Edh1 Startet 14.April.2010 Del på Facebook Startet 14.April.2010 Er det noen motorkyndige peroner som kan komme med noen gode råd? - Bør jeg bytte plugger hvert år på en slik maskin? - Er det noen filtre som bør renses eller byttes? (Hvordan eventuelt rense?) - Bør impeller byttes ved jevne mellomrom? Får jeg akutte problemer dersom den ryker eller blir kjølingen bare "dårligere" men jeg kommer med til lands? Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 plugger trenger ikke å skiftes hvert år, men det kan hjelpe motoren med å gå bedre. girolje burde skiftes hvert år, kan eventuelt sjekke om man trenger ved å skru ut skruen. er det små biter med jern spon på skruen, er det absolutt på tide. dersom impeller ryker, så stopper kjølestrålen helt, men det kommer vanligvis kjølevann ut med eksoshullet på stammen, den varmskjæres ikke med det første . Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Takk for svar. Er det noen filtre av noen slag som bør sjekkes? Første "vår" med motoren - en eldre mann eide den før meg og jeg tror ikke han har gjort annet enn å kjøre på med mye grease i bevegelige deler:-). Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det jeg har gjort/skal gjøre med min yamaha 70hk 3-syl før båten sjøsettes er: Skiftet girolje(skruen er magnetisk, girolje bør skiftes hvert år, skift pakninger og!!) Sjekket tennplugger(skift de om de ser dårlig ut. Er de veldig sotete så er det noe galt med motoren) Rense bensinfilter. (filteret sitter i en plast "kopp", skru løs koppen og få ut filteret, har ikke gjort dette enda, men guide til hvordan det renses finner du lett ved å google) Nye anoder. (skift anoder om de er tæret. Er de merkbart tæret så bør de skiftes.) Sitter en anode over propellen formet som en finne, en/to anoder sitter på bunnen av motorfestet som holder motoren til båten.) Smøre. (kjøp fettampull og fettpresse, fett presses inn på nippler på motoren.) Og selvfølgelig en skikkelig vask av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Og ta av dekslet og gi hele motoren en god dusj med CRC 6-66. Gjerne vår og høst. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nightlife Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Husk å smøre opp propellakselen! Og husk at den finneformede anoden over propellen (om det er en, husker ikke) må stå akkurat der den sto:) Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Anoden over propellen MÅ vel ikke stå akkurat der den stod? Man bør heller si at den bør justeres slik at båten ikke svinger til siden i fart. Om båten svinger til venstre, så skal bakerste del av "finnen" justeres mot venstre.(om man står bak motoren(på land) og ser fremover. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Om båten svinger til venstre, så skal bakerste del av "finnen" justeres mot venstre.(om man står bak motoren(på land) og ser fremover. ;) Det blir vel heller motsatt? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Det blir vel heller motsatt? Det er riktig som Gromling 70 sier. Hvis båten er lettere å svinge til venstre , skal finnen vris mot venstre (sett bakfra).Motoren vil da "forsøke" og rette seg opp etter finnen (mot høyre, sett bakfra), og dermed vri litt mot høyre. Dette vil muligens hjelpe noe slik at styringen blir mere jevn til begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 ca 4 min inn i videoen forklarer han hvordan anoden skal stilles om båten styrer til en side. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Er det en totakter eller en firetakter du har da? Har du firetakter har du motorolje og oljefilter som bør skiftes hvert år, helst før bortsetting om høsten, hvis du setter bort båten din om høsten. Ellers har vel de andre her tenkt på det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Stemmer,var jeg som blandet korta litt her hehe Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 15.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2010 Motoren er en 1996 modell 2-takt. Hvordan og med hva smører jeg propellakselen? Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 (redigert) Skal finne en video fra youtube til deg. propellakselfett kjøpes på biltema. det har jeg tenkt til iallefall. edit: her er videoen: ca 2 min inn i videoen begynner de på propellen. Redigert 15.April.2010 av Gromling70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Grising av komponeter Det finnes mange nyttige videoer på youtube. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Da er det meste gjort. Leser imidlertid på nettet at det skal gå 370cm3 gearolje på drevet. Jeg brukte en tube Biltemaolje og det det holdt akkurat - fløt ut av øverste hull. Kan dette stemme? Biltematuben er jo 200gram? Har jeg for lite olje eller blander jeg tall? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Du blander litt tall. cm3 er volum. Gram er vekt. 370cm3 er det samme som 0,37l=3,7dl Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Edh1 Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Jeg skjønte det:-) Vi kan vel gå ut fra at 1 dl er ca 100gram? Da har jeg strengt tatt drøyt halvfullt "drev" men olje da? (Dersom tallet, 370cm3, jeg fant på nettet stemmer) Noen som kan bekrefte eller avkrefte at det er 370cm3 som stemmer? Det var ikke store skvetten som kom ut da jeg tømte... Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Jeg fant at girhuset på yamaha 30hk 3syl 1987-96 kan romme 2dl girolje. Men det er ikke værre en at du tapper ut det som er og fyller til det kommer ut av topp skruen. Da er det fult. Hvis du klarer å varme opp oljen før du tapper, så får du mest ut. Feks ved å sette girhuset/motoren i sola en stund. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Edh1 Svart 19.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2010 Takk for hjelpen igjen. 2 dl kan jo stemme bra, ca 200 gram gikk inn:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.