Merlis Startet 14.April.2010 Del på Facebook Startet 14.April.2010 Hei igjen! Jeg maser veldig angående båten min og motoren min om dagen, men det har skjedd en del uforutsett og en del misforståelser som har gjort ting komplisert og vanskelig for meg! Over til det jeg lurer på: Hva bør gjøres med motoren før jeg legger ut båten for sesongen? Tenker på å ta en service på den, og hva bør jeg bytte på motor/drev før sesongen? Hvor stor oljetank eller hvor mye olje rommer motoren? Jeg skal bytte olje og trenger da å vite hvor mye olje jeg må kjøpe inn. Fikk høre at motoren enten skulle ha 5w-30 olje eller 15w-40 olje, noen som har noen anbefalinger? Går ut fra at den skal ha mineralolje da motoren er fra 1986? Hvor kan jeg få kjøpt dette til en gammel mercruiser?: 1. Olje som er god for motor 2. Oljefilter til motoren 3. Bensinfilter 4. Tennplugger (de får jeg vel tak i nesten hvor som helst bare jeg tar med meg en plugg) Har kjøpt motorrens og motorbeskytter fra QMI som jeg tenkte å ha i oljen på båten slik at den blir renset litt innvendig i motor og samtidig beskytter motoren videre da jeg hørte dette var å anbefale av en gammel kollega som hadde gjort dette på sin motor. Han sa at den sotet mye mindre etterpå og gikk mye penere på tomgang enn den hadde gjort før, samtidig som at den gikk penere i "gangen" på høyere turtall. Veit ikke om det er bra eller ikke, men slik det hørtes ut på han så var det et meget bra produkt. Han har vært bilmekaniker, derfor jeg turte å stole på det. Men hva mener dere? Skal jeg bruke det eller skal jeg bare bytte olje på den? På forhånd takk! Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
MacStorm Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei Jonas, jag har 2 stk av disse motorene (180 hk) i min Windy 8000. Disse motorene var i produksjon fram til ca 1990 i flere utgaver fra 165 - 190 hk. Alle med samme blokk med med ulike forgassere og oljekjølere. Du finner en del dokumentasjon og info på nettet. Jeg tror Brunswick har lagt ut brukermanualen tilgjengelig for nedlasting på nettet. Din lokale Marcruser forhandler vil også gi deg info ang olje, filter etc..... Det er en meget god motor med meget fra moment. Bare pass på å bruk riktig kjølevæske slik at simringene i vannpumpen får smøring. Vannpumpen sitter på kamakselen og er litt innviklet for menigmann å ta service på....... Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Hei MacStorm! =) Takk for hjelpen angående motoren! =) Jeg skal gå inn på Brunswick sine hjemmesider å sjekke der =) Må få tatt en service på den da jeg ikke tror dette er gjort siden 2008. Utrolig godt å høre at det er gode motorer! Jeg har vært veldig skeptisk til gamle innenbordsmotorer, men fikk høre at denne skulle være en god motor. Da jeg kom over en Draco 18 fot med denne motoren tenkte jeg at dette var en sprek og morsom båt og kjøre, og det var den! Krefter i massevis! Men det står en feil propell på den nå, slik at den går på altfor høyt turtall. Dette må jeg få gjort noe med. Men tusen takk for tips og råd angående "egen service" på motoren! =) Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.