Jump to content

Septikkvern til besvær

kito

Recommended Posts

Ifm at jeg i vår kjøpte ny båt oppdaget jeg bla at septikkverna ikke virket og den ble derfor skiftet.  Selger opplyste meg at han alltid hadde kjørt toalettavfallet rett i sjøen uten å gå via septiktanken.  Etter bare 4 uker stoppet den nye kverna, og min første tanke var at noe hadde tettet den slik at før en evt reklamasjon så ville jeg sjekke selv.  Jeg oppdager da til min forferdelse at kverna er montert opp ned.  Dvs at innsugning og utblåsning er over motoren og at nederste del står lavere enn lensepumpa med den konsekvens at motordelen av kverna står delvis under vann hvis det er vann i kjølen.  (installasjonen er original fra fabrikk mao helt talentløs)

For å gjøre historien kort så demonterer jeg kverna og ser begynnende korrosjon samt at børstene har satt seg med den følge at kverna ikke virker.  Fikser kverna med crc og grundig rengjøring for deretter å montere den riktig vei samt høyere.

Nå oppdager jeg at den går motsatt vei enn før, noe jeg løser ved å snu strømledningene.

Allt funker, men hvorfor hadde den snudd retning?  Jeg er veldig sikker på at jeg har montert riktig.

MVH

Kito

Det er ikke umulig at hukommelsen svikter  :smiley:, men fra motoren på kverna, som ligner en dynamo, går en rød og en sort ledning til en sukkerbit.  Derfra går en sort og en brun ledning videre og før jeg koblet fra så jeg at sort gikk mot sort.  Børstene kan ikke feilkobles da ledningene ville måtte ligge i kryss, så det må nok være noe annet jeg har gjort feil.  Trur eg..

Men så lenge det fungerer så er det vel ikke noe å bekymre seg over.  Det som er bekymringsfullt er at en anerkjent båtprodusent (Fairline) lager en slik patent.

Kito

Du har vel gjort samme tabba som meg da. Demontert pumpa full av energi og tiltakslyst. Nå var ikke rotasjonen på pumpa snudde riktig nok,men en slange var plutselig for lang og den andre var for kort..... Jeg var til og med så pudding i hue at jeg spurte nabo båten om råd :flag: Han lo fælt gitt og snudde underdelen av pumpa 90 grader. Voila! Da passet alt og jeg rista på hodet et kvarters tid  i tilfelle det var hørbart at hjernecella hadde falt ut av holderen sin. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...