Vikane Inlander Startet 13.April.2010 Link til dette innlegget Startet 13.April.2010 Har kommet over en båt som ligger sunket med påhengsmotor påmontert. Båten ser grei ut, og kan helt sikkert berges, men hva med en motor som har ligget en stund under vann ? Har antageligvis gått med under isen i vinter, hvor lenge kan noe slikt ligge i sjøvann før det blir uopprettelige skader ? Er snakk om en ca 10-15 år gammel yamaha to takter, på mellom 6 og 10 hk. Hva må man gjøre om man får slikt opp, putte den rett opp i ferskvann, for så å ta den opp og dynke med 656 eller tilsvarende, noen som har erfaringer med slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Når du tar den opp er det hvertfall viktig å spyle hele motoren både utvendig og innvendig før saltvannet tørker. ville tatt av forgasser og plugger slik at du får ut saltet. Så er det vel å sause motoren inn med 556 eller tilsvarende. Jeg har hørt at elektronikken kan fungere fint etterpå,men bli ødelagt over tid etter saltvann bading,men har ingen erfaring med det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 En påhengsmotor er en herlig blanding av lettmetaller, stål og diverse. Når den har ligget noen måneder i en god elektrolyt som sjøvann, da må du regne med at tæringsprosessen er kommet godt igang. I tillegg har du det elektriske, med strømledende sjøvann som har trengt inn hvor det bare kan tenkes å være mulig. Sagt på en annen måte: jeg tror ikke du skal regne den motoren for å ha noen verdi Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vikane Inlander Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Den har visst ikke ligget under mere nn max en måned, uten at det betyr noe kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Alt kan repareres, det store spørsmålet er hvor mye skadet den er! Jeg ville ha hevet den, skylt motoren godt i ferskvann og så lagt den i et kar med ferskvann over natten. Deretter tømt den for vann i sylinder og veivhus, og gitt den en omgang med 6-66 i sylinder og gjennom innsug mens du drar motoren rundt. Derretter ville jeg ha rengjort forgasseren, fylt på ny bensin og prøvd å starte. Om den starter, ville jeg latt den gå en halvtimes tid for å få smurt den opp og tørket litt rundt omkring. I ettertid kan du få problemer med irr i kontakter m.m., men det problemet kan tas senere. Båten er det letteste, bare å heve den og vaske den godt... Om eieren av båten lar deg overta den billig kan det jo være et forsøk verdt, men jeg ville ikke ha regnet inn noe særlig mye som verdi på motoren når den har ligget under vann en måned. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Molinari Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Jolla til guttungen gikk ned natt til i går, og det var en meget slukøret 15 åring som ringte pappa !! Dette er en gammel GH10, enkeltskrog med en Yamaha 9,9. Den ligger nå med bauen opp og motor ned, med en snau meter over vannflata. Har ikke lyst til å dra den noe særlig, for å unngå å skade motoren/propell. Hva er smartest i slike tilfeller for å få dette på land? Vil det være å dykke ned å skru løs motor og feste et tau i den, og dra den forsiktig til land via en annen jolle og heise den opp på brygga. Så få snudd jolla med bunnen ned og se om man får begynt å øse den tom for vann? Eller er det smartere metoder? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Høres ut som en grei metode det! Spyl motoren med ferskvann, tøm den for vann innvendig og få start på den samme dag som du har fått den opp, og la den gå seg god og varm. Jolla får du lett opp når først motoren er av. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Omega123 Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Det er jo bare å få tak i noen blåser fest tau i båten å dra dem nedover, båten vil jo sakte komme opp, dra den inn mot land , bruk litt tid , eller tomme blåser og en liten kompressor, skal ikkje så mykje til, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Molinari: En 10 foter med 9.9 er bare å ta opp. Trenger ikke noen spesielle triks eller drive med dykking osv. Men en annen jolle er kjekt, og ta med bøtte. Badebukse er forresten også greit så kan du stå oppi uten å tenke på hvor kanten på støvlene går. Sitér dette innlegget Link to post
Molinari Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Molinari: En 10 foter med 9.9 er bare å ta opp. Trenger ikke noen spesielle triks eller drive med dykking osv. Men en annen jolle er kjekt, og ta med bøtte. Badebukse er forresten også greit så kan du stå oppi uten å tenke på hvor kanten på støvlene går. Bare å ta opp. Og hvordan pleier du å gjøre det, da må du forklare? Det er ikke noe pen strand eller liknende i nærheten, det er bratt fjell, og ei høy brygge. Hvordan ville du gjort dette da? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 To båter, tau og pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) Jeg syns det er greit å samle sammen historier om sunkne joller med påhengere på, på ett sted, her i denne gamle tråden. I tilfelle flere opplever det. Ettersom så skjedde, jolla rundt og påhengeren neddykka, her rett før helga, tar jeg oppsummeringa nå. (Særlig siden motoren går akkurat like godt/dårlig som før). Det regner på Vestlandet, vanligvis om høsten. Da blåser det også, slik at bølgebevegende pumper lenser friskt unna. Min flatbunnede Withjolle, i plast, fra sekstitallet, ruller fint lite, så om det altså regner mye, og det ikke er særlig vind, og dermed ikke videre bølger, lenser ikke pumpa. 6.-7.april regna det heftig: 50mm på et døgn. Jolla har ligget med motoren på (6hk Yamaha 2005 mod.) og bikker således nedpå akter, altså slik at baugen beveger seg ørlite grann mer enn om den ligger flat. Dersom det er vind over 5m/s. Det var det ikke. Dønn stille, dønn vått, så vått at du blir våt av å være i det mellom bygene, fordi det er så uhyggelig fuktig luft at det er vanskelig å si hva som er begynnelsen på havet og hvor himmelen er. Det er som å være inne i ei sky. Nå er det sjølsagt ikke stille på fjorden, sjøl om det ikke blåser. Det kommer skip. Hurtigruta på vei opp og på vei til Nøstet, Snøggbåter nordover, og tilbakatt. Halvannen sandstrand på vei fra Eikanger til Norcem. En slepebåt. En fregatt eller noe anna som skal testes utmed Kjerrgarden. De lager bølger. Ikke til pumping, ikke slik muntert opp og ned, ned og opp, nei. Brå kast, baugen opp, rævva ned, og så er det gjort. Vannet fosser akterover, kanskje går det en gang, neppe tre eller sju. Vips er båten kantra. I hvert fall lå den slik fredag morgen, tre timer før vi skulle ta helga på hytta. Hyttetur er altså så verdifullt at en skarve Yamaha må kanskje gå fullstendig dukken framfor å forstyrre det opplegget. Barnet skulle på avlastning (det er vi som har avlastning) klokka 14. Floen var på topp, som ikke var så fryktelig mye, et A4 ark under bryggekanten, klokka ni. Men noe måtte det vel gå an å få til? Jeg har vinsj på brygga. Mekanisk. Og ruller på kanten. Om det er høy flo, kan jeg dra opp både strandebarmar og jolle så og si for hånd, men er det ikke høy flo bruker jeg vinsj. Nå lå båten med akterenden inn, og ned, og det er lenge sida tauet danna sløyfe slik at jeg kunne dra den tilbake uten å senke bøya. Altså fikk jeg bare dratt båten inntil brygga med motoren i veien. Ettersom vi altså bor ved Byfjorden, har jeg ikke slik moderne brygge med skansekledning i grønne materialer helt ned. Brygga er bevisst laga slik at all sjø kan passere gjennom den. Det er til og med hull på innsida. Det var det som ble lykka. Jolla var umulig å snu. Den saug seg fast i sjøen. Enda mer stabil oppned enn nedopp. Fortøyninga var festa på ene sida, så da jeg nesten hadde sliti av sene- og muskelfester fra andre fingerledd til femte nakkevirvel, og sjøen svant lengre og lengre ned, så jeg det. Båten bikka over på sida, og ble hengende slik! Med vinsjen dro jeg den så høyt jeg kunne, så den ble stående på kant, kjørt fast i brygga, spent mellom oppdrift, wire, tyngdekraft, og den voksne manns trass. Med joggebukse og gummistøvler blir det så gjort vårens første bad, til midt på låret. Tamp rundt motoren, og så var det bare å skru den av, og slippe den i hengende hiv. Båten retta seg straks den ble slept tilbake, fravristet motorens forbannelse. Da var klokka ett. Strandebarmaren sto med regnvann til opp på tredje bord. Lokket ble tatt av påhengeren, og så ble den satt oppned oppi trebåten. Proppen i. Det som var av pøser og bøtter ble helt oppi, og så ble det å ause vann opp på motoren, til saliniteten var tynna ut. Jolla nesten lensa seg sjøl, så halv to var jeg oppe ved huset, pakka snippasken og dro på hyttetur just in time. I dag var jeg nede og henta motoren. Gud bedre så tunge og uhåndterlige slike påhengere er! Det skulle da vel vært mulig å finne opp en bæremeis for slike? Sist jeg var på sportsbutikk, hadde de mesta klær der. Og joggesko til flere fører og vegbelegg enn det finnes i Midthordland, Nordhordland, Gulen, Indre og Ytre Sogn og fjordstrøka uttafor. Men bæremeis til påhengsmotorer? Niks! Jeg tenker på det hver gang jeg skal opp gjennom vått gras, lyng, og belaster knær og haser, lumbago og isjias, og kakker propellen i noe hardt, eller det forbaskade skrustellet i tjukkleggen. Men gjør jeg noe med det? Vel oppe ble påhengsen spylt med hageslangen, og satt til tørk, mens jeg samla remedier. Jeg er, som tidligere ytra, ingen motormann. På den annen side er ikke en slik påhengs verden mest avanserte høyteknologiske nanogreie. Det ble derfor skrudd opp det som så enkelt ut å skru opp, og så ble det som var avskrudd og de åpninger som åpenbarte seg spyla med bensin, rustløser og andre sprayer jeg hadde. I kjelleren fant jeg en klut som ingen kom til å savne, og på dass en dassrull. Med litt sandpapir og en tannbørste var snart alt ganske pent. Til og med de rustne tennpluggene - som sikkert har vært rustne et års tid - så behagelige ut etter ei stund. Deretter henta jeg tenåringssønnens hårføner (de har det i dag), og så ble den brukt til å tørke alt som burde være tørt. Føneren ble limt fast foran hvert tennplugghøl a fem minutter. Etterpå ble det dusja mildt med 2% oljeblanda bensin og lufttørka under takskjegget til uthuset. Så skrudde jeg den sammen og starta motoren. Den røyk litt mer enn vanlig, men nå aner jeg egentlig ikke hvor mye den ryker på litt turtall på tomgang under takskjegget til uthuset, sånn til vanlig. Jeg pleier ikke å la den gå på tomgang. Er vanligvis opptatt av å komme meg snarest ut på fjorden for å finne pale, lyr og makrell. Ja, den ryker litt. Men den går, jamnt og trutt! Så sånn var det. PS Jeg har video av tredje oppstart, og skal finne ut av hvordan den kan vises. (Første start var tørr, andre sendte kaskader ut av søplekassa etter forsøksvis bakking inni den. Den tredje var en audiovisuell nytelse) DS Redigert 11.April.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Deler min oppskrift, utviklet fra mange gode råd og noen hundre motorbadinger... (2T motorer) Ikke ta motoren opp på land før alt er klart. Sett motor på stativ. Spyl alt utvendig med ferskvann. (ikke spyl inn eksosen) Ut med plugger, av med forgasser og innsug (legg delene i en bøtte diesel, ikke la det tørke !!!) Spyl ferskvann vekselvis inn i bunnkasse og tennplugghull 10sek i hver mens du drar alt du orker i startsnor, min 15min Sett motor opp ned i en murerbøtte el lignende med diesel dra i snora i 5 min La den ligge opp ned i bøtta over natta Demonter forgasser og innsugsdeler og legg delene direkte i diesel. Blås forgasseren ren med moderat bruk av trykkluft Sett motoren tilbake i stativ med et stort fat under. Dra i snora i 5 min. Bruk trykkluft inn i bunnkasse og plugghull mens du drar i snora i 5 min Monter innsug og forgasser og plugger, spyl ren bensin gjennom motorens slanger og besinpumpe/filter før du kobler slangene til forgasseren. Åpne flotørkammer dreneringsskrue og pump igjennom 2 desiliter bensin med pumpen på slangen. Steng dren. Koble til vannkjøling (muffe, vannkar eller vannpose rundt girhus) motor må IKKE startes uten kjøling. Start motoren på ny bensin, gjerne 4% TCW3 olje (ikke bruk av den tanken som har vært under vann!!!!) kjør i en time på stativ. Monter motor på båt så raskt du kan og kjør en time eller mer. Jo lengre denne turen er jo bedre blir det ferdige resultatet.... hensikten er å fordampe alle vannperler og erstatte alle saltkrystaller med 2T olje Først nå er det noen vesentlig hensikt å spraye motoren med lurium... CRC 556, X40, +++++ Først nå kan den tørke.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Molinari skrev On 11.9.2013 at 15.30: Bare å ta opp. Og hvordan pleier du å gjøre det, da må du forklare? Det er ikke noe pen strand eller liknende i nærheten, det er bratt fjell, og ei høy brygge. Hvordan ville du gjort dette da? Du skrev jo ikke noe om kystlinja nær jolla da :-) Nå som så mange år har gått, hvordan gjorde du det? Selv ville jeg fått lånt ei anna jolle, en større, dradd i fortøyninga til baugen på den sunkne jolla kom opp, prøvd å taue den og løfta i baugen. I det øyeblikket en har ripa over ville jeg lagt langsetter og trådd til med ei bøtte mens jeg stod i "hjelpebåten". Og når en har ute nok vann ville jeg gått over og øset den tom. Ja jeg har lekt og veltet, rettet og øst robåter før :-) Men faktisk ikke med 9,9 bakpå, det er jo noen kilo men tipper det vil være håndterbart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.