baatlivet Startet 13.April.2010 Del på Facebook Startet 13.April.2010 Hei Har nå bestemt meg for å installere en lanterne på min 14 foter, siden den blir brukt endel om kvelden til fisking Har en slik lanterne med grønn/rød: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Navigasjonslys/Lanterne/ Når jeg koblet denne med jording direkte på batteri, og strøm på bryterpanel, resulterte dette i at sikringen på panelet hoppet ut med en gang. Lurer derfor på hvordan jeg skal koble denne og om jeg evt. må ha et relè av noe slag? Håper på raske svar og god hjelp, slik at jeg raskest mulig kan bli synlig i mørket Sitér dette innlegget Link to post
Lykken VI Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 hei Sikringen din er kansje for liten til at du kan koble på lanterna. Hvorfor tar du ikke ut strømmen, både pluss og minus , fra batteriet? (Med egen sikring og bryter) Ellers så har du koblet feil, sjekk koblingene i lampa også... Lykken V Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Zach Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Så denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=66693 Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 13.April.2010 Del på Facebook Svart 13.April.2010 Du bør ikke trenge noe rele til denne. Skal ikke trekke nevneverdig mye strøm maks 2-3 Amp avhengig av hvor mange pærer det sitter i den og hvor kraftig de er. Nå vet jeg ikke hvor kraftig sikringen din er og mye du belaster den med anre ting. Dette bør du finne ut. Det virker som du på en eller annen måte kortslutter det hele. Uansett skal denne tilkoplingen være såre enkel. prøv å kople lanternen rett på batteriet en veldig kort periode for å se om den lyser. Gjør den det er alt i orden med den. Gjør den ikke det men det kommer gnister og ledningen blir fort varm er det kortsluttning ett sted inne i lampa./fabrikkfeil. Men kople da FORT tra igjen med en gang. Eventuelt kan du måle mellom tilkoplingsledningene på lampa med et ohm-meter. Er det tilnærmet 0 ohm er det kortsluttning. Enkelt sagt. Den ene ledningen skal rett på batteriet eller et sted der du har minus (jord) Den andre skal til plus igjennom en sikring og en bryter. Lykke till!! Sitér dette innlegget Link to post
baatlivet Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hmm...var ned i båten i dag og koplet opp egen bryter med strøm/jording direkte fra batteri. Intet lys. Tok deretter å koplet +/- kablene direkte på batteri... da smalt det, og kablene vart veldig varme! Vil dette si at det er fabrikk feil og den kan reklameres på? Tror ikke jeg har kvittering på denne... er Biltema veldig nøye på slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Tydeligvis en feil i lanterna ja! Men Biltema pleier ikke være vanskelige med denslags, så bare stikk innom dem du! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Deiligerfjorden Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ja, det hender de er det, men dette er jo en grei feil for dem å se. Husk at om du betalte med kort har du kvitering i nettbanken din. Om det skulle bli et problem av det, er det sikkert ganske enkelt å fikse lampa også. Det er bare å måle seg frem, eller det kan også hende at du ser det med en gang. Ta ut pæra/pærene og se om du har kontakt mellom + og - med et multimeter, er det det, så leter du etter issolasjon som er skadet er synlige ledninger som ligger intill hverandre. Jeg har ikke sett på disse, men har du selv koblet til ledninger i lampa eller var det ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
baatlivet Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Fulgte ikke med kabler til lanterna... de har jeg koblet selv. Har også fått en venn av meg (som har gjort det før) til å se over, og han vart ikke mye klokere en meg på den lanterna... Så blir vel Biltema i løpet av måneden da, og få byttet den Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Eventuelt kan du måle mellom tilkoplingsledningene på lampa med et ohm-meter. Er det tilnærmet 0 ohm er det kortsluttning. Motstanden i en kald glødelampe er tilnærmet 0 ohm, så han bør ta ut pærene for å få noe fornuftig resultat av en slik måling. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
JonnyBoy Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 (redigert) Normalt på disse lanternene er det en plate oppe og en plate nede med en sofitten pære mellom. Det skal godt gjøres å koble feil, men det er også liten sannsynlighet for at selve lanternen er defekt, ettersom det er god avstand mellom polene. Kanskje er det pæra som er defekt? Ta av glasset på lanterna og ta et (nær)bilde som du legger ut her, så får du korrekt svar før du rekker å tenke deg om. Redigert 14.April.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
baatlivet Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Slik ser den ut Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Var litt uskarpt bilde, men hvordan har du festet ledningene? Har du brukt kabelsko? Ser ut som det ligger noen ledningsstumper inni der, men det er vanskelig å si. Kan det være løse kordeller i kabelen som ligger over mot andre polen og gir kortslutning? Blir det kortslutning og varme ledninger om du fjærne pæra? I så fall ligger feilen enten i lampehuset eller kablene. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
baatlivet Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Beklager dårlig bilde, men mobilkamera var eneste jeg hadde tilgjengelig. Kablene var festet med kabelsko ja. Er ingen ledningsrester inni lanternen. Har ikke prøvd å fjerne pæra nei, så det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.