeg heldig, kan jeg kanskje få tak i et slikt et.

Det står ikke noe som helst på noen av antennene. Har løsnet de fra festet og sjekket. Mulig det kan ha vært en merkelapp der, men den er i så fall borte for lenge siden. Antennene er ikke akkurat nye, men jeg hadde ett lite håp om at de skulle få leve litt til før jeg eventuelt bytter de, så sant de er brukandes til det jeg har tenkt.

Hvordan vil et SWR meter gi meg svar på hvilken type antenne det er? Jeg må spørre, for her er jeg grønn....Er jeg heldig, kan jeg kanskje få tak i et slikt et.

Permo på Rolvsøy har sikkert rimelig enkelt SWR metere til salgs (de ligger bak Stabburet på Rolvsøyveien)

Husk også å få med en ledningsstump med plugger mellom swr meteret og radioen....

Jeg har tilsvarende, Men det er en VHF og en 450 antenne. Kan det være noe slikt?

Ja, det kan godt være en 450 antenne. Den er ikke ny, det er sikkert. Jeg har faktisk ikke tenkt i de baner. Men det var vel kanskje ikke uvanlig å montere ekstern antenne på 450-telefonen.

Hvis det ikke kommer en løsning ellers, så skal jeg ha tipset om Permo i bakhodet. :smiley:

Har man en gammel 450MHz mobiltelefonantenne, kan en bruke denne til internett dersom en har ICE mobilt bredbånd. ICE overtok disse frekvensene da NMT450 ble nedlagt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...