Merlis Startet 14.April.2010 Del på Facebook Startet 14.April.2010 (redigert) Hei igjen! Jeg satt meg ned om mandagen og tenkte på hva jeg må kjøpe inn til motoren min i år før jeg slipper ut båten for å ta en liten service på den. Altså bytte olje osv.. Da kom jeg plutselig på en ting... På høsten da jeg tok opp båten ba jeg om vinterkonservering. I går ringte jeg ned til båtforhandleren hvor båten min står vinterlagret ute på en stor plass. Jeg spurte om de hadde vinterkonservert drev og motor slik som avtalt. Dette får jeg som svar: "Hmm.. Nei, du sa du bare ville ha konservering på drevet fordi du ville ta motoren selv". Det er greit nok, for det ba jeg de om for jeg visste om en der nede som jeg kjenner litt som kunne ta dette en dag etter jobben og hjelpe meg med det. Men jeg husker bare ikke nå om han gjorde det. Jeg fikk aldri noe beskjed om at det var gjort eller hvordan det gikk.. Så nå etter den værste vinteren vi har hatt på mangfoldige år håper jeg virkelig at det er frostvæske i motoren eller at den er tappet for vann.. Det jeg lurer på nå da er: 1. Hva er det værste som kan skje dersom det er vann? 2. Hva er det minste som kan ha skjedd dersom det er vann? Setter meget stor pris på alle forslag og all hjelp jeg kan få.. Har lært meg at å stole blindt på andre ikke kan være spesielt lurt.. Mvh Jonas Redigert 14.April.2010 av Draco 18DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det verste som kan ha skjedd er vel at blokka er frosset i stykker i alle ender. Men du må nesten komme med litt mer informasjon da. Er motoren ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Huff.. Det høres ekstremt dyrt ut =( Hva kan det koste sånn ca, dersom det er helt sprengt? Motoren er ferskvannskjølt. Det er et lukket system på motoren. Derfor tror jeg og håper veldig på at det har vært frostvæske der fra før av. Jeg kjøpte båten i høst. Og fordi det er et lukket kjølesystem på disse motorene vil jeg vel kanskje tro at det er fylt med frostvæske? Men jeg er selvfølgelig ikke sikker, og det er dette som bekymrer meg noe så forferdelig.. Om alt er ødelagt veit jeg ikke om jeg kan ta meg råd til å fikse båten i år grunnet så mye annet som koster penger rundt meg nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei Sånn generellt sett (uavhengig av motortype) vil en ferskvannskjølt motor ha frostvæskeblandet vann på motoren. Noen systemer renner rimelig tomt for saltvann når de stanses og vil derved ikke fryse i saltvannskretsen. Derimot er det noen som det blir liggende igjen saltvann i mye av systemet f.eks oljekjølere. På motorer med høyt montert saltvannsfilter kan hele systemet bli stående fullt av saltvann slik at store frostsprengingskader kan oppstå i fra impellerpumpe og varmevekslere/oljekjølere. Får håpe dette har gått bra for din del. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 HeiSånn generellt sett (uavhengig av motortype) vil en ferskvannskjølt motor ha frostvæskeblandet vann på motoren. Noen systemer renner rimelig tomt for saltvann når de stanses og vil derved ikke fryse i saltvannskretsen. Derimot er det noen som det blir liggende igjen saltvann i mye av systemet f.eks oljekjølere. På motorer med høyt montert saltvannsfilter kan hele systemet bli stående fullt av saltvann slik at store frostsprengingskader kan oppstå i fra impellerpumpe og varmevekslere/oljekjølere. Får håpe dette har gått bra for din del. Motoren er en Mercruiser 470 rekke 4'er på 170 hk. Den har i allefall lukket kjølesystem og vil derfor tro og håpe at det er frostvæske i beholderen. Men er jo ikke sikker på dette.. Men du Alegria mener at det er frostvæskeblanding uansett dersom det er et lukket kjølesystem? Det gir meg jo et håp til dersom det var det du mente? Jeg mener forrige eier sa det var frostvæske i den og ikke vann, men dette er jeg ikke sikker på.. Er bare så utrolig kjedelig at en misforståelse kan bli så dyr som denne =( Men dersom det værste har skjedd, stopper dette på 20-30 tusenlapper da, eller snakker vi mye mer? Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei igjen Frostvæska brukes for å hindre korrosjon i tillegg til å frostsikre. Du vil jo se det på fargen på vannet i ekspansjonstank/ varmeveksler. Du kan jo også måle frostsikkerheten med en frostvæskemåler. Mest sannsynlig har du frostvæske på "ferskvannskretsen". Åpner du lokket og det er vann der er du nok berga. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ferskvanssiden er vel oftest forstvæske/vann pga rusthindring. Sjøvanssiden derimot bør alltid tømmes for sjøvann og frostsikres(konserveres), siden sjøvann fryser ved rundt -7. Det som ryker på sjøvannssiden er vel oljekjøler, varmeveksler, sjøvannspumpe. Noe jeg har glemt?? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Pathfinder Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei Jonas Nå må du ikke ta alle sorgene på forskudd. For det første har alle motorer frostveske i systemet. Hvis ikke ville motoren din ruste fra innsiden. Så selve motoren har nok klart seg vil jeg tro. Ta deg en tur i båten å se hvordan ting ser ut. Lurer du på hvor mye kulde frostvesken tåler kan du sikkert få låne et måleinstrument på en Statoilstasjon, eller ta med en "vannprøve" Det som er skummelt i ditt tilfelle er saltvannskretsen. Varmeveksler, vannpumpe etc. en som sagt. Ikke psyk deg ned før du vet hva som er skjedd. Forhåpentlig står alt bra til. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Takk for god hjelp og gode råd! Hva skulle jeg gjort uten dere? =D Nå føler jeg meg faktisk mye tryggere på at det blir en fin sesong på vannet i år også! Jeg har det fortsatt i bakhodet, men det hjalp veldig med litt beroligende tilbakemeldinger! =) Så igjen, tusen takk skal dere ha! Jeg skal dra bort til båtforhandleren i pausen min på jobben og få sjekket ut dette. Jeg klarer ikke vente lenger! Jeg fikk så vidt sove i natt fordi jeg bare lå å tenkte på hvor kjipt det hadde vært dersom blokk og mye mer hadde tatt kvelden.. Men er det skader for 15-20.000 er ikke det noe problem. Det er om det runder 20.000,- at det ikke lar seg gjøre for meg nå å fikse det. Men, håper på at det er slik dere sier som har greie på dette, at det er frostvæske i motoren. Alt på motor har vært gjort på verksted før min tid, så regner mer at de veit hva de gjør. Jeg selv skal begynne å ta alt selv når det gjelder motor fra nå av, slik at jeg slipper å sitte å bekymre meg og være frustrert pga. misforståelser en gang til. De tankene jeg hadde i hodet i natt unner jeg ikke min værste fiende engang. Det var forferdelig! =( Men nå, for første gang på to dager kommer smilet frem og jeg føler meg lettet igjen! Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei igjen! =) Var nede hos båtforhandleren i pausen, og de hadde vinterkonservert motoren også! Da er det bare fryd og gammen! Da blir det nok en fin båtsommer! =) Ingen bekymringer! Til og med dynamoen og starter ser ut til å ha overlevd vinteren da de hadde prøvd å starte den opp og alt hadde fungert slik det skulle! Så dette er gledens dag for meg! =D Mvh en stk fornøyd Jonas! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Sånn skal det være! Ingen grunn til å ta bekymringene på forskudd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Dette var utrolig deilig! =D Du har helt rett index! Ingen grunn til å ta bekymringene på forskudd! Men uansett, takk for all hjelp og alle råd! =) Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.