Jump to content

opp i mast på maxi 77

atlebj

Recommended Posts

Hei.

Eg må trekke igjennom et nytt fall i masten, i den forbindelse så må eg komme meg opp i mastetoppen.

Måten eg har tenkt og gjere det på er ved bruk av klatresele, koble til fallet for storseil og sikre med fallet fra spinnakker og bli vinsjet/klatre opp.

Det eg lurer på er om fallet til storseilet tåler det? Er av eldre dato.

nokon som har erfaring med dette? andre måter?

Takk for svar. :smiley:

Få en person til å vinsje deg opp samtidig som du klatrer. Kan bli veldig tungt med en liten vinsj hvis du ikke hjelper til med å klatre. Knyt storseilfallet i selen, ikke bruk kroken! Og så sikrer du med et fokkefall, bomløft, spinakkerfall eller hva som høver. Ikke bruk kun storseilfallet! Går nok bare bra å komme seg opp i masten, men tenk sikkerhet..

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Takk for raskt svar!

Tenker såklart sikkerhet først, er ubehagligt langt ned fra toppen av masten :smiley:

Nett kjøpt seilbåt, så er ikkje kjent med kor masse kva tåler på den, med ettertanke så trenger eg sikkert to stk, ein til og hjelpe meg opp og en til og passe fallet som eg bruker som sikkerhet.

Da får eg be til værgudene at det blir fint vær i helgen slik at eg får ordnet det da :smiley:

Et spørsmål i den forbindelse: Hvordan blir det med stabilitet med ca 100kg mann og utstyr i toppen av masten (9 - 10m over vann) kontra ca 1000kg jern ca 1m under vann? Jeg inbiller meg at Maxi 77 har mastefoten på dekk, og da er det muligens ikke så avskrekkende å vippe ned masten (muligens ved hjelp av en mastekran) for å tre i fallet. Det var det jeg gjorde med hjelp fra endel venner da jeg måtte tre i et fall på nytt på den gamle Junker 26-en.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Masse bra inspill her!

Takk for tips Opus, har vert i kontakt med mer seilvante folk enn meg sjøl som mener fallet er ikkje så slitt som eg ville ha det til, så kommer til og beholde det som er på båten no.

Xtian, har ikkje tilgang på noko utstyr for å hjelpe meg, så trur eg prøver og klatre opp, etter innspill her så trur eg det skal gå greit.

Problemstillingen med stabilitet med en person med lavt tyngdepunkt opp i masten hadde eg ikkje tenkt på, takk for svar på det sun flyer.

Hygligt forum, raskt og presise svar!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...