atlebj Startet 13.April.2010 Del på Facebook Startet 13.April.2010 Hei. Eg må trekke igjennom et nytt fall i masten, i den forbindelse så må eg komme meg opp i mastetoppen. Måten eg har tenkt og gjere det på er ved bruk av klatresele, koble til fallet for storseil og sikre med fallet fra spinnakker og bli vinsjet/klatre opp. Det eg lurer på er om fallet til storseilet tåler det? Er av eldre dato. nokon som har erfaring med dette? andre måter? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Få en person til å vinsje deg opp samtidig som du klatrer. Kan bli veldig tungt med en liten vinsj hvis du ikke hjelper til med å klatre. Knyt storseilfallet i selen, ikke bruk kroken! Og så sikrer du med et fokkefall, bomløft, spinakkerfall eller hva som høver. Ikke bruk kun storseilfallet! Går nok bare bra å komme seg opp i masten, men tenk sikkerhet.. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
atlebj Svart 13.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2010 Takk for raskt svar! Tenker såklart sikkerhet først, er ubehagligt langt ned fra toppen av masten Nett kjøpt seilbåt, så er ikkje kjent med kor masse kva tåler på den, med ettertanke så trenger eg sikkert to stk, ein til og hjelpe meg opp og en til og passe fallet som eg bruker som sikkerhet. Da får eg be til værgudene at det blir fint vær i helgen slik at eg får ordnet det da Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Hei Kontroller alt du kjem til av splintar og terminalar på dekk før du klatrar opp. Kontroller slikt fortløpande etter kvart som du klatrar opp. Dersom du synest falla er slitne, så skift dei før du klatrar opp. Det kostar ikkje mykje på ein såpass liten båt. Planlegg jobben før du klatrar opp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
atlebj Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Takk for rådet Ask, har byttet litt allerede,men skal følge med på det. Hadde det gått og tred igjennom et klatretau(tenker da vis en fester klatretauet i enden på f.eks storseil fallet og trekker igjennom) er det plass i masten til det? Det hadde vert det beste slik eg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Trekk gjennom, bytt det slitne storseilfallet først, det er mer enn sterkt nok, kontra klatretau. Bruk strekkfast Dyneema 8mm, så du slipper du etterstramme polyestertau som strekker seg mens du seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Et spørsmål i den forbindelse: Hvordan blir det med stabilitet med ca 100kg mann og utstyr i toppen av masten (9 - 10m over vann) kontra ca 1000kg jern ca 1m under vann? Jeg inbiller meg at Maxi 77 har mastefoten på dekk, og da er det muligens ikke så avskrekkende å vippe ned masten (muligens ved hjelp av en mastekran) for å tre i fallet. Det var det jeg gjorde med hjelp fra endel venner da jeg måtte tre i et fall på nytt på den gamle Junker 26-en. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 (redigert) En maxi 77 fikser fint en voksen mann i toppen stabilitetsmessig. Ellers enig med opus. Bytt fallet med et 8mm dynemafall. Det er sterkt nok til å heise bilen din opp i masta... Redigert 14.April.2010 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
atlebj Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Masse bra inspill her! Takk for tips Opus, har vert i kontakt med mer seilvante folk enn meg sjøl som mener fallet er ikkje så slitt som eg ville ha det til, så kommer til og beholde det som er på båten no. Xtian, har ikkje tilgang på noko utstyr for å hjelpe meg, så trur eg prøver og klatre opp, etter innspill her så trur eg det skal gå greit. Problemstillingen med stabilitet med en person med lavt tyngdepunkt opp i masten hadde eg ikkje tenkt på, takk for svar på det sun flyer. Hygligt forum, raskt og presise svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.