Jump to content

Vårklargjøring av Yamaha 30 3-syl


Edh1

Recommended Posts

Er det noen motorkyndige peroner som kan komme med noen gode råd?

- Bør jeg bytte plugger hvert år på en slik maskin?

- Er det noen filtre som bør renses eller byttes? (Hvordan eventuelt rense?)

- Bør impeller byttes ved jevne mellomrom? Får jeg akutte problemer dersom den ryker eller blir kjølingen bare "dårligere" men jeg kommer med til lands?

Link to post
Share on other sites

plugger trenger ikke å skiftes hvert år, men det kan hjelpe motoren med å gå bedre.

girolje burde skiftes hvert år, kan eventuelt sjekke om man trenger ved å skru ut skruen.

er det små biter med jern spon på skruen, er det absolutt på tide.

dersom impeller ryker, så stopper kjølestrålen helt, men det kommer vanligvis kjølevann ut med eksoshullet på stammen, den varmskjæres ikke med det første :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort/skal gjøre med min yamaha 70hk 3-syl før båten sjøsettes er:

 

Skiftet girolje(skruen er magnetisk, girolje bør skiftes hvert år, skift pakninger og!!)

Sjekket tennplugger(skift de om de ser dårlig ut. Er de veldig sotete så er det noe galt med motoren)

Rense bensinfilter. (filteret sitter i en plast "kopp", skru løs koppen og få ut filteret, har ikke gjort dette enda, men guide til hvordan det renses finner du lett ved å google)

Nye anoder. (skift anoder om de er tæret. Er de merkbart tæret så bør de skiftes.) Sitter en anode over propellen formet som en finne, en/to anoder sitter på bunnen av motorfestet som holder motoren til båten.)

Smøre. (kjøp fettampull og fettpresse, fett presses inn på nippler på motoren.)

 

Og selvfølgelig en skikkelig vask av motoren.

Link to post
Share on other sites

Anoden over propellen MÅ vel ikke stå akkurat der den stod? Man bør heller si at den bør justeres slik at båten ikke svinger til siden i fart.

 

Om båten svinger til venstre, så skal bakerste del av "finnen" justeres mot venstre.(om man står bak motoren(på land) og ser fremover. ;)

Link to post
Share on other sites

Det blir vel heller motsatt?

Det er riktig som Gromling 70 sier. Hvis båten er lettere å svinge til venstre , skal finnen vris mot venstre (sett bakfra).Motoren vil da "forsøke" og rette seg opp etter finnen (mot høyre, sett bakfra), og dermed vri litt mot høyre. Dette vil muligens hjelpe noe slik at styringen blir mere jevn til begge sider.

Link to post
Share on other sites

Da er det meste gjort.

 

Leser imidlertid på nettet at det skal gå 370cm3 gearolje på drevet. Jeg brukte en tube Biltemaolje og det det holdt akkurat - fløt ut av øverste hull. Kan dette stemme? Biltematuben er jo 200gram? Har jeg for lite olje eller blander jeg tall?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønte det:-)

 

Vi kan vel gå ut fra at 1 dl er ca 100gram? Da har jeg strengt tatt drøyt halvfullt "drev" men olje da? (Dersom tallet, 370cm3, jeg fant på nettet stemmer)

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte at det er 370cm3 som stemmer? Det var ikke store skvetten som kom ut da jeg tømte...

Link to post
Share on other sites

Jeg fant at girhuset på yamaha 30hk 3syl 1987-96 kan romme 2dl girolje.

Men det er ikke værre en at du tapper ut det som er og fyller til det kommer ut av topp skruen. Da er det fult.

Hvis du klarer å varme opp oljen før du tapper, så får du mest ut. Feks ved å sette girhuset/motoren i sola en stund.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...